mån 19 dec 2016, 18:34#424829
När jag för tio år sedan köpte skogen tillsammans med frun och hennes föräldrar fick jag även en 1,7 km lång skogsbilväg. Denna är byggd med en bandtraktor 84. Där efter har de huggt ca 10 000 m3sk fram till 2006 då vi tog över.
Då vägbanken är byggd med massor från sidorna och med material från skogen runt om är bärigheten usel så fort vi har allt väder som inte är torrt eller fruset.
2009 gjorde jag ett underhåll då jag gick över vägen med grävare som skar kanter och flyttade material tillbaka upp på vägen. Det var väl samma skit som låg innan men då rann vattnet av.
Då jag och frun inte ägde skogen själv då så fanns det inte mer pengar till grusning enligt övriga delägare. Nu måste jag göra något. Vi har löst ut svärföräldrarna men har inte längre så mycket att lägga på underhåll.
Nu ska jag hugga 250 m3 och får man lite pengar över men vägen är så dålig att bilarna får hämta när det går. Avlägget är sämst.
Vad är bäst! (Förutom att grusa hela vägen.)
Hur gör/ skulle ni göra!
1. Grusa med 0-60 på utsatta ställen. (avlägget)
2 Grusa med 0-80-90 på utsatta ställen. (Avlägget)
3 Spårgrusa hela vägen med 0-60.
4 Bredgrusa avlägsen och spårgrusa resten med 0-60.
5 Annat!
Det är ca 35 km till bästa täckten och 25 km till närmsta.
Det är lätt att ge råd på andras vägar men inte lätt när man själv ska stå för fakturan!