Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

40 inlägg 19785 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424233
Niking skrev:Nyckelbiotoper används för att stoppa avverkningar http://www.lantbruk.com/debatt/nyckelbi ... verkningar
/Niklas


Replik: Skogsägarna måste ta eget ansvar http://www.lantbruk.com/debatt/skogsaga ... get-ansvar
/Niklas

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

isteskog  
#424263 Miljöorganisationernas senaste påbud. Kan du inte se att det finns rödlistade arter på din mark och skyddar dessa så är du ingen rättmätig skogsägare. Man ska tydligen vara biolog också. :surp:
Det hela mynnar i att miljösärintressena vill ha in alla skogsbruksåtgärder i miljöbalken, inget annat!
Kom ihåg vart ni hörde detta först ...... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

jannee  
#424274 Det gäller m.a.o. "bara" till att vara vaken. Hugg eller avverka först allt som kan vara orsak till att kalla skogen för en nyckelbiotop, sedan en skogsbruksplan därefter en hyggesanmälan.
Just detta är numera min arbetsuppgift på mina nya 50 ha :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

isteskog  
#424278 Tyvärr så blir det fler och fler som resonerar som du Jannee, även jag gör så nuförtiden. Men det är ju en naturlig utveckling att så sker när skogspolitiken börjar halvkriminalisera skogsbruket. Vanligt sunt bondförnuft är inte värt mycket i dagsläget, pinfärska miljöbiologer som inte är torra bakom öronen ska tydligen tala om för skogsägarna hur de ska sköta skogen och dess mångfald ..... Tvi vale .... 😡

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424285 Fast än så länge vägrar jag acceptera att det ska bli så här. Tänker försöka den politiska vägen i varje fall. Kan inte få vara så att privatfinansierade intresseorganisationer ska få bestämma över hur vi styr och formar samhället. Tycker vi får organisera oss bättre och kämpa på. Själv hoppas jag mycket på LRF nu, att de verkligen tar strid, för strid är det, för äganderättens innehåll. Hoppas de inser att dialog med den så kallade miljörörelsen intresseorganisationer är helt meningslöst. Bara jobba mot och med de politiska partierna och riksdagen.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

massa-ved  
#424309 Kollade ett par filmer på youtube och då ploppade det upp reklamrutor från Greenpeace: Hjälp oss att rädda våra skogar. Vilka skogar äger Greenpeace??? :geek: Och vad är det för farsot de har problem med? :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424315
massa-ved skrev:Kollade ett par filmer på youtube och då ploppade det upp reklamrutor från Greenpeace: Hjälp oss att rädda våra skogar. Vilka skogar äger Greenpeace??? :geek: Och vad är det för farsot de har problem med? :ugeek:

Förmodligen är väl Greenpeace problem att de INTE äger några skogar och således inte kan styra över dem 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

isteskog  
#424320 Det ligger nog inte i Greenpeace intresse att äga skogar, då kan de ju inte vara mänsklighetens samvete som de tror att de är ... :???:

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424325 Nä, Greenpeace vill väl inte riskera ett nytt Stubbhult, skulle jag tro...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

massa-ved  
#424328 Ungefär som utredningen Framtidens friluftsliv. 400 (fyrahundra) remissinstanser. 398 (trehundranittioåtta) företrädde de som ville vara på annans mark. 2 st. markägare LRF och Sveaskog

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).