fre 09 dec 2016, 23:17#422724
Ingen ska vara rädd att satsa på eget. Men det är många som vill suga slantar ur den oerfarne och det finns "do" och "don't:s":
1) Så snart du registrerar en firma, enskild, HB eller något annat finns du i offentliga register och erbjudanden om "fantastiska" säljverktyg dyker upp. Säg NEJ till allt du inte förstår. Avbryt långa säljsamtal med att "jag köper det som är gratis". Det kortar samtalen högst betydligt. Du har inget konsumentskydd som näringsidkare.
2) Bilhandlaren tycker att du behöver ren & fin firmabil "för att det ska se bra ut". "Kostar bara X-tusen i månaden". Säg nej!
3) Samla på dig utrustning och det du kan, några år innan du startar, så att du inte behöver starta med stora lån.
4) Den stadiga inkomsten ska du älska, likväl som du ska hata den stadiga utgiften (läs: leasingbil/telefonabonnemang/annonserbjudanden/etc).
5) Ge intresserade kunder snabba svar och bygg dina svar på mallar. Lär dig av misstagen och uppdatera mallarna. En mall kan säga "3.000:- per hektar för eländig förröjning innan gallring". Eller "smörröjning inför gallring, 1.000:- per hektar". Ser det omöjligt ut, ange ett pris per timme, med ett takpris. Var beredd på att käka taggtråd, men ta det som lärdom.
6) Var inte rädd för att vara dyr, men gör den som köper av dig trygg i att du gör ett bra jobb.
7) Gör ett bra jobb. Missnöjda kunder dödar dig, nöjda kunder ger dig nya kunder.
Jobba med bra kunder, avsluta kunder som inte kan berätta vad de vill och vad de kräver. Du tjänar inga pengar och du får missnöjda kunder. Du får magsår.
9) Skatteverket är din vän när du frågar och undrar. Alltid väldigt bra på att lotsa dig rätt, när du frågar (kostar ingenting).
10) Skatteverket är en eldsprutande drake när du missar deklarationen med ett dygn. Missa aldrig, aldrig, aldrig en deklaration eller en inbetalning. Skicka hellre in en felaktig/ej komplett deklaration än ingen alls. Fel går att rätta, utebliven deklaration väcker draken.
11) Var öppen & nyfiken. Fråga! Lär dig, var ödmjuk. I morgon är det en ny dag
12) Slit inte ihjäl dig. Det är ok att jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan men om du inte har råd att ta några veckors semester varje år ska du göra något annat.
Ingen kan allt, inte heller jag som drivit företag i nästan 30 år med dussinet anställda. Men jag lär mig, varje dag. För övrigt kan jag väldigt lite inom skogsföretagande.