Öppna kategorin

Hur gick ni tillväga?

22 inlägg 9587 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384595 En sak man ska tänka på är att man inte är ute och sliter för den friska luftens skull utan för att det är ens jobb och på jobb ska man tjäna pengar. Många tycker att det är för dyrt att leja in hjälp till tex röjning, det tar lång tid att få tillbaka insatsen osv, men då kan de ju låta bli.

Lite hårt men så är det. Tycker kunden att röjfirman är för dyr så tar han in en annan firma, men det funkar även tvärt om, om röjfirman tycker att det är för svårt att få vettigt betalt så lägger den om kursen och börjar med annat istället. Inga sura miner, bara kloka affärer från bådas sida.

Många jobbar såklart på med alldeles för låg ersättning men alla behöver inte göra det.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

MartinH  
#422693 Fortsätter denna tråd, hoppas det är OK.:

Skrev i annan träd till TrioBrake att:
"Ska du starta eget så går det ganska enkelt att göra via verksamt.se. Du behöver då BankId eller mobilt BankId. Sedan är det bara att läsa sig till och köra på. Skatteverket har bra utbildningar, informationsträffar som är gratis att gå på. Kolla där du bor på sketteverket.se => företag => informationsträffar.

Men gör en budget innan, det är en del att köpa in.
Ska du starta firma och fälla åt andra så ska du också ha motorsågskörkort, men det kanske du redan har.
Lycka till A!

Med vänlig hälsning!

MartinH "

TrioBrake frågade "Tack! kurser och sådant är på g! Vad för typ av utrustning bör/skall man ha som egenföretagare?".

/MartinH
Senast redigerad av MartinH lör 10 dec 2016, 11:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

MartinH  
#422703 Utrustning man bör ha?

Först registrera en firma, här får man väl fundera på i vilken form. Jag har har registrerat enskild firma, se hemsida http://www.mphtradfallning.se.
Ansöka om F-skatt och momsredovisningsskyldig, VAT-nummer.

Sedan skaffa en försäkring, jag har en ansvarsförsäkring där det ingår olycksfallsförsäkring.

Jag har en hemsida, se ovan. Det kostar en slant men kan nog vara bra att ha.
Har också ett facebook-konto där mina kunder kan lämna recensioner, MPH trädfällning.
Har en annons på Blocket också.

Detta med marknadsföring är väl inte helt enkelt. Men de kunder jag haft har då inte sagt annat än att de varit nöjda vilket väl är den bästa marknadsföringen.

Skaffa ett bokföringsprogram och litteratur om bokföring och bokslut. Jag sköter min bokföring själv tycker det är intressant och har också läst ekonomi på universitetsnivå.

Börja läsa på om skogsvård, det är bra att ta reda på lite trender inom skogsbruk. Höra med andra man stöter på och som vill dela med sig av information, vad är det som gäller vad an vara bra att satsa på?

När man jobbar på plats vara lyhörd för vad kunden vill ha, vill de ha kvar en hög stubbe så ordnar jag det, inte utsätta mig för stora risker såklart. Man gör ett ganska stort intrång hos en husägare på deras tomt, vara medveten om det. Jobba lugnt och metodiskt, visa att du gör detta säkert. Jobba effektiv, jag kommer alltid färdigklädd och startar med en gång i stort sett, ni vet MPH Miles per Hour :grin: .
Jag kan åta mig att fräsa stubbar, hyr då in en maskin. Ordnar också bortforsling av materialet eller hänvisar kunden till någon som kan göra det. Mycket material, som det oftast blir får annan ta hand om som har lastbil.

Jag driver MPH trädfällning som en bisyssla. Kul att ha som omväxling mot mitt ordinarie kontorsjobb. Det kräver minst sagt lite andra färdigheter. Administrationen har jag så klart hjälp av att jag kan bra.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH
Senast redigerad av MartinH fre 09 dec 2016, 22:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

MartinH  
#422713 Nu till utrustningen :grin:
Motorsåg, kan vara bra att ha lite olika storlekar på dom. Det underlättar att ha en mindre till exempel när en granhäck ska tas ned.

Skyddskläder, hjälp, byxor, och skyddsstövlar samt handskar. Första förband och mobil på sig när man jobbar.

Även bälte för att bära upp utrustningen. Ha sax och krok i denna. Även en mindre yxa kan fästas där. Ha en större yxa/slägga för de större träden annars kan du stå dig slätt när det stora trädet ska ned. Inte så roligt. Måttband om man ska aptera träden i bestämda länger också.

Jag kör mycket med kilar när jag fäller, tycker att jag kommer långt med dom även i trånga utrymmen. Skogma har en kil som är 4,5 cm i bakkant den är bra till de stora träden.
Har också rep och spännband.

Ska man slipa sina kedjor själv är en slipmaskin bra tycker jag. Då kan man fortare slipa några kedjor åt gången.
Även ha fil och filmall för att kunna slipa kedjan på plats.

En sak som kan vara bra om man vill använda sin privata bil som jag gör är att ha en låda som Skogma säljer, den heter "Transportlåda", se denna länk: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null.
Arbetsmiljöverket ställer krav på att det inte får komma bensinångor in i kupén. Denna transportlåda är utrustad med filter som gör så att inte bensinångor kan komma in i kupén.
Det finns också andra som säljer liknande lådor har jag sett på nätet.

Jag har också varningsskyltar "Trädfällning" som jag ställer ut i olika riktningar.

Sedan är det bra att ha något att mäta längden/höjden på träden man ska fälla. Så man vet hur långt trädet far, kan jag fälla mot huset och inte nå fram?
Det finns enkla sätt, med en pinne som är lika lång som armen, så armen och pinnen bildar en triangel.

Detta är väl en början.
Har jag glömt något så fyll gärna på.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

opekka  
#422724 Ingen ska vara rädd att satsa på eget. Men det är många som vill suga slantar ur den oerfarne och det finns "do" och "don't:s":

1) Så snart du registrerar en firma, enskild, HB eller något annat finns du i offentliga register och erbjudanden om "fantastiska" säljverktyg dyker upp. Säg NEJ till allt du inte förstår. Avbryt långa säljsamtal med att "jag köper det som är gratis". Det kortar samtalen högst betydligt. Du har inget konsumentskydd som näringsidkare.

2) Bilhandlaren tycker att du behöver ren & fin firmabil "för att det ska se bra ut". "Kostar bara X-tusen i månaden". Säg nej!

3) Samla på dig utrustning och det du kan, några år innan du startar, så att du inte behöver starta med stora lån.

4) Den stadiga inkomsten ska du älska, likväl som du ska hata den stadiga utgiften (läs: leasingbil/telefonabonnemang/annonserbjudanden/etc).

5) Ge intresserade kunder snabba svar och bygg dina svar på mallar. Lär dig av misstagen och uppdatera mallarna. En mall kan säga "3.000:- per hektar för eländig förröjning innan gallring". Eller "smörröjning inför gallring, 1.000:- per hektar". Ser det omöjligt ut, ange ett pris per timme, med ett takpris. Var beredd på att käka taggtråd, men ta det som lärdom.

6) Var inte rädd för att vara dyr, men gör den som köper av dig trygg i att du gör ett bra jobb.

7) Gör ett bra jobb. Missnöjda kunder dödar dig, nöjda kunder ger dig nya kunder.

8) Jobba med bra kunder, avsluta kunder som inte kan berätta vad de vill och vad de kräver. Du tjänar inga pengar och du får missnöjda kunder. Du får magsår.

9) Skatteverket är din vän när du frågar och undrar. Alltid väldigt bra på att lotsa dig rätt, när du frågar (kostar ingenting).

10) Skatteverket är en eldsprutande drake när du missar deklarationen med ett dygn. Missa aldrig, aldrig, aldrig en deklaration eller en inbetalning. Skicka hellre in en felaktig/ej komplett deklaration än ingen alls. Fel går att rätta, utebliven deklaration väcker draken.

11) Var öppen & nyfiken. Fråga! Lär dig, var ödmjuk. I morgon är det en ny dag

12) Slit inte ihjäl dig. Det är ok att jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan men om du inte har råd att ta några veckors semester varje år ska du göra något annat.

Ingen kan allt, inte heller jag som drivit företag i nästan 30 år med dussinet anställda. Men jag lär mig, varje dag. För övrigt kan jag väldigt lite inom skogsföretagande.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Seb macahan  
#422729 @opekka
Väldigt bra och tänkvärda råd. Helt gratis men som förmodligen kostat dig en del. Känner själv igen vad man skulle göra om o göra rätt i mycket av det du skriver.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

MartinH  
#422794 Kan bara instämma i det opekka skriver.

Tänker på punkterna i början. Det gäller att hålla hårt i slantarna. Har också fått en del "erbjudanden" men tackat nej till nästan allt. Något borde jag nog också ha tackat nej till så här i efterhand, ett när det gäller marknadsföringen, men det är svårt att veta hur olika tjänster kommer att nå ut när man är ny.

Det enda jag köpt in av material av en telefonförsäljare var rengöringsmedel för motorsågen och kedjorna. Har inte hunnit testa det så mycket men det verkar bra, så det ångrar jag inte.

Det tillkommer en hel del småsaker också, det drar fort iväg och blir pengar. Har nog lagt ut 50 papp för att starta detta företag inklusive kurser före, material, försäkringar och annat under cirka två års tid. Nu har väl inte allt varit av nöden tvunget :grin: men det blir en del eftersom.
En del man pratar med säger "Det är väl bara att köpa en motorsåg och köra igång?". Så lätt och lite är det alltså inte.

Har inte tagit något lån utan köpt eftersom vilket jag också rekommenderar. Mitt vanliga jobb har hittills fått finansiera inköpen till stor del.

Så med summan av det jag finansierat verksamheten så skulle jag har kunnat starta ett aktiebolag (AB) med en gång, som jag förstår det. Det finns visst vissa fördelar med AB som jag förstår det bland annat om man ska anlitas av skogsbolag som det verkar, kolla i tråden "Starta eget, bra eller dåligt" en bit ned på första sidan av "SkogsGotte" med flera.
Direktlänk: ksr - Starta eget bra eller dåligt? .
Detta med skogsbolag var 2010 vet inte hur det förhåller sig numera och i Umeå-trakten om man måste vara AB.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).