Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173427 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#416988 Det märkliga är att mina erfarenheter blev motbevisade.
Normalt brukar sådana här skitdagar bero på att man är dåligt förberedd och är stressad.
Med detta i bakhuvudet så hade jag liksom gjort min förberedelse extremt noga. Allt var i toppskick och humöret på topp (vilket ändrade sig ganska snabbt). Visst söndagens incident kan ju bero på att lagning av örat inte blev helt 100% det räcker med aldrig så lite fel centrering av ett öra för att skevbelastningar uppstår. Om jag relaterar till förra årets upparbetning av vindfällen då både kran och aggregat fick bekänna färg. Visst nu fällde jag ganska grova björkar men ändå.
Bara för att någon annan inte ska känna sig värdelös lyckades jag under söndagen: 1* knäcka kolven, 2* på vägen ut ur skogen böja den andra gängstången till lyftarmarna (den första gängstången knäckte jag i sommras och hade precis fått en aviggänga M33 svarvad till mig). Under lagningen av gängorna till lyftarmarna lyckade jag 3* bryta av ett 1" krafthandtag, när jag borrade ett nytt hål för en rörsprint 4*stank borret (in under gängan, jätte lätt o få bort 😡 ). Efter detta skulle nytt borr sättas i chucken, då jag 5* tappade chucknycklen vilket jag aldrig gjort innan ner in i ett hål i stativet till pelarborren. Hålet så pass litet att jag fick anstränga mig för o lyckas få ner den igen bara för o få bekräftat hur osannolikt det var att den åkte ner i detta lilla hål, hur som lossa bultarna i golvet till pelarborren o fiska fram nyckeln. Under monteringen av dylika delar trampade jag sönder 6* glasögonen som jag tappat på marken. När detta var klart bestämde jag mig för o inte skruva traktor nått mer :lol: Tänkte jag monterar snöbladet o sandspridaren så det är klart inför vintern. Efter o ha letat delar (kulor, sprintar, axlar och kraftstång i säkert 1timme så var humöret lagom balanserat.......
Så för o byta fordon bestämmer jag mig för o sätta på vinterdäcken på frugans bil. Hittar allt mutterdragare, låshylsan etc etc. På verktygsbänken samlar jag ihop allt o lägger in i bilen. Hissar upp o ska lossa framhjulet, ja givetvis är låshylsan borta (ni vet den som ska skydda från o stjäla dessa oerhört stöldbegärliga VW original fälgar). Efter o ha letat under bagage golvet, mellan säten på verktygsbänken så slår tanken mig att jag kanske råkat sparka till den så den ramlat ner i hålet för saxlyften (typ smörjgrop). Backar undan bilden utan resultat, känner i fickor 50/11 gånger.
Letar i nästan en timme. Ett sista försök vid verktygsbänken o till slut blir jag så förbannad att jag drar igen locket på stället för krafthylsorna, då klånkar det till på golvet. I handtaget på väskan för krafthylsorna har låshylsan spjärnat sig fast av den lilla kraft som blev då jag släppte plastlocket o öppnade väskan. Där hade den suttit till mitt vrede tog över.
Nu har jag kommit över denna helg och skrattar helst åt det men jag var ingen munter person vid söndagsmiddagen.....
Hoppas nästa helg blir bättre.. :wink:

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

branndal  
#416991 Jag kan trösta dig med att min gårdag kändes snäppet värre. Tappade all tryckluft på m-tracken = parkeringsbroms till och urkopplad 4-hjulsdrift med stora plogbladet i fronten så kommer man ingenstans. Hem och hämta traktorgrävaren, den startar inte, drog tjuvlust vid förfiltret sedan helpajade huvudcylindern till kopplingen. Nåjo man kan ju hasa sig fram med grävaggregatet, så bogsera (eller hasa) hem mb-tracen där den stod parkerad mitt på vägen in på gården. Som grädde på moset har det snöat 60+ centimeter. Känns långt bort innan det blir någon skogskörning just nu....

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

sundelius  
#416997 Aj det var inga muntra dagar, jag som tyckte det gick emot i söndags men det var ju en fis i rymden jämfört Seb och branndal :roll:
Hoppas resten av säsongen går som en dans för er :-BD

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417004 Ja du, vissa dagar ska man inte lämna sängen för de blir billigast så :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417205 Intressant tråd med många funderingar som blivit åtm delvis lösta och några som tillkommit.
Jag börjar mer och mer luta åt en 3p stegmatare i framtiden, det blir väl så dyrt annars.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#417235 Det beror ju på vad du har för kran idag. Och om man jämför begagnad mot ny. Men ska man köpa nytt och har en kran så anser nog jag att man får mer för pengarna med kanhängt. Givetvis annars hade man ju inte satsat på det.
Just fördelen att kunna sortera både stock massa och lägga riset där man vill är värt mycket. Samt att det blir inte lika känsligt med var man ställer upp och hur traktorn står. Annars är nog den svarta Niab det mest prisvärda. Sen den kanske viktigaste aspekten. Har man mark som är grovblockig och svår är inte kranjgängt något alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417249 Jag har blöta marker, det kan tala för en vagnsmonterad processor, så får man fler hjul att fördela vikten på?

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417258 Det blir väl värre att risa när vagnen är med? Eller lägger du Seb topparna bakom vagnen?

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417263 Måste bli svårare, utan lägger man de bara tvärs bakom traktorn

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#417265 Visst var det enklare med riset när jag inte hade vagnen. Men det mesta åker i mellan och blir det för mycket lyfter jag ner med aggregatet o lägger i vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tapio 350/280

Seb macahan  
#419528 Lite Tapio gallrings bilder. Inte optimalt bestånd för denna maskin men det blir bättre längre fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Torbjörn Johnsen  
#419531 Den där gallringen behöver du inte skämmas för Seb macahan! Det ser snyggt ut och det är lätt att föreställa sig vilket drag det ska bli i tillväxten för granen framöver. En del björkvirke blir det ju också. Det hade varit kul att se en "före" bild. Har björken stått som skärm eller har den varit jämnhög med granen?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#419536 Björken har stått som skärm över hela beståndet Den har varit högre men nu börjar granen komma i kapp. För de som minns så var denna avdelning tänkt som att den skulle gallras manuellt o skotas med min nordsvenskar. Men lite stormar och annat har kommit i vägen så nu får det bli så här.
Längre fram i beståndet är jag mer "rätt i tiden" där är björken skärm fortfarande och granen betydligt lägre och klenare. Där kommer jag att ta ut björken och göra stickvägar. Kommer i princip bara ta tvingade vägträd av gran och där det står väldigt stamtätt eller dubbelstam.
En positiv sak med "långsamma" stegmatare jämfört med Kesla aggregatet jag hade på skördaren är att det är lättare o inte göra stamskador på kvarvarande stammar. Andelen skadade träd är betydligt lägre än med skördaren (givetvis en fråga om hur van förare av tillika redskap men ändå).
I veckoslutet kommer kyligare luft in så då kör jag igång igen, då ska jag lägga ut lite för och efter bilder. Hoppas lite av allt vatten hunnit rinna undan då också. Nu är det löjligt blött i marken. Tanken var o skota vid varmare väderlek för o vinna tid. Men det går inte o skota i detta. Man kan knappt gå torrskodd i bas och stickvägar trots rejält med ris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

sundelius  
#419550 Ser ju bra ut Seb och det blir rejält med prima ved :smile:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419660 Snyggt och prydligt, både på backen och kvarvarande bestånd!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).