Traktorer och processorer

Någon Volvo BM T650 expert här?

39 inlägg 16955 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#411755 Någon som kan bringa lite klarhet i om den militära 650´n har exakt samma funktioner som den "Civila" gällande kraftuttaget?. Alltså valbart mellan "drivhjulsberoende" och "oberoende".

Tackar på förhand!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

bgl  
#411761 Samma ämne uppe på sajten Maskinisten, kolla där:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=285098

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#411762 Det är jag som frågar där också. Svaren är som du ser "tvetydiga".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411790 Årsmodell och övrig utrustning kanske har betydelse?

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#411793
Slurfi skrev:Årsmodell och övrig utrustning kanske har betydelse?


Vad tänkte du då Slurfi?.

Kraftuttaget är (för mig), en ganska "vital del" om man tex ämnar driva stationära redskap bakom traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411809
Skogshuggarn skrev:
Slurfi skrev:Årsmodell och övrig utrustning kanske har betydelse?


Vad tänkte du då Slurfi?.

Kraftuttaget är (för mig), en ganska "vital del" om man tex ämnar driva stationära redskap bakom traktorn.

Tänkte att militäraren kanske är en årsmodell och den civila en annan årsmodell, då är ju förutsättningen olika.
Min gissning är att det inte skiljer nämnvärt, men gissningar kan vara billiga.

Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

bgl  
#411829 Du måste se på den enskilda traktorn.
Vid militär reparation kan kraftuttaget ändrats till bara drivhjulsberoende.

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#411842
Slurfi skrev:Tänkte att militäraren kanske är en årsmodell och den civila en annan årsmodell, då är ju förutsättningen olika.
Min gissning är att det inte skiljer nämnvärt, men gissningar kan vara billiga.


Mina gissningar är lika billiga som dina Slurfi, men visst hade 650 -"två i ett"- gällande kraftuttaget/val av drift redan när den kom som modell?.

bgl skrev:Du måste se på den enskilda traktorn.
Vid militär reparation kan kraftuttaget ändrats till bara drivhjulsberoende.


Den möjligheten finns alltid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412333 Jag undrar: Håller du på att leta efter en militärare i största allmänhet eller kan du inte gå ut och kolla hur tappen snurrar? :grin:

Skämt åsido - militärare oavsett hur de levererades har i de flesta fall råkat ur för mer eller mindre seriösa "civiliseringar" och de är runt 40 år så mycket kan ha hänt under årens lopp.

tycker dock det vore märkligt om kronan skulle plockat bort det vanliga 540 rpm alternativet då man säkerligen hade massor av drivkärror som hade egen växellåda.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412335 Om det vanliga kraftuttaget är bortplockat så vet jag nog varför. En äldre kollega berättade hur man på BM 350 när transporthastigheten var för dålig lade i neutral och aktiverade kraftuttaget i oberoende läge så att det med endast drivning på kärran gick att pressa boxern i närmare 80km/h. Naturligtvis livsfarligt med vad brydde sig en 18 årig beväring om det? Så om den möjligheten togs bort på senare modeller så vore jag inte förvånad.

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#412421
Morgan Nordin skrev:Jag undrar: Håller du på att leta efter en militärare i största allmänhet eller kan du inte gå ut och kolla hur tappen snurrar? :grin: MVH
Morgan


Nja,,,,det är inte frågan om någon "fetisckistiks" :wink: böjelse. Utan mera om det öht är lönt att åka och titta på/köpa en "Militär" 650 för någon som är "beroende av att köra oberoende",,,Hänger du med?.

Drift av vedprocessor, sågverk, osv.

Jag kan dock komma med ganska klara direktiv om att den militära 650 har exakt samma kraftutväxelförhållande som den civila. Alltså BÅDE drivhjuls och oberoende.

:-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#412424
busholle skrev:BM 350 när transporthastigheten var för dålig lade i neutral och aktiverade kraftuttaget i oberoende läge så att det med endast drivning på kärran gick att pressa boxern i närmare 80km/h. Naturligtvis livsfarligt med vad brydde sig en 18 årig beväring om det.


Gäller att inte ha "6-8000 timmars slitage på styrinrättningen" med dom hastigheterna. :surp: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

tallen100  
#412427
Skogshuggarn skrev:
busholle skrev:BM 350 när transporthastigheten var för dålig lade i neutral och aktiverade kraftuttaget i oberoende läge så att det med endast drivning på kärran gick att pressa boxern i närmare 80km/h. Naturligtvis livsfarligt med vad brydde sig en 18 årig beväring om det.


Gäller att inte ha "6-8000 timmars slitage på styrinrättningen" med dom hastigheterna. :surp: :wink:

Ja och inte råka styrbromsa i den farten, då kan det stanna på fel vis :wink:

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#412430 Nu kommer nästa "kryptiska" fråga.

Vad är det för yttre takbredd på en 1975 års 650? (framför/bakom takluckan).

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412445
Skogshuggarn skrev:
Morgan Nordin skrev:Jag undrar: Håller du på att leta efter en militärare i största allmänhet eller kan du inte gå ut och kolla hur tappen snurrar? :grin: MVH
Morgan


Nja,,,,det är inte frågan om någon "fetisckistiks" :wink: böjelse. Utan mera om det öht är lönt att åka och titta på/köpa en "Militär" 650 för någon som är "beroende av att köra oberoende",,,Hänger du med?.

Drift av vedprocessor, sågverk, osv.

Jag kan dock komma med ganska klara direktiv om att den militära 650 har exakt samma kraftutväxelförhållande som den civila. Alltså BÅDE drivhjuls och oberoende.

:-BD

Här är en som kör snöslunga vilket borde göras med oberoende?
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9135

kolla även youtube
http://www.youtube.com/user/Peter3038

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).