Snowman76 skrev:Återupplivar tråden lite eftersom jag har en fråga till angående skatt och avverkning.
Om man har ett underskott i rörelsen på till exempel 250 000kr, och gör en avverkning på samma summa, kan man då kvitta underskottet mot avverkningen och på så sätt slippa betala skatt?
Snowman76 skrev:Återupplivar tråden lite eftersom jag har en fråga till angående skatt och avverkning.
Om man har ett underskott i rörelsen på till exempel 250 000kr, och gör en avverkning på samma summa, kan man då kvitta underskottet mot avverkningen och på så sätt slippa betala skatt?
Snowman76 skrev:Tack för alla svar!
Men nu blir jag nästan lite förvirrad här. Att man bara betalar skatt på vinsten vet jag redan.
Om man har ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för samma summa så gör man ju ingen vinst, så då måste man ju slippa betala skatt..!?
Ett annat exempel:
Har man ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för 400 000kr, efter man har kvittat underskottet så återstår 150 000kr. Då är det väl 150 000kr som är vinst, och den delen som man betalar skatt på?
Vad tycker ni då är bästa sättet att göra med det beloppet, ska man låta den summan stå kvar på en betalningsplan och dela upp det på några år, eller har ni andra förslag?
jannee skrev:Finns mer än ett sätt att flå en katt på
Varför tror du flera skogsägare har fina maskiner som knappt nyttjas
Största orsaken är den att de har råd och gör väldigt mycket för att slippa skatt.
Med räntefördelning kan du komma undan med att lägga ca 30% i skatt på vinsten av skogsintäkterna, för många skogsägare är t.o.m. detta på tok för mycket.
Med "lite"skatteplanering och gynnsamma avskrivningsregler + lite full i f*n kan du även slippa dessa sa 30 % .
Det är det man har redovisningsbyrån till för - om man inte själv begriper.
Snowman, när du nämner summor, är det med eller utan momsen.
Tyvärr räknar många ovana med momsen som en intäkt, medan det i själva verket bara är en skatt som man förr eller senare måste betala eller kvitta.
Göt skrev:Kontakta en redovisningsbyrå som håller på med skogsfrågor så du inte gör bort dej, alltför många har gjort slut på pengarna och insett att en del av dom var skatt eller moms som skall till staten.