Avverkning (slutavverkning)

Skatt efter avverkning

22 inlägg 39279 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatt efter avverkning

Snowman76  
#182138 Har en liten fråga som jag hoppas att nån kan hjälpa mig med...

Försöker få lite klarhet i vad som gäller med skatt efter avverkning, har hört en del men vet inte om det stämmer.

Om man tillexempel får ut 180 000:- inkl. moms efter en avverkning, så är det väl 30% man ska betala i skatt?! Alltså 30% av 180 000:- ?

Ett annat exempel som jag har hört... Låt säga att man får ut 180 000:- inkl. moms och bestämmer sig för att köpa en fyrhjuling för 100 000:-, är det då mellan skillnaden (80 000:-) som ska betalas i skatt?

Kan man isåfall om man får ut 180 000:- köpa en fyrhjuling med tillbehör för 180 000:- och slippa betala skatt?

Lite dumma frågor kanske, men man har hört så mycket så man vet inte vad som stämmer.

Vill gärna att nån som vet och är säker på hur det ligger till kan förklara...



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

nalle34  
#182168 Först och främst betalar man skatt bara på beloppet utan moms. Momsen ska sen avräknas mot dina inköp du betalat moms för. Nästa år har jag för mig i sveriges blir det specielt moms dekleration. Där du betalar in momsen häller får tillbaka moms.

Fyrhjuningen får du dra av på flera år inköpet. Vinsten i skogs bruket ska du betala komunal skatt på, pluss arbets avgiter. Vid rigtigt stora inkomster till kommer statlig skatt ochså. Dock så gör vi flesta skogs bönder fördelar inkomsterna med skogs konton och ekspantions fonder m.m. Med en bra revisor som kan alla tjuv triks så kan skatten bli nästan 30% men du gäller det man gör RÄTT.

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

volvo_buster  
#182216 Du betalar bara skatt på en eventuell vinst i ditt bolag!

Momspengar är inte dina pengar i din rörelse. Har du mer utgifter än inkomster så blir det moms tillbaka i december ett år efter din deklaration.

Genom att tex använda sig utav skogskonto kan man på så sätt skjuta upp eventuell skatt till senare år då man får ha den innestående på dylikt konto en begränsad tid. Likaledes kan man även utnyttja räntefördelning samt expansionsfonder mm.

M.a.o så kan man skatteplanera ganska rejält och ändå hålla sig inom lagens råmärken, detta har ju införts dels p.g.a en skogsägares ojämna inkomster.

Pratar med din revisor eller din bank så ska de kunna hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

Snowman76  
#410516 Återupplivar tråden lite eftersom jag har en fråga till angående skatt och avverkning.

Om man har ett underskott i rörelsen på till exempel 250 000kr, och gör en avverkning på samma summa, kan man då kvitta underskottet mot avverkningen och på så sätt slippa betala skatt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt efter avverkning

traktorz  
#410525 Du har säkert olika kostnader att avräkna mot intäkter. Du kanske har en utbetalningsplan från skogsköparen, så att hela försäljningsbeloppet fördelas över ett antal år.
Det finns bokslutstekniska åtgärder, såsom expansionsfond, räntefördelning mm.
På resultatet av din näringsdeklaration, så betalar du skatt om den gått med vinst.

Användarvisningsbild

Re: Skatt efter avverkning

Sunilorblede  
#410528
Snowman76 skrev:Återupplivar tråden lite eftersom jag har en fråga till angående skatt och avverkning.

Om man har ett underskott i rörelsen på till exempel 250 000kr, och gör en avverkning på samma summa, kan man då kvitta underskottet mot avverkningen och på så sätt slippa betala skatt?


Du får dra av underskottet från inkomsten från avverkningen. Så svaret är kort och gott: Ja.

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

jannee  
#410529 Man kvittar ALLA inkomster mot utgifter när det gäller näringen, även moms

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410539
Snowman76 skrev:Återupplivar tråden lite eftersom jag har en fråga till angående skatt och avverkning.

Om man har ett underskott i rörelsen på till exempel 250 000kr, och gör en avverkning på samma summa, kan man då kvitta underskottet mot avverkningen och på så sätt slippa betala skatt?

Slippa betala gör man aldrig;-).
Där emot ska man betala rätt skatt. Kort och gott betalar du endast skatt på vinsten du gör i företaget. Men håll koll på vad som är kostnad och vilka avskrivningstider som gäller.
Finns även andra bokföringstekniska ågärder som traktorz nämner men har för mig att dessa är mer till för att fördela ut stora inkomster över flera år?

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

Snowman76  
#410553 Tack för alla svar!

Men nu blir jag nästan lite förvirrad här. Att man bara betalar skatt på vinsten vet jag redan.

Om man har ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för samma summa så gör man ju ingen vinst, så då måste man ju slippa betala skatt..!?

Ett annat exempel:

Har man ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för 400 000kr, efter man har kvittat underskottet så återstår 150 000kr. Då är det väl 150 000kr som är vinst, och den delen som man betalar skatt på?

Vad tycker ni då är bästa sättet att göra med det beloppet, ska man låta den summan stå kvar på en betalningsplan och dela upp det på några år, eller har ni andra förslag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt efter avverkning

Göt  
#410555 Alltför många köper en fyrhjuling dom inte behöver osv. Inget fel i det om man använder fyrhjulingen i verksamheten men kanske återinvestera om du inte vill skatta ut pengarna. Kanske leja för röjning se över rågångarna med bättre råstakar sånt som gör fastigheten bättre. Skyddskläder och motorsåg är direktavdrag. Fundera lite så pengarna gör mest nytta i företaget.

Eller skatta ut pengarna och amortera. Räntan är låg nu men vad vet man om framtiden. Har själv haft skogslån med 15% ränta en gång i tiden

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

jannee  
#410561 Finns mer än ett sätt att flå en katt på :grin:
Varför tror du flera skogsägare har fina maskiner som knappt nyttjas :?:
Största orsaken är den att de har råd och gör väldigt mycket för att slippa skatt.
Med räntefördelning kan du komma undan med att lägga ca 30% i skatt på vinsten av skogsintäkterna, för många skogsägare är t.o.m. detta på tok för mycket.
Med "lite"skatteplanering och gynnsamma avskrivningsregler + lite full i f*n kan du även slippa dessa sa 30 % .
Det är det man har redovisningsbyrån till för - om man inte själv begriper.
Snowman, när du nämner summor, är det med eller utan momsen.
Tyvärr räknar många ovana med momsen som en intäkt, medan det i själva verket bara är en skatt som man förr eller senare måste betala eller kvitta.

Användarvisningsbild

Re: Skatt efter avverkning

Göt  
#410564 Kontakta en redovisningsbyrå som håller på med skogsfrågor så du inte gör bort dej, alltför många har gjort slut på pengarna och insett att en del av dom var skatt eller moms som skall till staten.

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410585
Snowman76 skrev:Tack för alla svar!

Men nu blir jag nästan lite förvirrad här. Att man bara betalar skatt på vinsten vet jag redan.

Om man har ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för samma summa så gör man ju ingen vinst, så då måste man ju slippa betala skatt..!?

Ett annat exempel:

Har man ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för 400 000kr, efter man har kvittat underskottet så återstår 150 000kr. Då är det väl 150 000kr som är vinst, och den delen som man betalar skatt på?

Vad tycker ni då är bästa sättet att göra med det beloppet, ska man låta den summan stå kvar på en betalningsplan och dela upp det på några år, eller har ni andra förslag?


Det var nog jag som rörde till det genom att göra en pik på ordvalet. Du har rätt: har du ingen vinst betalar har du inget att betala skatt på.
I alternativ 2 gör du en vinst på 150 000kr(om du väljer att ta ut pengarna ur företaget) och det du skattar för.

Hur du ska göra med pengarna är svårt att svara på. Är det ett litet bolag du säljer till finns ju alltid en risk för kk och då är pengarna borta. Det bästa är nog att investera några kronor av överskottet i en bra ekonomisk rådgivare.

Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

Snowman76  
#410599
jannee skrev:Finns mer än ett sätt att flå en katt på :grin:
Varför tror du flera skogsägare har fina maskiner som knappt nyttjas :?:
Största orsaken är den att de har råd och gör väldigt mycket för att slippa skatt.
Med räntefördelning kan du komma undan med att lägga ca 30% i skatt på vinsten av skogsintäkterna, för många skogsägare är t.o.m. detta på tok för mycket.
Med "lite"skatteplanering och gynnsamma avskrivningsregler + lite full i f*n kan du även slippa dessa sa 30 % .
Det är det man har redovisningsbyrån till för - om man inte själv begriper.
Snowman, när du nämner summor, är det med eller utan momsen.
Tyvärr räknar många ovana med momsen som en intäkt, medan det i själva verket bara är en skatt som man förr eller senare måste betala eller kvitta.


Summorna som jag angivit är bara exempel, och ja... Det är med moms! Jag har gjort avverkningar tidigare, så jag vet att momsen inte är en intäkt, utan en skatt som måste betalas eller kvittas. Däremot har jag aldrig utnyttjat ett underskott tidigare vid en avverkning, utan jag har tagit det mesta på räntefördelning. Om du läst vad jag skrev i exempel 1... Man har ett underskott på 250 000kr och gör en avverkning för 250 000kr/inkl. moms, så kvittar man väl hela avverkningssumman inkl. momsen med underskottet på 250 000kr, och får då ett 0 resultat, eller har jag fel? Däremot exempel 2... Man har ett underskott på 250 000kr och avverkar för 400 000kr, vilket ger en vinst på 150 000kr i bolaget och som man betalar skatt på, till exempel via räntefördelning, (med 30% skatt) eller ta det på en betalningsplan och dela upp det på ett antal år. Är jag helt ute och cyklar eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt efter avverkning

Snowman76  
#410600
Göt skrev:Kontakta en redovisningsbyrå som håller på med skogsfrågor så du inte gör bort dej, alltför många har gjort slut på pengarna och insett att en del av dom var skatt eller moms som skall till staten.


När jag och min redovisningskonsult träffades i våras och gick igenom deklarationen så sa han att jag hade ett underskott och att jag kunde göra en avverkning upp till den summan som underskottet ligger på utan att behöva betala nån skatt. Det var faktiskt han som föreslog att jag skulle göra en avverkning och utnyttja underskottet. Jag har för övrigt ärvt skogen och har inget skogslån och därmed ingen amortering, och behöver inte vara orolig för nån räntestigning.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).