Servicebyggnader

Huggarkoja

46 inlägg 38052 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

t4bb3  
#396592
husqvarna_med_sthil skrev:Beskedet kom .....


Beklagar.
Mycket fin text!

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#396602 Nu ska den renoveras så fort semestern anländer. Tänkte plocka bort i huvudsak den dåliga väggen till att börja med. Byta ut samtliga innerväggar är nog aktuellt. Ska passa på att se hur det är med ramen samtidigt men den verkar ha klarat sig. Taket har släppt in vatten som det såg ut så det måste antagligen också bytas i sin helhet. . Jag har på något sätt alltid nära till de före mig när jag är i skogen, känslan att ha dem närmare där är tydlig.
Flera fina renoveringar i tråden !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

halvproffs  
#396603 Fin text som sagt och kepsen är likadana som Oves. Om du vore som mig skulle du riva allt, underredsbehandla ramen och bygga en helt ny koja om det inte är minnena du vill spara bitar av.

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#396629
halvproffs skrev:Fin text som sagt och kepsen är likadana som Oves. Om du vore som mig skulle du riva allt, underredsbehandla ramen och bygga en helt ny koja om det inte är minnena du vill spara bitar av.


Jag kommer nog att bli tvungen att riva det mesta, men jag kan fortfarande spara kaminen och bordet tex eller en bit av innerväggen, kanske i en ram där morfar hade skrivit en dagboksanteckning rakt på väggen -93. Det finns flera sätt att ta hänsyn och spara men det som är dåligt måste ut och det är nog det mesta av både väggar och tak det. Vare sig min morfar eller pappa skulle vilja att kojan användes i det skick den är idag och de själva skulle endera elda upp den eller renovera rejält.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Blivande snickare  
#410010 Hur har det gått @husqvarna_med_sthil ?

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#410036 Som så ofta vill man mera än vad tiden tillåter och jag har blivit tvungen att den närmaste tiden nedprioritera kojan :( ... jag hade ju tänkt använda den i vinter men, pga av att jag fick ändra min huggarplanering så kan jag äta i rätta jaktkojan i vinter. Hur som har jag inte på något sätt övergivit min morfars gamla rastkoja utan den ska åter få komma i bruk men det tar lite längre tid än jag först tänkte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410052 Monterade en koja åt syrran!
Har en själv sen tidigare!

Kanonfin om än ej portabel.

/V


1475249041_img_2666.jpg

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vardon  
#487086 Nu har framför allt min far men även jag gett kojan ett ansiktslyft.

Murat milan i botten och förhoppningsvis grillar den inte golvet lika.

Målat ut och insida

Byggt hylla till elverket på utsidan och micron på insidan. Saknas ett elintag men annars är det klart.

Bytt golv och lagt klinkers under milan.

Fått fast massa småsaker. Före bilder finns på första sidan.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Skogsnutte  
#517293 Förra året, så högg jag vindfällen på skiftet, sågade upp virket till timmer med bandsågen... I vintras, mellan jul å nyår så timrade jag denna koja, å i våras så reste jag den bara 100taletmeter ifrån där träden stått...
Allt virke utom råspånt(tak) och golv kommer från samma virke som Timret....
Nu är ju inte denna så mobil, men de e jag så den hamna mitt på ett 35ha skifte... Å ska agera värmekoja och jaktkoja, å är strax helt klar [emoji16]
IMG_20180608_215346_204.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517294
Skogsnutte skrev:Förra året, så högg jag vindfällen på skiftet, sågade upp virket till timmer med bandsågen... I vintras, mellan jul å nyår så timrade jag denna koja, å i våras så reste jag den bara 100taletmeter ifrån där träden stått...
Allt virke utom råspånt(tak) och golv kommer från samma virke som Timret....
Nu är ju inte denna så mobil, men de e jag så den hamna mitt på ett 35ha skifte... Å ska agera värmekoja och jaktkoja, å är strax helt klar [emoji16]
IMG_20180608_215346_204.jpeg
Sånt gillar jag! Får nog lov skaffa mig en solossåg eller något sånt! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

husqvarna_med_sthil  
#517755 Jädrans vilka fina kojor ni har byggt och renoverat. Jag står fortfarande still men har byggt en stuga med skiftesgrannen och sedan har det varit mycket annat som gjort att min planerade renovering har blivit tvungen att stå tills senare. Funderar på att ta hem den på gården så det blir lite lättare att hålla på lite då och då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkoja

Värmlänning  
#517776
Skogsnutte skrev:Förra året, så högg jag vindfällen på skiftet, sågade upp virket till timmer med bandsågen... I vintras, mellan jul å nyår så timrade jag denna koja, å i våras så reste jag den bara 100taletmeter ifrån där träden stått...
Allt virke utom råspånt(tak) och golv kommer från samma virke som Timret....
Nu är ju inte denna så mobil, men de e jag så den hamna mitt på ett 35ha skifte... Å ska agera värmekoja och jaktkoja, å är strax helt klar [emoji16]
IMG_20180608_215346_204.jpeg

Vilket mästerverk. Kan du inte skapa en tråd där du berättar hur du byggde? Dimensioner? Materialåtgång osv?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Skogsnutte  
#518460
Värmlänning skrev:
Skogsnutte skrev:Förra året, så högg jag vindfällen på skiftet, sågade upp virket till timmer med bandsågen... I vintras, mellan jul å nyår så timrade jag denna koja, å i våras så reste jag den bara 100taletmeter ifrån där träden stått...
Allt virke utom råspånt(tak) och golv kommer från samma virke som Timret....
Nu är ju inte denna så mobil, men de e jag så den hamna mitt på ett 35ha skifte... Å ska agera värmekoja och jaktkoja, å är strax helt klar [emoji16]
IMG_20180608_215346_204.jpeg

Vilket mästerverk. Kan du inte skapa en tråd där du berättar hur du byggde? Dimensioner? Materialåtgång osv?
Ska göra ett försök framöver... Har lite bilder osv... Annars finns skogsnutte på insta åxå med lite bilder å så 🤭

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648758 Drog hem kojan idag. 😀
1591442507_20200606_122703.jpg
Det är dags för lite uppfräschning. Har inte sett målarfärg på över 20 år. För jag har inget minne av att jag skulle målat den sedan blev färdig.

Sedan tänkte jag byta ut dom gamla lysrören. Som drevs med ett 12 v batteri. Till nåt lämpligt i led.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkoja

Boman  
#838068 Snubblade över dena tråden idag! I mina ögon sett är detta både kul och intressant. Måste vara många som kan bidra både med bilder och bra idéer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar