sön 03 dec 2006, 23:01#4069
På underväxtröjning före avverkning ska du lämna så låga stubbar som möjligt! jag har kört en hel del skogsmaskiner av olika slag! å min uppfattning är att om det ska lämnas stubbar så är det bättre om dom är typ40-60cm än 11-25cm för då viks dom ikull med hjulen(förhoppningsvis) dom korta stubbarna kan gå som spjut rakt in i däcken!!
allra helst om dom är sne sågade!!
I vanlig röjning kan du lämna höga stubbar med fördel faktiskt!! mindre stensågning mm! i din 25 åriga skog kan du kapa stammen en bit upp först för att sedan kapa ner stubben,på så vis blir det lättare att "bli av med" dom långa stammarna!!
Jag har faktiskt ett "försöksobjekt" på min farmors skog! det är ett skifte på 25-30år,helt oröjt sedan planteringen!!
där gick jag med min lilla motorsåg,stihl ms200(så klart)!
å kapade stammarna strax under brösthöjd!! det är ju faktiskt huvudsaken att dom lämnade stammarna får ett "höjdförsprång"!! rent traditionellt så ser det ju lite konstigt ut,men funkar mycket bra!!.....hmmm....måste åka dit å kolla igen! det är nog ett år sen jag var där!! jag röjde det för ca 5år sedan! efter ett år såg man att skogen hade sätt rejäl fart!!
det enda som talar emot höga stubbar i röjning är väl möjligtvis att jägare inte blir så glada!! dom får svårt att ta sig fram! och hundarna kan ju bli spetsade av stubbarna!
men det blir ju bättre efter nåt år! men gör man så höga stubbar som jag gjort är det ingen fara för hundarna ialla fall!!