Skogsröjning

Förröjning med Södras kontrakt.

22 inlägg 13830 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning med Södras kontrakt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4037 Har lagt ut ett gallringsuppdragh på Södra, och det funkar så att man får vad man får, dvs kostnaden blir vad den blir, och likaså utfallet. Bestämma uttaget var väl det man kunde välja själv. :-)

I det ena beståndet har jag redan förröjt (det var oröjt och rejält tätt). I det andra har jag inget gjort (än).

Tror ni man har något för att springa igenom med röjsågen, eller syns det inget på avräkningen till slut?

Vad är det man skall ta bort, upp till 5 cm eller ännu grövre (10??)?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4047 Tror nog att förröjning betalar sig ganska snabbt! dels för att hålla nere avverkningskostnaderna, och i tex gallring tar du ju bort tillväxt konkurrens för det blivande beståndet! dessutom kan gallringsskördaren göra ett mycket bättre jobb om det är röjt!! dels ett bättre trädval dels mindre skador på dom kvarvarande träden! är nog svårt att sätta en specefik summa på värdet av att förröja,men jag är övertygad om att man i slutändan(nettot) har igen röjkostanden med råge! kan dessutom entreprenören göra en bra gallring jämfört med en dålig,så innebär ju det stora pengar vid slutavverkningen!! vid Förröjning före slutavverkning ligger nog värdet av röjningen i billigare & bättre markberedning-plantering! ska man dessutom ta ut grot så är det mer eller mindre ett måste om man ska få nåt netto på flisen,pga att risskotaren annars får med sig dom stammar man inte röjde bort med rötter å allt,små stenar mm! som i sin tur innebär skämda huggstål på flismaskinen! jag vet att här i mina krokar så tar flisentreprenören ut en sk "stålbytesavgift" om det är mer "föroreningar" än normalt på ca 500:- per byte(tror jag)! å då är ju det redan låga flisnettot snart borta!! kan ju t.o.m bli en kostnad i värsta fall! det har t.o.m hänt att flismaskinen vägrat att flisa om det här varit för mycket "skit" i groten eller träddelarna! 9 gånger av 10 är det då skogsägarna själva som har kört ihop groten med vagn å "vanlig" grip! jag tror att det nu har blivit ett "måste" att använda "risgrip" oavsett om man ska skota ut själv eller leja! annars kan flisaren vägra!det "sliter"enormt på flisutrustningen med jord,smågrus mm! men även grotuttaget gör ju markberedning-plantering går bättre!

Men som sagt! värdet av förröjning kommer nog inte på "papper" som en specefik summa,utan ligger i ett högre netto! :D gör du dessutom jobbet själv är det ju ännu bättre! + att du får ett bra träningspass!! :lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4048 Ja just ja!! "vad röjer man bort"??!! jag röjer bort allt som jag anser inte blir en massabit! vissa påstår att man för tidsåtgången(att det inte är lönsamt) inte ska röja bort sånt som är under ca 1.3m! men det beror ju på hur mycket sånt det är! men jag brukar ta det mesta! ialla fall om jag ändå "har vägarna förbi"!! :D en bra regel är att tänka som om att du själv ska köra skördaren!! vad skulle du själv vilja ha bort??!! ock att du försöker se en "bild"av hur det ser ut där efter avverkningen om du röjer eller inte röjer vissa stammar!! :D

en del här i trakten tar ut sk "gärdsgårds stör" av undertryckta granslanor! som ju har blivit lite av "hårdvaluta"!!

det var en kille som frågade om jag kunde ordna 4000 stör under två år åt han!!! :roll: men jag vet inte jag!......dom ska kvistas å köras ut till väg mm............ måste undersöka ekonomin i det hela! man vill ju inte pyssla allt för mycket med "missionsarbete"!! :D men vem vet....... det kanske är en "guldgruva"!! :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4050 Hade lite lösa planer att ta ut stängselstolp för ett ev. älgstängselm, men det blir nog inget.

Frågan är hur stora grejer man skall lämna, om man räknar rotskär. Bara för att det blir en massabit längst ner, så betyder ju inte det att man får ut särskilt mycket i reda stålar. Genomsnittsdiameter på 6cm (under bark) och 3m lång, det blir hela 0,008 m3fub det (ca 8 liter!), vilket blir dryga 2kr i intäkt. Brutto! Så om skördaren spenderar 15 sek på detta träd, så avgår lika mycket i hanteringskostnad (600 kr/timme grovt räknat).

Så i den dimensionne känns det som om man lika gärna kan röja ner det.

Är slutsastsen att man skall röjka allt under 7 cm i rotskär då?

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4053 Fallande massaved som vi har här få vara 2.5-5.5m & 5cm i topp under bark! så jag brukar tänka att den ska hålla minst 5-6cm i topp 3-4 meter upp! ett bra riktmärke kan tex vara att den ska vara ca 7-9cm i brösthöjd eller nåt! annars åker den ikull!! jag tänker inte så mycket faktiskt! det går av bara farten när man har röjt en del!! förresten så spelar det väl inte dig nån roll om det "bara" blir en massabit!!? skördarna har ju 99 gånger av 100 betalt per kubik! ska dom ta dom större "fileérna" så får dom väl även ta dom små!! eller hur? så allt som går att sälja är ju ett plus för dig!! nu brukar ju förvisso kubikpriset öka ju lägre "medelstam" det är!! så var inte rädd att ta ikull för grovt!! kan ju kanske användas till nåt annat.......ved tex!! :D

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4057 Hade samma funderingar i somras då jag skulle underröja före gallring i ett brant o besvärligt bestånd.
Summa sumarum så skulle allt under 8cm dbh fällas. Betalar man avverkningen på löpande räkning skulle jag nog lägga "moms" på det.
För fast kostnad/m3 spelar det ju mindre roll.

Ett tips jag inte hört förut var att underröja 1-3år före gallring så att kapade stammar hinner tryckas till lite.

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4062
nisse skrev:Hade samma funderingar i somras då jag skulle underröja före gallring i ett brant o besvärligt bestånd.
Summa sumarum så skulle allt under 8cm dbh fällas. Betalar man avverkningen på löpande räkning skulle jag nog lägga "moms" på det.
För fast kostnad/m3 spelar det ju mindre roll.

Ett tips jag inte hört förut var att underröja 1-3år före gallring så att kapade stammar hinner tryckas till lite.

/Nisse


Japp! håller med! om man kan ska man röja 1-3 år före! pga att stubbarna då hinner ruttna lite,å inte stå som spjut å förstöra maskindäcken! själv har jag för tillfället maskinerna hack i häl!! dessutom ska jag börja hugga ca 1200 meter byggtimmer av frötallar nu i veckan!! phuu!! :lol:(fick reda på det för ca 2tim sen!!) kul att det rör på sig!!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4064 Ja, när vi ändå är inne på stubbar. Är det OK att lämna 30cm höga stubbar, eller skall det vara jäms med marken?

(Mitt 100:e inlägg, men låt er inte luras. Mycke snack å lite kunskap... :-)

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4069 På underväxtröjning före avverkning ska du lämna så låga stubbar som möjligt! jag har kört en hel del skogsmaskiner av olika slag! å min uppfattning är att om det ska lämnas stubbar så är det bättre om dom är typ40-60cm än 11-25cm för då viks dom ikull med hjulen(förhoppningsvis) dom korta stubbarna kan gå som spjut rakt in i däcken!! :( allra helst om dom är sne sågade!!
I vanlig röjning kan du lämna höga stubbar med fördel faktiskt!! mindre stensågning mm! i din 25 åriga skog kan du kapa stammen en bit upp först för att sedan kapa ner stubben,på så vis blir det lättare att "bli av med" dom långa stammarna!! :D Jag har faktiskt ett "försöksobjekt" på min farmors skog! det är ett skifte på 25-30år,helt oröjt sedan planteringen!! :oops: där gick jag med min lilla motorsåg,stihl ms200(så klart)! :wink: å kapade stammarna strax under brösthöjd!! det är ju faktiskt huvudsaken att dom lämnade stammarna får ett "höjdförsprång"!! rent traditionellt så ser det ju lite konstigt ut,men funkar mycket bra!!.....hmmm....måste åka dit å kolla igen! det är nog ett år sen jag var där!! jag röjde det för ca 5år sedan! efter ett år såg man att skogen hade sätt rejäl fart!! :D det enda som talar emot höga stubbar i röjning är väl möjligtvis att jägare inte blir så glada!! dom får svårt att ta sig fram! och hundarna kan ju bli spetsade av stubbarna! :cry: men det blir ju bättre efter nåt år! men gör man så höga stubbar som jag gjort är det ingen fara för hundarna ialla fall!! :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4078 Hur funkar det att göra 30 - 40 cm "högstubbar" i förstaröjning av klenare lövstammar?.
Har aldrig provat, men föreställer mig att lövet kommer tillbaka illa kvickt.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4087 Högröjning är mkt god viltvård. Där produceras både foder och skydd.
Jag har högröjt en del med röjrisk, både som viltvård och med förhoppning om att mularna ska trivas här och ge f-n i mina tall- o lärkplanteringar.

Ett oprovat alt är att halvfälla. Det ska visst minska höjdtillväxten på nya skott.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4088
nisse skrev:Högröjning är mkt god viltvård. Där produceras både foder och skydd.
Jag har högröjt en del med röjrisk, både som viltvård och med förhoppning om att mularna ska trivas här och ge f-n i mina tall- o lärkplanteringar.

Ett oprovat alt är att halvfälla. Det ska visst minska höjdtillväxten på nya skott.

/Nisse


Risken finns alltid att älgen växlar till tallbete även om det finns sk "högröjt löv" i beståndet.
Att den sedan ska tukta ner allt löv på större röjda arealer är nog inte att räkna med.

Halvfälla asp brukar jag däremot göra när man röjer åkerkanterna.
Blir bra viltfoder som inte försvinner i snön vintertid.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4089
Skogshuggarn skrev:Hur funkar det att göra 30 - 40 cm "högstubbar" i förstaröjning av klenare lövstammar?.
Har aldrig provat, men föreställer mig att lövet kommer tillbaka illa kvickt.



Om man gör 5cm eller 30-40cm stubbar spelar nog ingen större roll med tanke på stubbskotten från ex björk!! känns nästan som att det blir mindre stubbskott med högre stubbar av nån konstig anledning!!?....men det ska jag låta vara osagt!! har bara ex tallen å granen väl fått ett rejält försprång är ju lövet snart ett minne blott!! i mitt "försöksobjekt" har jag inget problem med stubbskott!! men det beror väl på att skogen var 25-30 år gammal å ganska lång,när jag röjde! så lövet har inte fått en chans att växa ikapp!! i en första ungskogs röjning däremot får man nog räkna med att röja undan stubbskott efter ett par år om man ska göra det riktigt!! men höjden på stubbarna spelar nog ingen större roll! lövet hinner ikapp oavsett!! :( men det är bara att prova sig fram!! då får man ju svart på vitt!! :D

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4090
Skogshuggarn skrev:Risken finns alltid att älgen växlar till tallbete även om det finns sk "högröjt löv" i beståndet.
Att den sedan ska tukta ner allt löv på större röjda arealer är nog inte att räkna med.

Halvfälla asp brukar jag däremot göra när man röjer åkerkanterna.
Blir bra viltfoder som inte försvinner i snön vintertid.


Har bara högröjt löv i granplantering, ca 3m medelhöjd.

I tallplantering tror jag på teorin om "allt eller inget" dvs allt löv bort eller lämna tät djungel tills älgsäker höjd uppnåtts. Det sistnämnda brukar, vad jag sett, resultera i att en hel del tall trängs bort. Iaf om marken är åt det bättre hållet.
Några entydiga forskningsresultat har jag dock inte kunnat hitta, så det är fritt fram att gissa...

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4091
Huggarn skrev:
Skogshuggarn skrev:Hur funkar det att göra 30 - 40 cm "högstubbar" i förstaröjning av klenare lövstammar?.
Har aldrig provat, men föreställer mig att lövet kommer tillbaka illa kvickt.



Om man gör 5cm eller 30-40cm stubbar spelar nog ingen större roll med tanke på stubbskotten från ex björk!! känns nästan som att det blir mindre stubbskott med högre stubbar av nån konstig anledning!!?....men det ska jag låta vara osagt!! har bara ex tallen å granen väl fått ett rejält försprång är ju lövet snart ett minne blott!! i mitt "försöksobjekt" har jag inget problem med stubbskott!! men det beror väl på att skogen var 25-30 år gammal å ganska lång,när jag röjde! så lövet har inte fått en chans att växa ikapp!! i en första ungskogs röjning däremot får man nog räkna med att röja undan stubbskott efter ett par år om man ska göra det riktigt!! men höjden på stubbarna spelar nog ingen större roll! lövet hinner ikapp oavsett!! :( men det är bara att prova sig fram!! då får man ju svart på vitt!! :D


Nu gör jag extremt sällan någon 1á röjning av exakt den anledningen som Nisse är inne på med viltskador.
Gör man däremot lövröjning i förstaröjning med ungefär samma skikt som tallskogen och lämnar högstubbar, så
var min föreställning att lövet skjuter iväg relativt fort på väldigt kort tid och då har man ånyo en konkuranssituation med barrskogen.

Min "taktik" är annars ganska lik den du håller på att prova (bortsett från högstubbar), och det funkar helt perfekt.
Främst om man vill undvika att stå där med ett älgskadat bestånd som har för lite stammar/ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).