Skotare

Rottne

11 inlägg 7046 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39059 Kuppomåla skog AB har ute tre blondiner på blocket som verkar vara renoverade o lackade.......nån som känner till firman, kanske dom repar gamla skotare och säljer i parti o minut.........verkar vara blondin feber nu.

Dom ser riktigt fina ut

http://www.blocket.se/vi/18836136.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/18836112.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/18835876.htm?ca=2_s



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39061 Kan ta det via PM å inte öppet.

Avatar Fallback
magnus svensson  
#39281 Ett tips är att du kollar fram på traktordelen. Utrymmet som ser ut som en extra förlängning avslöjar att det är en framdel till en snok. Det ser ut att vara två maskiner som är omgifta med varandra dvs en snok och en blondin.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39284
magnus svensson skrev:Ett tips är att du kollar fram på traktordelen. Utrymmet som ser ut som en extra förlängning avslöjar att det är en framdel till en snok. Det ser ut att vara två maskiner som är omgifta med varandra dvs en snok och en blondin.


Såg det oxå.
Dom är ju troligen inte inreggningsbara.

En som var å funderade på å köpa en skotare av han en gång undrade vart i från maskinen kom.
Det ville han inte berätta!!

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39287 Hade ett sånt bygge i fem år. Snokframdel med skotarkärra. Funkade klockrent. Reggning,vem bryr sig? Trafikförs går iaf att teckna.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39289 Förutom att maskinerna kan vara hop satta av 2 eller flera maskiner vilka nackdelar har uppstått. Jag och en kompis är intresserade av en blondin.
NI som kan en blondin innan och utan, kom i gen och ge lite info ( OBS Rottne Blondin)

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39293 Snokframdelen och blondinen är ju närmast identiska. Kan inte komma på nån mer nackdel än det klumpiga pumputbygget i fronten. Min hade turbomotor, lite mer klös än en vanlig blondin. Vet inte om alla snokar har det. Dieseltanken var liten på min och satt under huven. Snoken har en stor tank i kärran som matar den lilla med en elpump. Å andra sidan var det ju ingen risk för frusna bränsleledningar.

Avatar Fallback
magnus svensson  
#39332 Jag tror att turbomotorn kom i och med att man började använda Ford 7700 som traktordel. Jag vet inte vilket år man gick från Ford 6600 men det kan väl varit i slutet av -70 talet. Skall man köpa en blomdin tror jag man skall försöka få tag på en Blondin 750 -600 med en något grövre drivlina på traktorn.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39341 Har hört något om bromsarna som blev annorlunda ! I så fall vilket år blev det?

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39402 På skotarna kom turbomotorn -80. Nåra sena -79: or kan ha den också. Det var i samband med att dom fick starkare framaxlar också som magnus skriver.
Min "snokskotare" hade turbomotor fast den var betydligt äldre men motorn var förmodligen bytt.

Avatar Fallback

Re: Rottne

kingcab01  
#42317 Satsa hellre dina pengar på en Rapid,då får du en mordernare maskin som är mer lättmekad jag tänker främst på om konvertern är sliten och det lär du inte märka förrän du fått hem maskinen och börjat skota. Det handlar om stora pengar att reparera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).