Bra tips från stegmaster tycker jag.
Jag vill inte verka märkvärdig, men testa 4k och du kommer troligtvis vara fast molnia!
Det fina är att man kan plocka ur stillbilder ur videon som nästan är som vanligt tagna kort.
Sedan är 4k på stark frammarsch, inom en femårsperiod så tror jag det finns väl utbrett och även TV-sändningar med 4k. YouTube har det ju redan idag, och inom något år kommer eletronikkedjorna ha majoritet med 4k skärmar (min egen tes).
Förutom att plocka ur stillbilder så kan man zooma och panorera i efterbearbetningen med 4k. Detta kräver då att man skalar ner videon 1080hd och det talar i viss mån emot vad jag skrivit ovan, men det ger ytterligare en dimension. Videon nedan är filmad i 4k, sedan har jag zoomat i redigeringsprogrammet 480%. Det är ju egentligen helt galet, men med 4k så blir det ändå bild. I urpsrungsvideon syns knappt rådjuren och det är väl därför jag kunde filma dem som jag kunde.
Har du möjlighet att testa 4k så tycker jag du ska göra det, då kan du bilda en egen uppfattning och inte bara läsa om en galen värmlänning som är såld på dito...