Ny Teknik och Elektronik

Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

35 inlägg 13707 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#388515 Hej,
Bra tips från stegmaster tycker jag.

Jag vill inte verka märkvärdig, men testa 4k och du kommer troligtvis vara fast molnia!
Det fina är att man kan plocka ur stillbilder ur videon som nästan är som vanligt tagna kort.
Sedan är 4k på stark frammarsch, inom en femårsperiod så tror jag det finns väl utbrett och även TV-sändningar med 4k. YouTube har det ju redan idag, och inom något år kommer eletronikkedjorna ha majoritet med 4k skärmar (min egen tes).

Förutom att plocka ur stillbilder så kan man zooma och panorera i efterbearbetningen med 4k. Detta kräver då att man skalar ner videon 1080hd och det talar i viss mån emot vad jag skrivit ovan, men det ger ytterligare en dimension. Videon nedan är filmad i 4k, sedan har jag zoomat i redigeringsprogrammet 480%. Det är ju egentligen helt galet, men med 4k så blir det ändå bild. I urpsrungsvideon syns knappt rådjuren och det är väl därför jag kunde filma dem som jag kunde.



Har du möjlighet att testa 4k så tycker jag du ska göra det, då kan du bilda en egen uppfattning och inte bara läsa om en galen värmlänning som är såld på dito... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

molnia  
#388528 Jo jag har hört om möjligheten till "digital efter zoom" eller om man ska kalla det beskära ner filmklippet till 1080.
Vid viktiga händelser ser jag definitivt en fördel. Och om man har programvaror att kunna beskära bort skakningar. Dvs digital bildstabilisering ser jag en fördel. Men de programvarorna har inte jag. Idag har jag använt mig av adobe premiere pro 4. Tror att det är för gammalt för att det ska funka smidigt att stoppa in 4k i det.
Jag värderar bra ljud högt. Därför är jvc intressantare ur den aspekten..
suck .. svårt detta måste nog bestämma mig snart annars försvinner nog jvc'n.
Senast redigerad av molnia fre 22 apr 2016, 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#388534 Ja, PP4 kan kanske vara lite knixig att editera 4k i, jag vet inte.
Men om du har licens borde du kunna kolla på att uppgradera relativt billigt till Premiere Pro CC eller 6:an.

Nu blir det återigen min personliga prägel här, men jag skulle hellre leva med lite sämre ljud, alt köpa en Röde mick för runt tusenlappen.
Mycket hellre det än leva med mpeg2 och MOV som båda egentligen är på väg ut, i alla fall på PC.

Jag går all-in för att du ska gå på den nyare och få mpeg4 och 4k!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388585 Vet inte om det är ett tips till experterna i den här tråden, men hittade en bottenplatta som passade till min gamla digitalkamera! Betyder alltså att jag kan skruva på den och fästa kameran i stora stativet med filmspakar.
Okej, inte 4k som i mobilen, men ska bli skoj prova filma med stativ i skogen i morgon. Annars används stativet bara med hustruns systemkamera. Den kan jag glömma få ta med mig ut för å filma när jag röjer :roll:

Fungerar det bra så köper jag nog en "pocketkamera" med fäste som passar. De nya fixar ju 4k och kostar i och för sig lite mer än en värstingmobil, men som kamera är de förstås bättre med optisk zoom inte minst.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415510 För dig som är intresserad av mer allvarlig videoredigering och behöver en dator som gör jobbet. Hittade den här sidan, rätt så ny också. Även om man inte lägger sig på +30 tkr nivån så fins det en hel del nyttigt att inspireras av.

http://www.stratoscinema.com/filmblogge ... dator-2016

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).