Traktorer och processorer

Sladda skogsvägar

67 inlägg 39721 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Hema  
#382227 Körde bladet för djupt? Sedan kanske det underlättar med rivstål?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

tallen100  
#382232
molnia skrev:@Amatörhuggare 62 och ni andra med vana med bakblad. Vad har ni för knep? Hur får ni gruset att stanna i bladet på bilden? Jag försökte förra hösten men lyckades inte utan en vall av grus efter mig.

Du ska inte ha bladet helt plant med vägen, utan det ska gå djupare på dikessidan och gå upp en aning vid vägens mitt, då finfördelas materialet, annars får du en sträng som när du plogar snö.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Robertberg  
#382234
Vedproducent skrev:Underhållsgrusning 40 ton var 3:e till var 5:e år låter lite. Tidsintervallet är nog fullt rimligt men 40 ton är väl 3 normala lastbilslass grus ungefär.


En kassetbil lastar runt 40 ton på bil och släp, strax under om det är ett äldre ekipage och ca 40 eller mer om det är ett nyare. Men körs det bara med bilen utan släp så har dom i rätt uppfattning ungefär :)

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

loppan  
#382247
Vedproducent skrev:
loppan skrev:
En underhållsgrusning mindre än 150-200 ton per km gör man väl knappast. Sen blir det väl oftast något år längre intervall i stället.

Visst är 40 ton km ruskigt snålt beräknat men det är enbart tänkt som en uppftächning av ytan för att minska humuslagret som bildas.
När vi grusade vägsamfälligheten här i fjol så lade vi 200 ton på 3 km,67 t /km med 0-20 natur.

@molnia Det ska bli en sträng efter.
Jag kör höger sida längst ut i 5-6 km tim ett drag åt varje håll och drar ihop en sträng som hamnar i ena hjulspåret eller om vägen är bred nog i mitten.
Sedan kör jag i mitten av vägen med bladet nästan nere i backen i en högre växel,kanske 12-14 km t och sprider isär materialet jäms över vägbanan.

Jag föredrar att använda bladet före vägsladden på skogsväg då den klarar att hantera mer torv och humus,strängspridaren går full annars.
En sladd jämnar vägen bättre i längsled men vill gärna sänka krönen på vägen med viket kan vara till nackdel på skogsvägar som ofta har skarpare krön än vägsamfälligheter.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Amatörhuggare 62  
#382267 Loppan, tallen 100 , och Hema
beskriver tekniken bra.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

molnia  
#382274 Jo jag körde för första gången förra hösten med ett bakblad. Är osäker om skäret var vänt till rivarstål. Var medveten om att bladet skulle luta i sidled dels för att släppa ifrån sig materialet men också för att få bomberingen av vägbanan. Men jag hade nog inte rätt inställningar / körde för djupt för jag fick en stor vall i mitten. Hemtjänsten kom ju förstås just då, fick vinka åt dem att stanna och så fick jag backa tillbaka och släta ut vallen med lastarskopan. När det blev så så vågade jag inte köra någon längre sträcka. Så jag körde mindre än en km. Och så kopplade jag på vägsladden och jämnade till vägen.
Men jag fick ju verkligen in gruset från kanterna på det viset. Men behöver nog köra mer för att lära sig...

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382278


Här är en gammal filmsnutt när jag försöker hyvla till byvägen, nu ett par år senare är det nära
på omöjligt att få det såpass fint som i filmen pga gruset har nästan helt försvunnit
och blandat sig med sten och jord, så i år måste vi lägga på grus vare sig vägföreningen
har råd eller ej. Vår sponsor har lite krasslig ekonomi så de har slutat ge grus gratis.
Jag brukar kantskära och sen försöka blanda runt grästorvor mm och sedan försöka
slänga ut större stenar och rötter mm i diket igen med bladet.
Tips på bra sätt att kantskära uppskattas.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

ÅsaNisse  
#382281 Kantskärning ska du göra varje gång du sladdar så att vattnet inte stannar på vägkanten. Håll ut bladet lite extra så är det klart.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382282 Ok, jag har nog gjort det för sällan helt enkelt.
Nästa fundering, när man får upp en rejäl sträng med jordig grästorva, lönar det sig
att blanda in den i gruset eller ska man slänga den i diket?

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

ÅsaNisse  
#382299 Du ska slänga den över diket. I diket ska vatten rinna och på vägen ska det vara grus.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382553 Sant, tydligen måste jag fakturera fler timmar åt vägföreningen hädanefter.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Amatörhuggare 62  
#384354 Ett härligt nattregn kom.
For t skogs m Bakbladet.
Redde sig fint i dag också.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

gamla drängen1964  
#385304 Fixat höga renar på en skogsväg i dag.Först drog jag inn grus med en sladd ,efter kom kompanjon och skar ut renen i diket.Lämpligheten kan diskuteras ,men det är ganska stora diken.Så något problem att vattnet inte kommer fram blir det inte.De ville inte ha in renen på vägen för det är bra med grus på vägen.Alternativet grävmaskin o lyfta renen över diket hade blivit dyrare .Vägen är över 6 km.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

haggloader  
#385328 Det är jätteklokt att ha en rund väg så att vattnet rinner ut på sidorna.
När det är gräsvegetation vid vägkroppens kant är det riktigt smart att bara kladda ner det med bil eller annat lätt fordon vid regn. Då dör gräset och det blir inte högre och högre som det tenderar och bli om man slår gräset.

I övrigt är det är det alltid roligt att köra traktor så jag förstår de som hyvlar bort gräset....

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Hema  
#385337 Från toppen/mitten av vägen till ena kanten ska det vara en slutning runt ca 4grader. Mindre och vattnet rinner inte av, mer och vattnet drar med sig bindmaterialet och vägen riskerar att tappa sin ytbelägggning. Tyckte det såg bra ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).