sön 20 mar 2016, 08:11#382247
Vedproducent skrev:loppan skrev:
En underhållsgrusning mindre än 150-200 ton per km gör man väl knappast. Sen blir det väl oftast något år längre intervall i stället.
Visst är 40 ton km ruskigt snålt beräknat men det är enbart tänkt som en uppftächning av ytan för att minska humuslagret som bildas.
När vi grusade vägsamfälligheten här i fjol så lade vi 200 ton på 3 km,67 t /km med 0-20 natur.
@molnia Det ska bli en sträng efter.
Jag kör höger sida längst ut i 5-6 km tim ett drag åt varje håll och drar ihop en sträng som hamnar i ena hjulspåret eller om vägen är bred nog i mitten.
Sedan kör jag i mitten av vägen med bladet nästan nere i backen i en högre växel,kanske 12-14 km t och sprider isär materialet jäms över vägbanan.
Jag föredrar att använda bladet före vägsladden på skogsväg då den klarar att hantera mer torv och humus,strängspridaren går full annars.
En sladd jämnar vägen bättre i längsled men vill gärna sänka krönen på vägen med viket kan vara till nackdel på skogsvägar som ofta har skarpare krön än vägsamfälligheter.
Inpediment är till för att övervinnas.