Skogsnyheter

Limträbro har rasat i Norge

45 inlägg 15151 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Limträbro har rasat i Norge

Fredrik Reuter  
#374461 Fick denna länk ikväll, tydligen en bro konstruerad av limträ från Moelven som rasat över E6:an.

Någon av er i Norge som vet mer?

https://www.moelven.com/no/Aktuelt/Medi ... kollapset/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374473 Man behöver inte komma från Norge, jag var ju i Sjoa med motorcyckel och fjälla sommaren 1972 och köpte på mig En HD 1942 afrikamodell samt en Gnome`et Rhone med sidvagn också krigsmaskin, kanske franska främlingslegionärer som den kommit med.
http://www.nrk.no/ho/ny-e6-bru-kollapsa-1.12808386 här lite bilder på den rasade bron. Finns även en liten filmsnutt.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

Göt  
Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

Fredrik Reuter  
#374478 Där ser man. Jag sitter med telefon och plickar så eet blir lite svårt med researchen då.

Känns inget vidare detta, limträet är ju skogens premiumprodukt som ska kunna ersätta stål på liknande konstruktioner.
Nu får stål leverantörerna öppet mål, iaf ett tag.

Är det någon som vet mer så får ni gärna skriva här i tråden.

Tack rokon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374482 Det var en lastad timmerbil som skulle köra över den då den brast.
Var dimentionerad för det eftersom den ledde till en gård och en skog, men den höll bara inte.
Lyckligvis var inte vägen den korsar färdig, så det fanns ingen trafik under.

Edit: Såg inte att andra hade varit på innan jag skickade :wink:
En jag känner som jobbar i branchen, menar att fundamentering kann ha sviktat, men man vet intet säkert.
Senast redigerad av JensSkoog ons 17 feb 2016, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374483 Kan inte låta bli att minnas tiden där i Sjoa, fick bröllopssviten! jag och fjällan Hos Hans Randen Snekker på Sjoa de skulle ha bröllop där kommande helg.
Men jag hade MC i huvudet så här ser Gnome`et Rhone ut som jag förvärvade , dock ej av Hans Randen där var vi tvungen att vänta tills den bortreste ägaren till hojen kom hem.
En fantastisk tube jag hittade nu
Som minner om andra broar som rasade.

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Amatörhuggare 62  
#374491 Vilken åktur föraren fick. Rakt ner i backen, med bron och lastbilen.
Hoppas han inte är allvarligt skadad.

Ingen bra reklam för limträ !

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374501
JensSkoog skrev:Det var en lastad timmerbil som skulle köra över den då den brast.
Var dimentionerad för det eftersom den ledde till en gård och en skog, men den höll bara inte.
Lyckligvis var inte vägen den korsar färdig, så det fanns ingen trafik under.

Edit: Såg inte att andra hade varit på innan jag skickade :wink:
En jag känner som jobbar i branchen, menar att fundamentering kann ha sviktat, men man vet intet säkert.


var den alltså helt nygjord?!

ser ut som en fackverkskonstruktion och då är det inte så känsligt med fundamenten som om det vore en båge.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374505 Inte tror jag det kommer att påverka marknaden för träbroar, fel kan ske oavsett konstruktioner och materialval.
Slutsatserna får tas efter ordentlig teknisk undersökning. Trä är ett av flera bra byggnadsmaterial och kommer även framgent att vara.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374508 Tänker det finns några ingeniörar som har lite svårt i kväll.

Här är en bild av broen.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374512 Verkar inte vara fullt lass på bilen och inte något släp heller.

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374523
Fredrik Reuter skrev:Känns inget vidare detta, limträet är ju skogens premiumprodukt som ska kunna ersätta stål på liknande konstruktioner.
Nu får stål leverantörerna öppet mål, iaf ett tag.


Stålbroar rasar också, tror inte det har givit träbroleverantörerna öppna mål direkt.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

Tjita1  
#374525 Ja, det är nog ett par ingenjörer som lär ligga sömnlösa och klia sig i hårbottnen i natt, ser det ut som.
Svårt att se på de här bilderna, men jag har för mig att jag har läst att man brukar bulta ihop flera grova balkar i bredd för att få till en stabil körbana. Har man gjort så här?

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

stegmaster  
#374528 Läste i et kommentarfelt att bilens vikt med last kunne inte vore mer enn maks 25t, och broen skulle klara 65t, så här måste nåt gått alldeles fel.
Ska bli interessant och följe utredningen, och se va som var felet.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374672 Mer i tidningen i dag:
http://www.nrk.no/ho/arild-falt-seks-me ... 1.12809923

Annars så har broen ett namn: PERKOLO - minner om finsk, isär om man bytar bort några vokalar :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).