Seb macahan skrev:Din underscore: Snickare som fuskar i skogen ungefär 4 månader om året. Målet är tolv!!!
Om det är ditt verkliga mål och det är fullt möjligt med Tigern? Svar Ja
Om du har 4mån i skogen men måste knota 8 för o ha råd med Tigern och det skulle reta dig? Nej
Själv hade jag varit själaglad om jag kunde ägna 4mån/år i skogen.....
Jag är inte säker på att vi resonerar så olika - även om vi kanske uttrycker oss så ibland.
Med mina inlägg menar jag inte att Sundelius ska skrinlägga sina investeringsplaner per automatik för att de inte går att räkna hem företagsekonomiskt, men jag anser det sunt att analysera alternativen för att få reda på hur stor del som faktiskt belastar nöjeskontot (nu förefaller det ju som att Sundelius redan har stött och blött siffrorna ett par gånger).
Jag är själv inte främmande för att göra olönsamma affärer ibland, men man ska veta HUR dåliga affärer man gör - och vara medveten om man tvingas avstå istället.
En annan aspekt på det hela är ju hur länge det går att hålla liv i maskiner som ej "slits ut" (tänk er situationen med elfel i skördare som står 9 månader av året).
Om man nyttjar fordon och maskiner för hobbybruk och ska ha grejer som håller under en förväntad innehavstid för en skogsfastighet (ca 30-40 år) så ska man nog satsa på tingestar utan för mycket avancerade elkomponenter och saker som tillverkats i stora serier eller av standardkomponenter så att det finns reservdelar för att hålla grejerna vid liv.
Den allt hårdare miljölagstiftningen i Europa och Nordamerika verkar tvinga fram mer styrelektronik i motorer m.m., vilket göra att jag har svårt att tro att dagens traktorer kommer att gå att hålla vid liv lika länge som gamla BM400, Ford 5000, MF35 m.fl.
Hoppsan, nu blev det visst en dystopi av detta inlägg - sorry!
Edit: Såg Sundelius & Sebs senaste inlägg nu när jag skulle posta detta inlägg, men orkar inte skriva om...
MVH
Alias
-Mark Twain