Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 54993 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

alias  
#370979
Seb macahan skrev:Din underscore: Snickare som fuskar i skogen ungefär 4 månader om året. Målet är tolv!!!

Om det är ditt verkliga mål och det är fullt möjligt med Tigern? Svar Ja
Om du har 4mån i skogen men måste knota 8 för o ha råd med Tigern och det skulle reta dig? Nej

Själv hade jag varit själaglad om jag kunde ägna 4mån/år i skogen..... :lol:


Jag är inte säker på att vi resonerar så olika - även om vi kanske uttrycker oss så ibland.

Med mina inlägg menar jag inte att Sundelius ska skrinlägga sina investeringsplaner per automatik för att de inte går att räkna hem företagsekonomiskt, men jag anser det sunt att analysera alternativen för att få reda på hur stor del som faktiskt belastar nöjeskontot (nu förefaller det ju som att Sundelius redan har stött och blött siffrorna ett par gånger).
Jag är själv inte främmande för att göra olönsamma affärer ibland, men man ska veta HUR dåliga affärer man gör - och vara medveten om man tvingas avstå istället.

En annan aspekt på det hela är ju hur länge det går att hålla liv i maskiner som ej "slits ut" (tänk er situationen med elfel i skördare som står 9 månader av året).
Om man nyttjar fordon och maskiner för hobbybruk och ska ha grejer som håller under en förväntad innehavstid för en skogsfastighet (ca 30-40 år) så ska man nog satsa på tingestar utan för mycket avancerade elkomponenter och saker som tillverkats i stora serier eller av standardkomponenter så att det finns reservdelar för att hålla grejerna vid liv.
Den allt hårdare miljölagstiftningen i Europa och Nordamerika verkar tvinga fram mer styrelektronik i motorer m.m., vilket göra att jag har svårt att tro att dagens traktorer kommer att gå att hålla vid liv lika länge som gamla BM400, Ford 5000, MF35 m.fl.

Hoppsan, nu blev det visst en dystopi av detta inlägg - sorry!

Edit: Såg Sundelius & Sebs senaste inlägg nu när jag skulle posta detta inlägg, men orkar inte skriva om...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#370990
Seb macahan skrev:Nu har ni nog alla redan förstått att jag brukar göra som @Alias i mina beräkningar fast jag kryddar dom med en stor portion optimism och "vill ha salt". Jag tänker ofta så här (om min magkänsla är rätt)
För mig som har köpt skogen till marknadspris och är relativt ung. Hur länge kommer jag att hålla på med detta? Förhoppningsvis till jag är 110år Kommer jag någonsin tjäna pengar på detta? Nej förmodligen inte förrän om kanske 30-50år om marknadsläget för skog är lika bra eller bättre då. Ska jag då hålla på med detta dyra nöje för att se någon annan gå in o sköta det på uppdrag med helt fel prylar enl. mitt sätt o se på min "hobby". Nej, ingen skulle spela fotboll på en bandyplan, inte heller skulle man spela golf med bandyklubbor.
Så ska jag då ha min "hobby" fast liksom tvinga mig själv o gilla konventionella brukningsmetoder. Nej då kan jag göra något annat, dessutom har jag inte mer än att det faktiskt är rimligt o hinna göra mycket själv och tjäna pengar på mitt yrke.
Nej då är saken klar, har jag råd? Ja eller Nej. Om ja vad ska prioriteras "denna investering" och vad tillför den? Mer tid, mindre slitage på kroppen? mer glädje? etc
Jag skiter nog faktiskt i pengarna, jag kan dö om två veckor eller 20år förhoppningsvis senare, men jag vill fan inte ligga o gräma mig över att jag inte levde livet när jag kunde. Sen får det kosta i princip vad som helst. Har jag råd och anser att mitt liv blir berikat av detta så gör jag det, och än så länge har jag inte ångrat mycket och känner inte heller nån panik över vad jag varken hunnit med eller gjort av mina 36år på jorden hittills. Vem blir lycklig av förnuftigt tänkande och att allt ska gå ihop sig. Hellre dör jag fattig men lycklig än rik och olycklig. (ta det där sista med en nypa salt) :wink:
Har svårt o tro att den stora massan förstår hur glad jag kan bli av o hoppa in i min "nya" traktor. För dyr, för stor, för onödig. Men den är min och det var en stor dröm, löjlig eller inte men den har fått mig att tänka helt annorlunda gällande prylar och lycka. Man kan inte köpa sig lycka men man kan finna lycka i att ha rätt saker vid rätt tidpunkt. När jag är 75år och kanske kunde köpa traktorn kontant hade jag i bästa fall kunnat använda den i 5-10år för att sen kanske se barnen sälja den i dödsboet.

Härligt skrivet och tar man med andrahandsvärdet/restvärdet så blir kalkylen än bättre. Kan tankemässigt reagera på när folk tycker det är bättre att hyra släp än köpa, med just argumenatet "man hyra många gånger innan man kommer upp i inköpssumman". Ja men släpet löses ju inte upp i molekyler efter 40-50:e gången man kör.. Rätt verktyg/redskap för respektive uppgift är verkligen något som jag uppskattar.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371020 @alias
Just enkelheten och frånvaron av avancerade lösningar och elektronik är det som tilltalar mig

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371032 Kul att se att det blir lite mer kalkyler! Det saknas allt som oftast, utan man "tar det på nöjeskontot".

Risken är att det där nöjeskontot förtar hela glädjen, om det innebär att man måste jobba extra utanför, för att ha råd med sin hobby. Eller att pengarna saknas när chansen finns att göra något RIKTIGT roligt (som att köpa mer skog :) ).

Jag rekommenderar (precis som Alias) alla att göra en kalkyl, så man inte står där med skulder som måste betalas och en maskin som måste repareras vilket tvingar en till övertidsjobb. Ja, om man inte vill det förstås. :) Men ett informerat val brukar vara bäst.

Och så önskar jag att Skogsforum inte var så jäkla enkelspårigt och att alla skriker "köp, köp, köp" så fort en maskin kommer på tal. Ibland får man intrycket av att det är en tävling i att spendera pengar. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

svampbob  
#371034 Jag håller med Zeb i det mesta och lever själv så men samtidigt håller jag med Alias i att man måste hålla koll och räkna på sina galenskaper.
Har du pengarna till Tigern redan på hög och det är den du vill ha så är det väl bara att köpa. Blir det fel och du ångrar dig så torde du inte förlora mer än 25% av satsningen.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Ängagärdet  
#371052 Yolo.... B-)

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371057 Mangan skrev :Risken är att det där nöjeskontot förtar hela glädjen, om det innebär att man måste jobba extra utanför, för att ha råd med sin hobby. Eller att pengarna saknas när chansen finns att göra något RIKTIGT roligt (som att köpa mer skog  ).

Håller med till hundra procent om det och det har varit anledningen att jag har kört enkelt med liten traktor och motormanuellt.
Samtidigt märker jag att jag inte hinner med riktigt det jag vill och ryggen inte kommer hålla hela vägen i mål.
Därför kollar jag på en "enklare" maskin som förhoppningsvis håller länge och typ en stegmatare. För jag är rädd att bli "slav" under komplicerad teknik och bundet kapital
Tack alla för åsikter utifrån olika infallsvinklar, det är guld värt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371059
svampbob skrev:Jag håller med Zeb i det mesta och lever själv så men samtidigt håller jag med Alias i att man måste hålla koll och räkna på sina galenskaper.
Har du pengarna till Tigern redan på hög och det är den du vill ha så är det väl bara att köpa. Blir det fel och du ångrar dig så torde du inte förlora mer än 25% av satsningen.

Du tror att man får tillbaka såpass om man ångrar sig trots att det är ett nytt koncept?
Sen är 200 tkr mycket pegar :roll:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371060
Ängagärdet skrev:Yolo.... B-)


Jag förstår inte

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Ängagärdet  
#371067 Du lever bara en gång... tycker man ska ha de maskiner man vill ha, och man ska ha dem nu när man har många år kvar att bruka dem!

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371072 Ok :smile:
Ursäkta en bonnig Dalslänning :oops:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

stegmaster  
#371087
Mangan skrev: Ibland får man intrycket av att det är en tävling i att spendera pengar. :roll:

Jo men det er ju, dock med ens egna pengar och inte bankens. :wink:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

550  
#371090
sundelius skrev:
Ängagärdet skrev:Yolo.... B-)


Jag förstår inte


Det står för You Only Live Once, översatt som Ängagärdet sa. Ofta använder man det i betydelsen "ta risker - man lever bara en gång", i ditt fall en ekonomisk risk.

Jag håller med om mycket som har sagts i tråden. Det finns alltid två sidor av myntet - om man kan "sätta kostnaderna på nöjeskontot" eller inte. På individnivå tycker jag inte det är något fel att göra det. Vill man ha en dyr traktor så är det varken bättre eller sämre än en som har en dyr bil som hobby.

Om man ser det ur ett större perspektiv så tycker jag det inte är rätt att folk måste se en näringsverksamhet som hobby för att få det att gå ihop. Idag är virkespriset för lågt jämfört med framförallt maskinpriser, men även fastighetspriser. Man kan även vända på det.

Det stora problemet med marknaden för mindre maskiner idag tror jag är för små serier. Vanliga traktorer och fyrhjulingar finns någon form av serieproduktion av åtminstone. Det är det som gör att många väljer att köra med såna maskiner. Inte är de riktigt bra egentligen, men ändå tillräckligt jämfört med kostnaden. Personligen tycker/tror jag att det borde vara möjligt att göra en mindre maskin till vettigt pris som ändå fungerar riktigt bra i skogen. Problemet är att det inte är så lätt att gå från noll till hundra direkt för en liten tillverkare (en vettig serie borde vara i storleksordningen tusen maskiner).

Jag brukar räkna skrot/kr, då ligger traktor+vagn bra till. Man får väl ungefär dubbelt så stor vikt jämfört med woodtiger (och alla andra småmaskiner). Egentligen borde traktortillverkare ha bäst förutsättningar att göra en vettig miniskotare, men eftersom det verkar vara svårt att få fram en vettig skogstraktor så är det väl för mycket begärt.

Jag inser att det var rätt offtopic. Kan bara säga att woodtiger verkar vara en intressant maskin. Det största felet är nog priset (som vanligt). Men gör en kalkyl på vad den kostar per kubikmeter osv och ta ett beslut sedan. Lycka till :smile:

PS Om man har lån på maskinen är det lite tveksamt att kalla den för sin egen. Snarare bankens. :wink: DS

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#371094
550 skrev:
sundelius skrev:
Ängagärdet skrev:Yolo.... B-)


Jag förstår inte


Det står för You Only Live Once, översatt som Ängagärdet sa. Ofta använder man det i betydelsen "ta risker - man lever bara en gång", i ditt fall en ekonomisk risk.

Blev nytt för mig med. :)

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

svampbob  
#371104
sundelius skrev:
svampbob skrev:Jag håller med Zeb i det mesta och lever själv så men samtidigt håller jag med Alias i att man måste hålla koll och räkna på sina galenskaper.
Har du pengarna till Tigern redan på hög och det är den du vill ha så är det väl bara att köpa. Blir det fel och du ångrar dig så torde du inte förlora mer än 25% av satsningen.

Du tror att man får tillbaka såpass om man ångrar sig trots att det är ett nytt koncept?
Sen är 200 tkr mycket pegar :roll:


Ja det tor jag. Om du själv skulle se en välskött tiger på blocket ett år gammal och med 400 tim på mätaren skulle du då inte slå till om den var 200 tkr billigare än en ny som du tittar på. Så se det som att det 200 tkr i reda pengar som du riskerar. Den stora förlusten är väl ändå skillnaden i timpenning mellan att snickra och vara i skogen. Den lär väl ligga på 2-3 hundra i timman. Räknar man då lågt så skulle du ha 150 tkr mer i kassan varje år som du höll dig från skogsarbetet :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).