lör 02 jan 2016, 17:19#362055
Jag har bestämt mig för att bygga en maskinhall!
Jag har avverkat träden på det tilltänkta området för den kommande maskinhallen och en firma som skall hjälpa mig att spränga sten och planera området kommer att dyka upp inom kort.
Jag har tänkt mig att bygga en maskinhall på ca. 15 x 25m. På ena kortsidan vill jag ha skjutportar som går omlott så att det går att öppna halva maskinhallen åt gången där jag kan köra in dels min traktorgrävare och bredvid denna min skogstraktor med påkopplad huggarvagn. Detta utrymme tar nog ca. halva hallens längd. Resterande längd delar jag ev. upp i två utrymmen med portar från långsidan, ett förvaringsutrymme för fyrhjuling och motorsågar etc. samt en uppvärmd verkstadsdel med 2-pelarlyft. Kan vara skönt att ha förvaring och verkstad uppdelat tänkte jag så att man kan svetsa och slipa hämningslöst utan att skita ner grejorna som står på förvaring.
Jag har bestämt mig för en maskinhall av stål just pga att jag delvis skall ha den som verkstad och vill att allt skall vara byggt med obrännbart material så att jag kan svetsa och slipa utan att ligga sömnlös eller sitta brandvakt efteråt.
Är det någon som har byggt något liknande och kan tipsa om bra leverantörer av maskinhallar?
Jag är även nyfiken aktuella priser då hallbyggarna inte skyltar så väl med dessa.
Åtminstone halva, ev. hela maskinhallen kommer att ha betonggolv, vilket system är att föredra, gjuta plattan först eller sätta upp hallen på kantblock/plintar och gjuta efteråt?
Jag har inte tagit in några offerter etc. än så länge men uppskattar att det kommer att kosta ca. 1 miljon kronor, skulle vara intressant att få era kommentarer på den siffran.
Mvh Lucke