Servicebyggnader

Skall bygga maskinhall, önskar tips och råd!

59 inlägg 77228 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skall bygga maskinhall, önskar tips och råd!

Lucke  
#362055 Jag har bestämt mig för att bygga en maskinhall!
Jag har avverkat träden på det tilltänkta området för den kommande maskinhallen och en firma som skall hjälpa mig att spränga sten och planera området kommer att dyka upp inom kort.

Jag har tänkt mig att bygga en maskinhall på ca. 15 x 25m. På ena kortsidan vill jag ha skjutportar som går omlott så att det går att öppna halva maskinhallen åt gången där jag kan köra in dels min traktorgrävare och bredvid denna min skogstraktor med påkopplad huggarvagn. Detta utrymme tar nog ca. halva hallens längd. Resterande längd delar jag ev. upp i två utrymmen med portar från långsidan, ett förvaringsutrymme för fyrhjuling och motorsågar etc. samt en uppvärmd verkstadsdel med 2-pelarlyft. Kan vara skönt att ha förvaring och verkstad uppdelat tänkte jag så att man kan svetsa och slipa hämningslöst utan att skita ner grejorna som står på förvaring.

Jag har bestämt mig för en maskinhall av stål just pga att jag delvis skall ha den som verkstad och vill att allt skall vara byggt med obrännbart material så att jag kan svetsa och slipa utan att ligga sömnlös eller sitta brandvakt efteråt.

Är det någon som har byggt något liknande och kan tipsa om bra leverantörer av maskinhallar?
Jag är även nyfiken aktuella priser då hallbyggarna inte skyltar så väl med dessa.

Åtminstone halva, ev. hela maskinhallen kommer att ha betonggolv, vilket system är att föredra, gjuta plattan först eller sätta upp hallen på kantblock/plintar och gjuta efteråt?

Jag har inte tagit in några offerter etc. än så länge men uppskattar att det kommer att kosta ca. 1 miljon kronor, skulle vara intressant att få era kommentarer på den siffran.

Mvh Lucke



   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362064 Till enbörjan gör inte planen för liten, stålhallsbyggarna här omkring vill ha minst 3m hårdgjort runtom hela hallen för att kunna montera fasad med lift.

Jag tog in offerter från Tectum o en till med plintgrund för 6-7år sen men då blev de inget
Nu blev de en trähall i stället från Bruksbalken i samma format o 4,8 i vägghöjd

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Robertberg  
#362071 En granne byggde sin hall med skjutportar enbart på ena långsidan, skulle inte det kunna vara ett alternativ för dig som ändå vill ha hallen ganska uppdelad?
Ett fack 6x15 meter med verkstad,
Ett fack 6x15 med förvaring och ett stort fack 12x15 med.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Jag har tankar om att köpa en 20-fots container att ställa i maskinhallen, vilken man kan ha värdefull utrustning i skyddat med godkänt lås.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

fordfairlane  
#362076 Vi har stålhall från tectum byggd för 6-7 år sedan. 12x18 meter.

Kan inte rekommendera dem. Inget fel på hallen men vilka skitstövlar att ha och göra med. Till och börja med byggdes hallen helt av utlänningar (öststat)som inte gick att prata med utan att ringa förmannen som skulle tolka. Han var heller inte alltid på plats.

Vidare så felmonterades hela taket av "snickarna". Det kunde vi som okvalificerade konstatera men inte de som monterade. Efter förmannen var ute fick de lägga om hela taket. Först lade de om med samma plåt så då hade vi en ny hall med hundratals skruvhål i plåten vilket vi inte ville ha. Då tätade de med silikon vilket vi vägrade. Efter mycket möda fick vi det åtgärdat men taket läcker fortfarande på sina ställen.

Vi hade även snickarna boende i ett gästrum mot att vi skulle få betalt för logi. Alternativet för tectum var att hysa dem på hotell. Vi såg aldrig röken av någon ersättning för de två veckorna de var inneboende. Dock fick vi alla teflonpannor i köketfördärvade av osthyvlar som stekspadar och hela skogen full med runtblåst byggavfall samt cigarettfimpar eftersom de bara släppte plast o skit där de stod som sen blåste runt.

De hade även försökt använda vår hjullastare en dag vilket de absolut inte fick. Vi upptäckte att startnyckeln var avbruten i tändningslåset. De fick inte igång den pga huvudströmbrytare.

Tectum hade även mage att lämna oss som referens till andra kunder men vi berättade precis vad vi var med om till en kille som ringde. Han gjorde nog sedan ett kontrakt med dem där han krävde svensk arbetskraft. Som sagt inget fel på byggsatsen. Bara skit med monteringen.

Mvh Samuel

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362099 Oj de var tur jag passade då när jag var G innan...
En annan sak är de behövs stora ytor att ta emot lastbil med släp och ha ytor att manövrerar en lastmaskin/traktorgrävare för lossning av matrial samt någonstans att ställa allt så de inte är i vägen för resten av bygget

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

svampbob  
#362108 Det är nog så att den tiden då det var svenskar som byggde är förbi. På stora projekt är det i princip 100 % öststatare som gör volymjobben och som komplement några svenskar på småpetet. Jag hörde för ett tag sedan av en bekant i Sthlm att oavsett vilken hantverkare du valde så dök det upp polacker som gjorde jobbet. Svärföräldrarna i Skeå bytte fönster i somras och där var det bara säljaren sop pratade svenska.

Jag är nu på SCA 8 miljardersbygge i Timrå och förväntar mig att ryska är det gångbara språket på bygget.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362123 Ytterligare en anledning att köpa en matrialsats och använda lokala byggare enligt eget tyckande och som i mitt fall är folk som jag träffat på byggen runt om i mitt yrke som lysmask :D

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

jannee  
#362127 Försök att göra hallen inbrottsäker, en stödmur på minst 1,5 m innanför plåten. Nattjobbarna kommer när du minst anar och utrustade är de.
Rörelselarm en självklarhet.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Hema  
#362141 I en annan tråd sså gavs det rekommendation att skippa plintar och minst gjuta en fotsockel elelr vad det nu kallas. Vill man sedan ha betonggolv går det att göra i efterhand. Men att gjuta ett golv om man kört med plintar blir inte lika smidigt, samt att med plintar är det en del jobb med.

Summa sumarum, gjut en kantram/fotsockel eller allt på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Seb macahan  
#362204
Hema skrev:I en annan tråd sså gavs det rekommendation att skippa plintar och minst gjuta en fotsockel elelr vad det nu kallas. Vill man sedan ha betonggolv går det att göra i efterhand. Men att gjuta ett golv om man kört med plintar blir inte lika smidigt, samt att med plintar är det en del jobb med.

Summa sumarum, gjut en kantram/fotsockel eller allt på en gång.


Prefab plint är dyrt samt att formning runt dom blir lite bökigt. Då är det bättre o göra kantbalk o gjuta senare, men det är lika dyrt nu som senare och det underlättar o ha en gjuten platta o ställa material på och även om man monterar skruvåsar på takstolar med saxlift.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Skogstomte  
#362217 Om du vill kan du slå en pling till WPM i Växjö, de bygger hallar och pratar Svenska.

http://www.wpmab.se

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362230 prefabplintar under färdigt golv, betongsockel som ställs på plint och sen gjuter man inomhus i lugn och ro utan att påverkas av dåligt väder.

så gör man på "alla" större hallar i princip. Så gjuter man in anslutningen mellan plint och pelare och får en snygg insida samt att man slipper all formning.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

bgl  
#362241 Alla vi som tidigare i livet har byggt sig en maskinhall har insett när åren har gått vilka fel man gjorde i planering och framför allt i prioritering för början. Att bygga en hall som uppfyller allt man önskar är för de flesta omöjligt dyrt. Med åren kommer ofta nya behov som kan vara svåra att uppfylla i efterhand.
Du har redan fått det viktiga rådet att göra tillräckligt stor hårdgjord plan utanför/runt hallen.
Mitt viktigaste råd är att göra tillräckligt stark platta. Förr eller senare kommer någon att köra in en skogsmaskin med banden kvar. Även om den körs in på bräder för att skydda ytan på golvet så blir punktbelastningen på golvet mycket stor. Nästa råd är att planera för vilken lyftutrustning som ska finnas i hallen. Det är dyra grejer som oftast köps efter hand med måste kunna sättas fast i golvet. Ju "bättre" lyftutrustning man köper, ju större takhöjd krävs för att kunna utnyttja den fullt ut.
Nästa råd är att räkna på det utrymme som portarna kräver om de ska öppnas inåt.
Stäm av med ditt försäkringsbolag under planeringen. Kraven för att undvika brand är stora och det är inte roligt att i efterhand tvingas bygga om uppvärmning och annat för att få en bra försäkring.
Sist, att "bygga bort" risken för inbrott är numera omöjligt, men kan man bygga så det bara finns en väg till och från platsen kan det vara bättre. Tänk bara alltid på att risken med att ingripa själv i ett akut läge är större än problemen med materiella försluster.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Seb macahan  
#362244 Kloka ord...

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362248 Att gjuta kantbalk tar mer tid att forma, de ska till både in och utsida av formen mot platta som bara har utsida

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).