mån 10 aug 2015, 12:49#338859
Surt sa räven!
Det är svårt med innovationer, lätt att saker stjäls alt. blir inget av något, moment 22.
Personligen har jag lämnat in två EU-bidragsansökningar till Skogsstyrelsen genom åren. Den första fick vi avslag på, den andra hade kunnat gå, men i och med maktskiftet förra hösten i regeringen så ströp Skogsstyrelsen den omgången.
Men den innovationen som ströps är jag lite rädd att den kan komma i händerna på någon som utvecklar den. Givetvis är det en alldeles lysande innovation (när man säger det själv), kanske ska jag lägga upp den i sin helhet offentligt här på skogsforum så den inte går att patentera i alla fall?
Anledningen till att jag funderar över detta är att Skogsstyrelsen själva inte hade kunskapen i ämnet utan tog hjälp av en sk teknisk expert som ringde mig några gånger för att få mer information. Denna tekniska expert har säkert ingått sekretessavtal, men det är ju relativt lätt att kringgå...
Detta är ett mycket intressant ämne annars för mig personligen, jag brinner för innovationer och speciellt med fokus på skogsmaskiner och skogsbruk.
Väcker återigen tankarna på en "idéverkstad" här på skogsforum. Jag tänkte starta en sådan för några år sedan där vi likasinnade skulle kunna dryfta idéer på ett skottsäkert sätt men tyvärr rann det ut i sanden.
Har du några tips ang en sådan lösning så skriv gärna några rader, det vore otroligt intressant att dra igång något sådant!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!