Öppna kategorin

Stulna idéer

14 inlägg 7018 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stulna idéer

holgerhatt  
#338669 Som entreprenör får man ju ibland lite idéer om hur saker och ting skulle kunna förbättras i skogsbranschen. Ibland räcker de egna resurserna till för att genomföra förändringarna, men ibland behövs det lite hjälp utifrån. Vid just ett sådant tillfälle kontaktade jag Skogforsk med min idé för att se om det var en framkomlig väg. Vi var överens om att göra ett gemensamt projekt, men istället gjorde de det helt i egen regi! Jag har blivit varnad av andra entreprenörer som råkat ut för samma sak, men tänkte i min enfald att de överdrev...... Är det fler här som råkat ut för samma sak?

/Holgerhatt



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stulna idéer

ÅsaNisse  
#338670 Det är vanligt om du inte skyddat din ide och visar den för någon som inte är seriös så hittar du den på marknaden efter ett litet tag. Så var det för mig med en strängspridare till väghyvel 1994. Jag gjorde en prototyp som provkördes och var ute i daglig drift. Helt plötsligt finns den på Mahlers hemsida som en nyhet på deras försäljningsprogram. Någon (Vägverket Växjö GP) hade sett den och förmedlat bilder.

Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

Fredrik Reuter  
#338687 Hej,
Ja, att ideér stjäls är nog väldigt vanligt tyvärr, money talks!
Men att SkogForsk stjäl din idé låter smått otroligt, det är ju en halvstatlig verksamhet. Eller var det någon tredjepart som blev invigd i ert projekt som snodde den?

Du får gärna berätta mer om du vill!

Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

holgerhatt  
#338848 Nej, ingen tredje part var inblandad. Jag gick med idén till Skogforsk och hjälpte dem att ordna pengar till ett projekt där vi gemensamt skulle arbeta vidare. När de sedan beviljats pengar åkte jag ut. Just det att Skogforsk får en stor del av sin försörjning genom statliga medel gjorde att jag ändå kände mig relativt trygg med att de inte skulle sno idén….. Som lök på laxen är de nu plötsligt experter inom området enligt dem själva! Vågar inte berätta om för mycket detaljer, för är det en sak jag lärt mig i skogsbranschen så är det att man straffas hårt av de stora aktörerna om man hävdar sin rätt!

Vet inte riktigt om det är värt att gå vidare och jag var därför intresserad av att höra om det var fler som hade liknande erfarenheter av just dem. Såhär i efterhand så har jag tittat lite närmare på deras hemsida och pressmeddelande och de verkar leta med ljus och lykta efter idéer. Hur motiverar man sin existens om det är andra som skall göra jobbet? Jag slås också av att mycket av det som de ”forskar” på är gamla grejer, inga innovationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

Fredrik Reuter  
#338859 Surt sa räven!
Det är svårt med innovationer, lätt att saker stjäls alt. blir inget av något, moment 22.

Personligen har jag lämnat in två EU-bidragsansökningar till Skogsstyrelsen genom åren. Den första fick vi avslag på, den andra hade kunnat gå, men i och med maktskiftet förra hösten i regeringen så ströp Skogsstyrelsen den omgången.

Men den innovationen som ströps är jag lite rädd att den kan komma i händerna på någon som utvecklar den. Givetvis är det en alldeles lysande innovation (när man säger det själv), kanske ska jag lägga upp den i sin helhet offentligt här på skogsforum så den inte går att patentera i alla fall?

Anledningen till att jag funderar över detta är att Skogsstyrelsen själva inte hade kunskapen i ämnet utan tog hjälp av en sk teknisk expert som ringde mig några gånger för att få mer information. Denna tekniska expert har säkert ingått sekretessavtal, men det är ju relativt lätt att kringgå...

Detta är ett mycket intressant ämne annars för mig personligen, jag brinner för innovationer och speciellt med fokus på skogsmaskiner och skogsbruk.
Väcker återigen tankarna på en "idéverkstad" här på skogsforum. Jag tänkte starta en sådan för några år sedan där vi likasinnade skulle kunna dryfta idéer på ett skottsäkert sätt men tyvärr rann det ut i sanden.

Har du några tips ang en sådan lösning så skriv gärna några rader, det vore otroligt intressant att dra igång något sådant!

Avatar Fallback

Re: Stulna idéer

torpöbo  
#338879 Går personligen i tankarna på att starta en inovationsbyro, där jag jobbat med mitt vanligt jobb några dagar i veckan o utvecklar idéer med hjälp av fonderade pengar resten av veckan. Det handlar om att titta på hur skogforsk skriver sina ansökningar till stiftelser och göra lika dant själv.

Avatar Fallback

Re: Stulna idéer

skogshasse  
#338890 om en ide görs offentlig så kan ingen söka skydd för den

Avatar Fallback

Re: Stulna idéer

torpöbo  
#338906 Skogsbranschen är en av få branscher som länge levt på och premierat utveckling. Vi har ju ett bra exempel på en person som mig veterligen lever i en dröm och får förverkliga sina idéer dvs. mannen bakom Besten, tror han heter Christer Lennartsson. Skogsjan är ett annat exempel. Entr. som byggde skördaren med variabel spårvidd är en tredje, dock vet jag inte hur mkt pengar har fick för sin innovation.

Avatar Fallback

Re: Sv: Stulna idéer

Krokmark  
#338923
torpöbo skrev:Skogsbranschen är en av få branscher som länge levt på och premierat utveckling. Vi har ju ett bra exempel på en person som mig veterligen lever i en dröm och får förverkliga sina idéer dvs. mannen bakom Besten, tror han heter Christer Lennartsson. Skogsjan är ett annat exempel. Entr. som byggde skördaren med variabel spårvidd är en tredje, dock vet jag inte hur mkt pengar har fick för sin innovation.


Precis så heter han, även mannen bakom drivaren Fiberdrive och även det snabbfäste som sitter på den för kran/skördaraggregat med hydralkopplingar integrerat, tydligen testat för 40 ton enligt honom själv.

Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

Hunnern  
#338952 Skogforsk är ökända för att knipa åt sig ideer. De senaste åren har det ökat markant. De skäms inte för att med ljus o lykta leta ideer som de sedan sprider i eget namn.

Märkligt att "våra" skogsbolag så fort de kommer på någon fin ide för att öka produktiviteten genast sprider den via skogforsk och diverse media.

Tänk er att t.ex. bilbranschen agerade likartat.....Vi har hittat ett sätt att plocka ihop bilen 25% snabbare.
Det måste vi genast sprida till våra "konkurrenter" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

holgerhatt  
#338954
skogshasse skrev:om en ide görs offentlig så kan ingen söka skydd för den

I detta fallet handlade det inte om att patentera något utan om att Skogforsk helt enkelt bara snodde idén/projektet och gick vidare själva trots att vi hade en överenskommelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stulna idéer

skogshasse  
#338986
holgerhatt skrev:
skogshasse skrev:om en ide görs offentlig så kan ingen söka skydd för den

I detta fallet handlade det inte om att patentera något utan om att Skogforsk helt enkelt bara snodde idén/projektet och gick vidare själva trots att vi hade en överenskommelse.


hade ni skrivit ett avtal eller var det bara muntligt

Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

holgerhatt  
#338994
skogshasse skrev:
holgerhatt skrev:
skogshasse skrev:om en ide görs offentlig så kan ingen söka skydd för den

I detta fallet handlade det inte om att patentera något utan om att Skogforsk helt enkelt bara snodde idén/projektet och gick vidare själva trots att vi hade en överenskommelse.


hade ni skrivit ett avtal eller var det bara muntligt


Vi hade en del skriftlig dokumentation kring projektet, men överenskommelsen var muntlig.... kan tillägga att min erfarenhet av skriftliga avtal i branschen inte är mycket bättre. Stor mot liten brukar vara svår även när det finns papper. På något sätt tycker jag ändå att det är skillnad på företag och företag. Om jag vänder mig till ett företag som till stor del finansieras av statliga medel och som har ett uppdrag att verka för innovationer så förväntar jag mig mindre tjuvspel än om jag går till ett rent "kommersiellt" företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stulna idéer

holgerhatt  
#338995
Hunnern skrev:Skogforsk är ökända för att knipa åt sig ideer. De senaste åren har det ökat markant. De skäms inte för att med ljus o lykta leta ideer som de sedan sprider i eget namn.

Märkligt att "våra" skogsbolag så fort de kommer på någon fin ide för att öka produktiviteten genast sprider den via skogforsk och diverse media.

Tänk er att t.ex. bilbranschen agerade likartat.....Vi har hittat ett sätt att plocka ihop bilen 25% snabbare.
Det måste vi genast sprida till våra "konkurrenter" :lol:


Ja man kan ju fråga sig hur affärsmässigt det är att dela med sig så frikostigt. Det kan ju finnas fördelar med det, men risken är ju stor att man skrämmer en del innovatörer som inte känner att de får något för sina innovationer om det blir allmängods direkt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).