Traktorer och processorer

Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

17 inlägg 11486 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338156 Hej!

Behöver lite akut hjälp och råd gällande en Valmet 805 som jag är spekulant på. Vill inte köpa grisen i säcken om man säger som så :shock:

1.) Det kommer ett högt tjutande missljud när kopplingen är nedtryckt? Detta oavsett om det är på tomgång eller om man varvar motorn. När kopplingen släpps upp försvinner missljudet. Kopplingen tar som den skall så lamellerna är ok än så länge. Undrar om det kan vara urtrampningslagret eller svänghjulslagret eller kanske något annat som håller på att ge sig? Är det rasrisk på direkten eller kan man köra med det ytterligare några hundra timmar? Kan detta tillfälligt smörjas upp för att tillfälligt förlänga livet lite på komponenten eller är det endast byte som gäller? Antar att traktorn måste delas på? Eller kan det åtgärdas tillfälligt alternativt fullständigt utan delning? Byter man i så fall även lamellerna och tryckplattan samtidigt? Ungefärlig kostnad för delar + arbete? såg exempelvis ett pris på ca 7500+m på OIE för en komplett sats, någon annan som har lägre pris än det? Läste att det är relativt enkelt att dela en Valmet jämfört med andra märken, så man kan kanske ge sig på detta själv då jag inte har tummen mitt i näven :grin:

2.) Växelspaken för hög/låg/back är väldigt svår att få i oavsett vilket av de tre lägena. Man får lirka fram och tillbaka och med nästan lite våld och kraft, typ slänga i växeln. Kan det vara justering eller smörjning av växellänkaget som räcker som åtgärd? Eller orsakas detta av något värre i växellådan, typ gaffeln eller dreven? I så fall ungefärlig kostnad för åtgärd? Huvudväxelspaken 1/2/3/4 går lätt i, kan skrapa lite ibland om det nu är normalt vill säga. Snabbväxeln med knappen fungerar fint kan tilläggas.

3.) När bromspedalen trampas ned så vill handbromsspaken delvis hamna i bromsläge så man får ta tillbaka handbromsspaken varje gång man använt fotbromsen. Är detta endast smörjning eller justering som krävs eller kan det vara mer allvarliga saker som behöver åtgärdas/bytas?

Har någon råkat ut för ovan nämnda saker eller vet lite tips och råd så mottager jag det tacksamt :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

Blondin 750  
#338158 Det verkar som att du redan ställt diagnos och verkar vara lösningen på spåret, jag tycker det verkar som att urtrampningslagret behöver bytas och jag hade även bytt koppling då traktorn ändå var delad.
Växellänkaget är väl inte tidiga Valmets bästa paradgren men att byta några kulleder kostar inte en förmögenhet och det kan ju vara en början och hoppas att allt fungerar bättre om man får bort eventuella glapp. Det kan ju även hänga ihop med en sliten koppling som inte kopplar ur efter ordning.....
Handbromsen är nog bara att smörja upp, sitter smörjnipplar ovanpå bakaxeln där hydraulisk färdbroms och mekanisk handbroms möts, smörj och se till att allt rör sig som det är tänkt. Lycka till med köpet, det är en bra skogstraktor värd att vårda!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

Kse  
#338161 Ja det låter som om det är utrampningslagret som ger oljudet.
Om det inte är panik så vänta med att beställa grejer tills du delat traktorn, det kan ju visa dig att lamellerna är i utmärkt skick och inte behöver bytas.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

ÅsaNisse  
#338162 Ett dåligt urtrampningslager gör att inte växellådan stannar ordentligt och då blir det också svårt att få i växlarna.
Ett klassiskt fel med en förare som inte släpper kopplingspedalen ordentligt utan vill ha stöd under vänsterfoten.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338187
Blondin 750 skrev:Det verkar som att du redan ställt diagnos och verkar vara lösningen på spåret, jag tycker det verkar som att urtrampningslagret behöver bytas och jag hade även bytt koppling då traktorn ändå var delad.
Växellänkaget är väl inte tidiga Valmets bästa paradgren men att byta några kulleder kostar inte en förmögenhet och det kan ju vara en början och hoppas att allt fungerar bättre om man får bort eventuella glapp. Det kan ju även hänga ihop med en sliten koppling som inte kopplar ur efter ordning.....
Handbromsen är nog bara att smörja upp, sitter smörjnipplar ovanpå bakaxeln där hydraulisk färdbroms och mekanisk handbroms möts, smörj och se till att allt rör sig som det är tänkt. Lycka till med köpet, det är en bra skogstraktor värd att vårda!


Tack för snabbt svar :smile:

1.) Då var det som jag trodde. Ja precis när det ändå är nedrivet så förmodligen lika bra att byta allt.

2.) Ja man får börja med det enkla och billiga och se om det blir en förbättring. Ja precis det kan ju även vara så att det inte kopplar ur tillräckligt.

3.) Precis vad jag ville höra :smile:

Tackar :smile: Ja jag antar att Valmet är en av de bästa skogstraktorerna. Det enda är väl att 805 går lite väl snabbt på lägsta växlarna, särskilt bakåt jämfört med 505-705 då snabbväxeln har overdrive istället för lowdrive. Är det något som du upplever som jobbigt i skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338188
Kse skrev:Ja det låter som om det är utrampningslagret som ger oljudet.
Om det inte är panik så vänta med att beställa grejer tills du delat traktorn, det kan ju visa dig att lamellerna är i utmärkt skick och inte behöver bytas.


Tack för snabbt svar :smile:

Ja precis, bättre att dela först och sedan göra en inköpslista på det som går åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338189
ÅsaNisse skrev:Ett dåligt urtrampningslager gör att inte växellådan stannar ordentligt och då blir det också svårt att få i växlarna.
Ett klassiskt fel med en förare som inte släpper kopplingspedalen ordentligt utan vill ha stöd under vänsterfoten.


Tack för snabbt svar :smile:

Ja det kan ju vara så att det är en bidragande orsak till att hög/låg spaken går trögt, men borde man inte höra skrapljud då, precis som när man försöker lägga i växel utan att frikoppla? Här är det inget sådant ljud på hög/låg spaken, det är liksom som om något vore i vägen för spaken eller länkaget, ett distinkt stopp.

Ja man vet ju inte hur tidigare förare har gjort, om de använt kopplingspedalen som fotstöd :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

Blondin 750  
#338191 Nu är det länge sedan som jag sålde min 805, (10år) men om jag inte missminner mig så var det nog nåt med att när hög-låg-backspaken inte var i neutral så kändes det som att växellådan snurrade och det kändes även som att traktorn "ville iväg", vad det berodde på vet jag ej. Det gick i alla fall utmärkt att växla 1-4 även om hög-låg-back kunde kännas en aning trög/svampig jämförelsevis. Hur som helst en jäkla bra skogstraktor och jag upplevde aldrig den något höga lägstafarten bakåt som något större problem. Oljebyte i växellådan kan kanske vara på sin plats om det blir affär.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338193
ÅsaNisse skrev:Ett dåligt urtrampningslager gör att inte växellådan stannar ordentligt och då blir det också svårt att få i växlarna.
Ett klassiskt fel med en förare som inte släpper kopplingspedalen ordentligt utan vill ha stöd under vänsterfoten.

Får mig att tänka på Christer Glenning som i tv-programmet 24kvadrat med Harald Treutiger provkörde en bilskolesimulator. Körningen gick bra men den gode christer höll foten på koppling och tryckte ner den pyttelite, vilket man kan göra för det ska finnas lite tomspel där, men simulatorn kände av det och Glenning klarade inte körprovet.
Det var väldigt inklämt i programmet och efter att provet så försökte glenning förklara för harald att det är ok att nudda kopplingspedalen lite för att ha handlingsberedskap, men harald lyssnade inte för han var redan på väg vidare i programmet.

Mår alltid lite dåligt när jag tänker på det, lider med glenning som blir inklämd i ett sådant sk-tprogram och dessutom blir dåligt behandlad.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

ÅsaNisse  
#338201 Har inte riktigt koll på växellådans uppbyggnad, men är den utrustad med synkringar så blir det inget skrap utan bara känns som att det tar emot. Lägger du ur den andra spaken i friläge så blir det lättare , men då kommer kanske problemet där istället.
Har lite detsamma på min 6200 när jag försöker växla ned från h-m utan att stanna helt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338230
Blondin 750 skrev:Nu är det länge sedan som jag sålde min 805, (10år) men om jag inte missminner mig så var det nog nåt med att när hög-låg-backspaken inte var i neutral så kändes det som att växellådan snurrade och det kändes även som att traktorn "ville iväg", vad det berodde på vet jag ej. Det gick i alla fall utmärkt att växla 1-4 även om hög-låg-back kunde kännas en aning trög/svampig jämförelsevis. Hur som helst en jäkla bra skogstraktor och jag upplevde aldrig den något höga lägstafarten bakåt som något större problem. Oljebyte i växellådan kan kanske vara på sin plats om det blir affär.


Ok, verkar som att det kan vara lite sådana här fenomen på de äldre valmetarna. Positivt att du inte tyckte backhastigheten i skogen var något större problem :smile:

Japp, oljebyte i växellådan lär det bli om det blir affär, det kan ju hjälpa till lite att få i växlarna lättare kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338235
ÅsaNisse skrev:Har inte riktigt koll på växellådans uppbyggnad, men är den utrustad med synkringar så blir det inget skrap utan bara känns som att det tar emot. Lägger du ur den andra spaken i friläge så blir det lättare , men då kommer kanske problemet där istället.
Har lite detsamma på min 6200 när jag försöker växla ned från h-m utan att stanna helt.


Det stämmer, om spaken för 1-4 läggs i neutralläge så går det med nöd o näppe att slita i hög, låg eller back. Att sedan lägga i 1-4 går ganska bra, dock med lite skrapljud som om den inte har frikopplat ur 100%. Jasså, så lite av detta fenomen finns även på de lite nyare valmetarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

eqlazer  
#338261
Blondin 750 skrev:Nu är det länge sedan som jag sålde min 805, (10år) men om jag inte missminner mig så var det nog nåt med att när hög-låg-backspaken inte var i neutral så kändes det som att växellådan snurrade och det kändes även som att traktorn "ville iväg", vad det berodde på vet jag ej. Det gick i alla fall utmärkt att växla 1-4 även om hög-låg-back kunde kännas en aning trög/svampig jämförelsevis. Hur som helst en jäkla bra skogstraktor och jag upplevde aldrig den något höga lägstafarten bakåt som något större problem. Oljebyte i växellådan kan kanske vara på sin plats om det blir affär.


Vill minnas att instruktionsboken sa att då traktorn står still och är igång så ska man lägga i neutral på 1-4 då det var något med att för att lådan inte fick smörjning då H/L/R låg i neutral.

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338267 Hade en 805a från 2000 fram till i vintras som mest gick i skogen o gillade inte den höga backen så jag bytte snabbväxel till en från de mindre modellerna (tractrol)
Backen ligger mellan 2 o 3an på lågen o under 1an på hög men man lär sig att leva med de.
Hög/låg/back var rätt kärv på min med men inte så man behövde slita mkt.
Lådan är trycksmörj från lågtrycksservo av hydraliken, kolla så alla signallampor tänds när du vrider på strömmen då de finns en för oljetrycket i lådan.
Finns även en givare på kopplingspedalen som lägger snabbväxeln i oväxlat läge när pedalen trycks ner för att de ska va lättare att växla

Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

Blondin 750  
#338277
eqlazer skrev:
Blondin 750 skrev:Nu är det länge sedan som jag sålde min 805, (10år) men om jag inte missminner mig så var det nog nåt med att när hög-låg-backspaken inte var i neutral så kändes det som att växellådan snurrade och det kändes även som att traktorn "ville iväg", vad det berodde på vet jag ej. Det gick i alla fall utmärkt att växla 1-4 även om hög-låg-back kunde kännas en aning trög/svampig jämförelsevis. Hur som helst en jäkla bra skogstraktor och jag upplevde aldrig den något höga lägstafarten bakåt som något större problem. Oljebyte i växellådan kan kanske vara på sin plats om det blir affär.


Vill minnas att instruktionsboken sa att då traktorn står still och är igång så ska man lägga i neutral på 1-4 då det var något med att för att lådan inte fick smörjning då H/L/R låg i neutral.


Tänk att jag missat det trots att intruktionsboken var det mest spännande i läsväg som fanns att tillgå på alla dessa kafferaster i skogen, men man lär sig nåt nytt varje dag, och vem vet det kanske blir en 805 igen.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).