Behöver lite akut hjälp och råd gällande en Valmet 805 som jag är spekulant på. Vill inte köpa grisen i säcken om man säger som så
1.) Det kommer ett högt tjutande missljud när kopplingen är nedtryckt? Detta oavsett om det är på tomgång eller om man varvar motorn. När kopplingen släpps upp försvinner missljudet. Kopplingen tar som den skall så lamellerna är ok än så länge. Undrar om det kan vara urtrampningslagret eller svänghjulslagret eller kanske något annat som håller på att ge sig? Är det rasrisk på direkten eller kan man köra med det ytterligare några hundra timmar? Kan detta tillfälligt smörjas upp för att tillfälligt förlänga livet lite på komponenten eller är det endast byte som gäller? Antar att traktorn måste delas på? Eller kan det åtgärdas tillfälligt alternativt fullständigt utan delning? Byter man i så fall även lamellerna och tryckplattan samtidigt? Ungefärlig kostnad för delar + arbete? såg exempelvis ett pris på ca 7500+m på OIE för en komplett sats, någon annan som har lägre pris än det? Läste att det är relativt enkelt att dela en Valmet jämfört med andra märken, så man kan kanske ge sig på detta själv då jag inte har tummen mitt i näven
2.) Växelspaken för hög/låg/back är väldigt svår att få i oavsett vilket av de tre lägena. Man får lirka fram och tillbaka och med nästan lite våld och kraft, typ slänga i växeln. Kan det vara justering eller smörjning av växellänkaget som räcker som åtgärd? Eller orsakas detta av något värre i växellådan, typ gaffeln eller dreven? I så fall ungefärlig kostnad för åtgärd? Huvudväxelspaken 1/2/3/4 går lätt i, kan skrapa lite ibland om det nu är normalt vill säga. Snabbväxeln med knappen fungerar fint kan tilläggas.
3.) När bromspedalen trampas ned så vill handbromsspaken delvis hamna i bromsläge så man får ta tillbaka handbromsspaken varje gång man använt fotbromsen. Är detta endast smörjning eller justering som krävs eller kan det vara mer allvarliga saker som behöver åtgärdas/bytas?
Har någon råkat ut för ovan nämnda saker eller vet lite tips och råd så mottager jag det tacksamt