Skotare

Gremo 950R

23 inlägg 17340 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gremo 950R

roger82  
#3178 Hejsan! Nu blev jag precis medlem här och tänkte mest skriva av mig lite. Och jag tänkte skriva lite om maskinen som jag kör om dagarna, Gremo 950R. Detta är en av de bästa småskotarna med mycket bra egenskaper i framför allt gallring. Boggilyft (extra utrustning) som gör att man kan lyfta de främre hjulen och ta väldigt snäva svängar och en midja placerad så att den spårar nästan 100%. Den största nackdelen är ljudnivån för hytten har nästan samma standard som 70-80 talare, men nu har den ju kommit med en ny hytt och heter då 950F. Gremo har väl mest det problemet att dom inte alls har samma status som de mer välkända men de växer hela tiden vad jag förstår. Titta tex på Valmet 830. Den har i stort sett samma uppbyggnad och är så gott som en kopia av gremon. Då kan ju inte konstruktionen vara så värdelös. :lol:

Men jag måste ju ha lite att göra på fritiden och då är de ju tur att jag har farsans Rottne Blondin -74! Lite skillnad att köra kan jag lova.. hehe

Jag hoppas nån har nöje av att läsa detta så jag inte bara sitter här och skriver en massa strunt! Ha de fint och fortsätt och prassla där ute i buskarna! / Roger



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3180 välkommen hit !!
fortsätt gärna att skriva om dina maskiner och knäpp gärna några kort på dom om du har möjlighet till det !!!

/kipp

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3182 Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker det är lite konstigt att småskotarna ska vara så stora.

Gremon väger väl 11ton och är över 2.5m bred om du ska ha lite större däck?
Har man 4m stickvägar i gallring??

Det är ju en sak om man har jättemycket skog på plan mark, men som för min egen del som har skog i smala dalar mellan bergen är det ju rätt dåligt.


Är det någon som vet varför man inte bygger med exakt 100% spårning.
Minin har det och 83-35/skotten 747 har det, men dessa är ju gamla maskiner.

Gremo är ju annars ett gammalt danskt företag som tillverkade Rottne Blondinkopian Gremo TT12 på -70 talet.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3183 Kollade in din profil, så det är du som har Volvo BM sidan!

Där har man varit inne och tittat många gånger :P

Avatar Fallback
roger82  
#3207 Jag har en digitalkamera på gång så visst, snart ska jag fixa lite bilder på skönheterna!

Jag tror att bredd och storlek har med lönsamhet att göra. Tex gremon är rätt allsidig och jag kör allt från förstagallring till slutavverkning. Om maskinen vore för liten och klen försvinner ju många jobb på det.. Men vägarna i gallring blir ju 3-4 meter breda och det känns ju lite onödigt i vissa fall.. Samtidigt kräver ju numera så gott som alla uppdragsgivare 700 hjul och det blir den ju inte smalare av...

Att midjan inte sitter 100% på mitten är nog ett konstruktionsproblem. Tex på Timberjack/John Deere 810C (efterföljaren till mini bruunett) sitter ju kranen ännu på traktorn så där tror jag faktiskt midjan sitter på mitten. Men sedan på så gott som alla andra sitter ju kranen på vagnen och ju längre man drar bak midjan desto mer får man "böja" fram fästet till kranen med mer sprickor å hållfasthetsproblem som följd.. Och då får man ju förstärka ännu mer och då väger ju maskinen 20 ton utan lass och det gillar ju inte gallringarna heller :lol:

Ja många har besökt min hemsida vad jag förstår! Det var rätt längesen jag uppdaterade något. Jag flyttade hemifrån och sidan blev kvar på farsans hemsideutrymme men jag ska ta itu med det förr eller senare, tills dess hoppas jag att alla gillar sidan.

Nej nu får jag sluta skriva innan någon börjar kalla mig professor :D

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3209 Har du kört mini eller 810?

Vet inte riktigt vad som är bäst att ha kranen ur "körningssynpunkt".
Att ha kranen på taket som Minin borde ju vara fint, men det är svårt att få fästen att hålla.

Det är ju hela tiden en kompromiss, man skulle haft en maskin som kunde breddas och förlängas.
Men som alltid blir det tungt!

Avatar Fallback
roger82  
#3214 Jag har kört mini 578+678, Rottne Rapid, Rottne F9 (skolmaskiner)

Och så har jag kört Valmet 828, Gremo 950 och den Gremo 950 R jag sliter på nu och sen provkört lite Valmet mm.. Ja just de, sen farsans gamla trotjänare, blondinen som sagt..

Jag personligen föredrar att ha kranen på vagnen.

1: När man svänger så ska man ju helst komma ihåg flytläget när man sätter kranen på vagnen (om kranen sitter på traktorn) annars kan det bli lite ohälsosamt.. :) Däremot på nya 810 styrs de på automatik efter ett rykte jag hörde?

2: När man har gott om sten och ofta har ett boggipar i luften så kan de vara rätt gott att ha kranen att tynga ner vagnen med, bara man har boggilyft fram så kan man reda ut mycket

Men annars är det väl rätt mycket en vanesak var man vill ha kranen..

En sak som är rätt praktiskt är det vikbara tornet på Blondinen. Lite knepigt att få flyt på men sen funkar de utmärkt!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3216 På Minin ska man ju egentligen ha kranen framåt och låsa gripen framför motorhuven, men jag har sett många som kör med kranen liggandes på lasset.
Det måste bli konstigt i svängarna, flytläge gör ju att kranen kan svänga efter kärran men ändå..

Finns det boggielyft även på kärran?
Detta används då man ska klättra över stenar och svänga snävt, eller??

Föredrar du en 6 eller 8wd maskin?

Du har kört många skotare du, Valmet 828 är väl en liten maskin som 578 och 678.

Har Blondinen något att hämta mot dom nyare tycker du?

Avatar Fallback
roger82  
#3232 Nej boggilyft finns endast fram. I vissa lägen fixar man en fastkörning genom att lyfta hjulen och lägga under virke. En mycket praktisk sak är om man har piggakedjor på och ska flytta en liten bit på asfalt, man behöver inte ta av dom utan man bara hissar de hjulen.. Dock har gremon den starkaste lyften på marknaden som utan problem lyfter maskinen i alla lägen vilket en del andra knappt orkar

8wd föredrar jag! 6 wd blir så skakigt i terräng, med 8 wd flyter man fram och kan köra fortare, även en stor fördel vid blöt terräng

828 är en liten och smidig skotare precis som minin, den jag körde hade bara on/off på kranen och det var lite jobbigt ibland med en så stirrig kran.. Men visst var den smidig!

blondinen skiljer ju sig väldigt mycket från de nyare. Jag sitter hela veckan i gremon och sen när jag sätter mig i blondinen så brukar de sluta med att jag får halvt nervsammanbrott :lol:

Kranen lyfter inte lika mycket, 6wd och converter vilket kan vara lite speciellt men sen kostar den inte en bråkdel av gremon heller. Och en mer lättsruvad maskin får man leta efter!

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3249 aktiv hade alla futures alleredan på 80 talet

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3250 Hade inte Aktiv Skotten usel kvalle då??

Verkar vara många som inte tycker om dom, själv vet jag inte :?

Har Kockums 83-35/Skotten 747 boggielyft?

Avatar Fallback
roger82  
#3258 Skotten hade en Cranab kran vilka brukar vara bra ( rätta mig om jag har fel) Däremot hade dom ford motor och en del är ju kända för sina problem, är ju samma sak i blondinen.

I den jag kör har det inte varit några fel än, förutom att regulatorn verkar vara på dåligt humör..

Jag har också för mig att skotten har kedjedriven boggi vilken inte är så problemfri

Men vad jag vet så går dom bra, klumpiga enligt vissa

Om boggilyft är standard vete tusan men jag har för mig att det finns på dom

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3260 Konstigt att den upplevs klumpig, den ser ju inte så stor ut :?

Har 83-35 i senare utförande D45 motorn??

Såg i en broschyr att skördaren 83-55 har den motorn..

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3337 [quote="Ferguson"]Konstigt att den upplevs klumpig, den ser ju inte så stor ut :?

Har 83-35 i senare utförande D45 motorn??

Såg i en broschyr att skördaren 83-55 har den motorn..[/quote
d45 sitter endast i skördan annar så är det ford industri i dom sista modellerna av kokums så satt det en 90hk motor

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3339
roger82 skrev:Skotten hade en Cranab kran vilka brukar vara bra ( rätta mig om jag har fel) Däremot hade dom ford motor och en del är ju kända för sina problem, är ju samma sak i blondinen.

I den jag kör har det inte varit några fel än, förutom att regulatorn verkar vara på dåligt humör..

Jag har också för mig att skotten har kedjedriven boggi vilken inte är så problemfri

Men vad jag vet så går dom bra, klumpiga enligt vissa

Om boggilyft är standard vete tusan men jag har för mig att det finns på dom

kedje boggin är det inga problem med bara man sköter servicen på dom och ser till att man har dom koniska brickorna på plats annars viker dom sig finns en i skåne som säljer kedjor på meter mycket biligare än timberjack det är samma märke som tj säljer
boggi lyft är standard

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar