Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2091 inlägg 1203897 visningar 303 följer Svara, dela mm...   

Re: Vad kör ni med?

PGortz  
#327603 Jag köpte en BM-Volvo 430 samt en Moheda 10-ton en vecka efter vi hade stormen Gudrun här. Jag hann precis innan priserna steg i höjden. Jag gav totalt 60 000:- då, alltså för 10 år sedan. För ett år sedan så sålde jag min 430 för samma summa. Blev en hyfsad affär ändå.

BM 430 var av årsmodell -77 (2700 tim) med 1 ev, 1 dv hydrauluttag, hitchkrok, jordbruksdrag, Bergsjö 800 lastare, grova framaxeln, samt hjälpservostyrning

Skogsvagnen en Moheda 10-ton (tror jag), vagnsstyrning, och med en FMV 2000 kran, mekanisk utskjut och en runtom svängande rotator. Det satt också en vinsch på kranen där man fick dra i ett snöre när man skulle dra in timmer. Vinschen har jag bytt ut till en Weimer radiostyrd 1400. Vagnen är även försedd med eget hydraulsystem.

Min BM 430 bytte jag för ett år sedan till en Valtra 700 -98 (3200 tim), på vilket det är monterat en Trima 3,10 lastare.

Se bild.
DSCN1093.JPG

DSCN1091.JPG

Lantmännen Maskin

trondsenti  
#328081 Da var det dags å bytte til større tømmervogn... Kellfri 6 tonns ble straks for liten når det skal kjøres ut 5,5m gran som er ca 54cm i rotenden.

Det ble en ny Weimer 10tonns med WE7200 kran.
Dette er ei meget sterk kran som løfter hele 540kg på 7,2 meter.

Hydraulisk winch 2,2tonn, 2 spaks sentral med elektrisk grip og utskjut.

Store gripen på 0,26.

Meget fornøyd så langt!

Noe jeg liker ekstra godt på denne vognen som jeg ikke har sett på så mange andre, er at rammestyringen er leddet langt inne på vognen, og støttet opp lengre ute.
Det føles som en mer solid løsning, samt at man får veldig mye utslag på rammestyringen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Gamle vognen synes såvidt..
Bild

Bild

Användarvisningsbild

ss0803  
#328083 Fint ekipage och fint timmer!

rikard_e  
#328086 Riktigt fint!

Men där måste stå en del kubik? Ingen klen och kort skog precis, och tätt står det ock

trondsenti  
#328098 Ja det er en fin skog.
90% vanlig gran og 10% sitka.

Den neste skogen vi skal til er 100% sitka. De skal kappes på 4,10m så det blir litt lettere og håndtere.

Användarvisningsbild

T-bear  
#331060 Hej! Jag kör med valtra A 85 -04 2300h skogshytt bakrutekil liten luftstol på pelare Nokia skogsdäck på förstärkta fälgar bukplåt knappkoppling blåmetalick, jag köpte den för 3 år sedan och är helnöjd med den, men funderar på att byta gripkärran till en ny!
Weimer 8t kärra 5m kran -96
HYPRO 300 -04

Användarvisningsbild

land cruiser  
#331109 vad ska du skaffa för kärra istället .Jag kör också med en a85 är också helnöjd med den samt monterat bukplåt och tagit bort dom nedre fotstegen

Användarvisningsbild

T-bear  
#331392 Jag tror att det blir en Weimer 10t med 6,7m kran, för den jag har nu är för liten nu när jag har bytt traktor. När jag köpte den hade jag en Volvo 430, det funkade bra. Men kärran har fungerat bra.
Jag skrev fel årsmodell på hypron det är en 2013. Åker till Elmia nästa vecka bor inte långt därifrån, kanske hittar en ny kärra där!

Användarvisningsbild

land cruiser  
#331397 Ja den extra räckvidden är ovärderlig .härligt att den gamla funkat bra . Hypro är fina grejor en sådan skulle man ha

rikard_e  
#338924 Får väl lov att uppdatera lite, bytt Ford mot same, är helnöjd, nu är jag missnöjd med vagnen istället.

IMG_20150503_134726.jpg

k_h  
#338925 För liten vagn nu eller varför missnöjd?

rikard_e  
#338947 ja, något, hade gärna tagit steget upp till 10 tonskärra.
Kranen är för kort ( som vanligt)
Men mest utav allt stör jag mig på stödbenens placering. Dom sitter på tok för lågt och när jag svänger traktor och vagn samtidigt så går stödbensfoten i bakdäcket.

Är sugen på att bygga på utsjukt på kranen och skaffa en större vagn med mekanisk drivning.

Jim_90  
#338997 Ser ut som ett riktigt fint ekipage.. är det en patu 505? Bygg ett mekaniskt utskjut

rikard_e  
#339036 Tackar Jim, Det är ett väldigt smidigt ekipage.
Nästan, det är en patu 525, tror det är en nyare modell av 505an.
Ska bygga ett hydrauliskt utskjut, har kolv liggandes. Ska bara få tag på passande balk att ha som sticka.

åberg  
rikard_e skrev:Kranen är för kort ( som vanligt)

Är inte alla kranar det? :mrgreen:

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).