lör 04 apr 2015, 10:58#324659
Kommunen tog ner några mindre träd och flera "buskar" på min tomt intill vägen utan att höra av sej. (Det var ett misstag bara, vill man tro, så de hörde alltså inte av sej före)
Sökte en ansvarig när de varit där första dagen och fällt hälften, för att sätta stopp.
Åkte till parkförrådet direkt på morgonen. Ingen visste nånting, det var nog gatuavdelningen.. ? Det är inte vi i alla fall..! Du får ringa till växeln... Åkte till jobbet och ringde. Blev kopplad hit och dit och slutligen till den som möjligen var ansvarig, som var ledig. Den som svarade hade inte med saken att göra.
Resten var fällt när jag kom hem från jobbet.
Sen blev virket och riset bortkört och ingen hörde av sej på "veckor", trots att jag lämnat meddelande till den "ansvarige" via "arbetsKAMRATEN"
En bekant på advokatbyrån som jag sprang på en lunch sa att kommunen minst är "vedtjuv", när jag berättade. Den där 1-2 kbm ved är väl bortkörd, eller hur? Jo, det var den ju.
OK, men ingen lokalreporter på min gård, foto och sånt... Gör vad du vill, sa jag.
Advokaten skrev advokatbrev till kommunen. Inget svar på de 2 veckor som det får ta att svara. Då blev han förbannad och enligt ett prejudicerande rättsfall ställde han ett anspråk på över 400 000 kr. (Principen bygger på återställande med identiska träd). Det kostar fläsk att köpa en björk i Skåne med brösthöjdsdiameter 15-20 cm och gräva ner på samma plats liksom. Plus ca 10-20 mindre björkar.
Kommunen lämnade till försäkringsbolaget som betalade skadestånd efter "jämkning".
Ingen från kommunen har nånsin hört av sej. De var också 5-6 personer här och "inspekterade", räknade stubbar och kröp och jag var ute synlig på gården utan att någon kontaktade mej ens då.
För mej hade räckt med en människa som sagt ursäkta, det var jag som missade att... Vill du ha veden eller kan vi bjuda på teaterbiljetter eller nåt...
SÅGA ALDRIG ner träd på annans mark/ tomt är en god grundregel. Om du inte är beredd att betala fläsk och smör.
Rättspraxis är att det är dyrt annars skulle det fällas träd hur som helst på andras tomter, för utsikt är värt hur mycket som helst.
Jag har aldrig fått så bra betalt för virke nånsin som det skadeståndet. Förstagallrade nyligen ca 50 hektar och det blev inte mycket mer över efter skatt på det.