Avverkning (slutavverkning)

Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarna

12 inlägg 15536 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarna

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324309 Myndigheterna i Värmdö kommun har tagit till med hårdhandskarna enligt bifogad artikel i tidningen Skärgården.
Undrar om detta är svepskäl för att beslagta fastighetsägarens rådighet över sin mark.
Ren DDR KOMMUNISM och konfiskering av äganderätt.
Böter150.000:- för fällda träd, fast enligt skogsstyrelsen är skogsbruk undantaget från strandskydd.!

Politiker och statliga tjänstemän gör allt för att konfiskera och ta över privat mark.
Så att det blir politiker och tjänstemän som bestämmer, inte du som äger och ansvarar för fastigheten.
Som markägare får man betala böter om man sköter sin skog och håller den vårdad enligt skogsvårdslagen.

Ingen gillar väl att bo i en tät djungel full med mygg och knott på sommaren.

Trädfällning blev dyrbar.jpg


Det verkar vara djur och växtlivet i första hand som skall ha det mysigt på stranden. Inte skogsägaren eller :D :oops: ~X( människan.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324310 Detta var tomter, inte skog. Skogsstyrelsen är inte inblanda. Även sommarstugeägare måste följa lagen

Annars vore det rena DDR KOMMUNISMEN.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324312 Det var på en vägförenings mark/fastighet, det är ingen tomt!
Står att det är inom detaljplan så jag antar att det är inom typ grönområde eller natur mark.
Och genom beslut så krävs förutom tillstånd att fälla träd även marklov från kommunen på vägföreningens fastighets mark.
Vägföreningen har säkert gett stugägarna tillstånd men tjänstemännen vill visa sin makt.
Avundsjukan är att gynna två stugägare som fick bättre utsikt...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324328 Nu står det i artikeln att det är vägföreningens mark som träden fällts på. Men i många fall är det så att det är en privat fastighetsägare/skogsägare som äger marken som tillhör stamfastigheten som stugor styckats ifrån. Och då kommunen gör detaljplan så avsätts eventuellt en del mark som grönområde eller natur mark. I många fall äger stamfastigheten marken fortfarande men stugägarna kan ha nyttjanderätt eller servitut på att nyttja grönområdet. Stamfastigheten äger fortfarande träden och marken. Men det kan också ha bildats en gemensamhetsanläggning med hjälp av lantmäteriet och även här äger stamfastigheten träden men om det i lantmäteribeslutet står att gemensamhetsanläggningen skall sköta underhållet så får stugägarna/gemensamhetsanläggningen stå för alla kostnader med skötsel, röjning, gallring och avverkning och stamfastigheten får intäkterna av träden från gallring avverkning. Gemensamhetsanläggningen måste också anser jag teckna försäkringar och inneha motorsågskörkort alternativt leja en seriös entreprenör för underhållet.
Många stugägare / vägföreningar med hjälp av REV gillar inte detta, de försöker att få det som att dom äger allt och önskar göra som dom vill. REV uppmanar till och med sina medlemmar att provocera med att avverka markägarens träd.

Det här med gemensamhetsanläggningar är något som är lite rättsosäkert i många fall.
:D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324478 Det finns en uppenbart anledning att snarast lätta på det kommunala planmonopolet...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324659 Kommunen tog ner några mindre träd och flera "buskar" på min tomt intill vägen utan att höra av sej. (Det var ett misstag bara, vill man tro, så de hörde alltså inte av sej före)

Sökte en ansvarig när de varit där första dagen och fällt hälften, för att sätta stopp.
Åkte till parkförrådet direkt på morgonen. Ingen visste nånting, det var nog gatuavdelningen.. ? Det är inte vi i alla fall..! Du får ringa till växeln... Åkte till jobbet och ringde. Blev kopplad hit och dit och slutligen till den som möjligen var ansvarig, som var ledig. Den som svarade hade inte med saken att göra.
Resten var fällt när jag kom hem från jobbet.
Sen blev virket och riset bortkört och ingen hörde av sej på "veckor", trots att jag lämnat meddelande till den "ansvarige" via "arbetsKAMRATEN"

En bekant på advokatbyrån som jag sprang på en lunch sa att kommunen minst är "vedtjuv", när jag berättade. Den där 1-2 kbm ved är väl bortkörd, eller hur? Jo, det var den ju.
OK, men ingen lokalreporter på min gård, foto och sånt... Gör vad du vill, sa jag.

Advokaten skrev advokatbrev till kommunen. Inget svar på de 2 veckor som det får ta att svara. Då blev han förbannad och enligt ett prejudicerande rättsfall ställde han ett anspråk på över 400 000 kr. (Principen bygger på återställande med identiska träd). Det kostar fläsk att köpa en björk i Skåne med brösthöjdsdiameter 15-20 cm och gräva ner på samma plats liksom. Plus ca 10-20 mindre björkar.
Kommunen lämnade till försäkringsbolaget som betalade skadestånd efter "jämkning".

Ingen från kommunen har nånsin hört av sej. De var också 5-6 personer här och "inspekterade", räknade stubbar och kröp och jag var ute synlig på gården utan att någon kontaktade mej ens då.
För mej hade räckt med en människa som sagt ursäkta, det var jag som missade att... Vill du ha veden eller kan vi bjuda på teaterbiljetter eller nåt...

SÅGA ALDRIG ner träd på annans mark/ tomt är en god grundregel. Om du inte är beredd att betala fläsk och smör.
Rättspraxis är att det är dyrt annars skulle det fällas träd hur som helst på andras tomter, för utsikt är värt hur mycket som helst.

Jag har aldrig fått så bra betalt för virke nånsin som det skadeståndet. Förstagallrade nyligen ca 50 hektar och det blev inte mycket mer över efter skatt på det.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324664
Så ser HD på fyllesågning -.pdf

HD_s dom om olovligt fällda träd..pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Björnen1  
#329561 Detta har vi råkat ut för.
Fick brev av kommunen att det fälts träd olovligt på vår tomt. vi gör en polisanmälan om att någon fält träd olovligt. Vi har ingen uppsikt över den del av tomten så vi har inte vare sig sett eller uppmärksammat trädfällningen. nu damp det ner ett beslut om sanktionsavgift mot oss och vi är ålagda att betala 111000kr för olovlig trädfällning på vår egen tomt fast vi inte har gjort det eller har någon vinning. :oops:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Tosca  
#329577 Dela gärna med dig om hur detta slutar.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Björnen1  
#329592 Det är lämnat till advokat. Käns som man blir misshandlad och gör en anmälan och får böta för att man fåt stryk

Avatar Fallback

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Marldon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329606 Intressant.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning blev dyrbar för vägföreningen och stugägarn

Marldon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329607 Intressant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).