SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Kranspetsstyrning John Deere IBC

42 inlägg 28075 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#314582 Hej,
Det ska vara magnetgivare inbyggda i kolvarna på dessa.
Jag håller på att kolla möjligheten att göra ett litet reportage med fördjupning om IBC, vore det idé tror ni?

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Baggböla  
#314603 Ja det vore kanon. Kolla gärna upp Cranab också, hur ligger de till där?

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#314606 Ska se vad jag kan göra.
Cranab har iaf inte jag hört något om sedan de släppte kranen med sensorer på. Men om jag kommer ihåg rätt så står bara Cranab för själva kranen och sensorerna. Datorberäkningen och styrprogrammen gör de inte. Så det kan vara lite moment 22 därav. Var det inte en kille i Umeå förresten som höll på med en avhandling om automatisering nu? Om det stämmer och om han har gjort fysiska tester, så tror jag det är en med en Cranab kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#326512 Hej,
Nu har varit ute i skogarna i Sunne och fått en förevisning om John Deeres kranspetsstyrning IBC.
Även testkört.

Jag håller på att sammanställa allt (även video) så håll utkik här så kommer en liten genomgång!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326517 Underligt egentligen att detta inte slått igenom tidigare, industrirobotar har ju körts så hur länge som helst. Man sätter ju bara en punkt nånstans i förhållande till armen/kranens yttersta fasta del o sen styr den med joystick så följer resten bara med.
När man funderar lite skulle det kanske gå att ha en laser o peka med så styr kranen dit, bara öppna o stänga gripen.
På skördarn sätter man lasern på stammen så sätter datorn aggregatet självt.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

550  
#326523 Problemet måste väl ha varit att få till givare som fungerar? Själva programmeringen är mest matte, och datorer har ju funnits ett tag. Däremot att få till en kran som lastar på eller av en hög helt automatiskt måste vara riktigt svårt. Kan tänka mig någon form av semiautomatisk historia där man styr det sista själv precis innan man griper, medan huvudrörelsen med kranen går automatiskt. Dock så kräver det öppna ytor, slutavverkning, annars lär väl träden runtomkring få duktigt med stryk.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#326751 Hej,
Ja, jag tror det stämmer det du skriver 550. Det krävs ju en ny typ av cylinder med inbyggda givare. Men dessa verkar fungera bra, det är nog värre med utanpåliggande som alltid riskerar att få stryk i skogen.

Sedan tror jag faktiskt inte att det är värst svårt att få till en automatik i kranrörelsen. Kan tänka mig att det största problemet är att skogsmaskinstillverkarna inte har tillgång till bra robotprogrammerare bara. Fixa ett par lägesgivare i svängdämparen och rotatorn så datorn kan hålla koll på överhänget och vinkel på virkesknippan så är det ju ren programmering sedan. Föraren kan då ha en knapp på paletten "autolastning" som denne trycker på när han gripit en knippe på marken, så länge den är intryckt så lyfter kranen själv upp virket till ovanför lastredet, därifrån tar föraren över och placerar knippet där denne vill i redet.

Det skulle spara några sekunder och en automatisk vilopaus för skotarföraren, eller vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#326753 ABB presenterade nyligen YuMi, en ny typ av robot som kan samarbeta med människan.
Där ser vi utvecklingen inom robottekniken!


   TS
Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

550  
#326800
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, jag tror det stämmer det du skriver 550. Det krävs ju en ny typ av cylinder med inbyggda givare. Men dessa verkar fungera bra, det är nog värre med utanpåliggande som alltid riskerar att få stryk i skogen.

Sedan tror jag faktiskt inte att det är värst svårt att få till en automatik i kranrörelsen. Kan tänka mig att det största problemet är att skogsmaskinstillverkarna inte har tillgång till bra robotprogrammerare bara. Fixa ett par lägesgivare i svängdämparen och rotatorn så datorn kan hålla koll på överhänget och vinkel på virkesknippan så är det ju ren programmering sedan. Föraren kan då ha en knapp på paletten "autolastning" som denne trycker på när han gripit en knippe på marken, så länge den är intryckt så lyfter kranen själv upp virket till ovanför lastredet, därifrån tar föraren över och placerar knippet där denne vill i redet.

Det skulle spara några sekunder och en automatisk vilopaus för skotarföraren, eller vad tror ni?


Ja, det var ungefär så jag menade Fredrik :smile: Frågan är om man känner det som en paus, är inte lång tid det tar, och sen måste man vara med när man ska lägga av det på lasset. En vidareutveckling om man har löst kranrörelsen skulle kunna vara att maskinen klarar att lasta av lasset själv. Det vore häftigt!

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

fredrikoh  
#326801 När man håller på att uppdatera kranstyrningsteknologin kan man väl gå hela vägen: Om det går bra att styra datormusen med ögonen måste det väl gå att styra en kran på samma sätt.
Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#326802 Hej,
Ja, allt detta med del- och/eller helautomatisering tror jag är i sin linda i skogsbruket, mycket finns, och kommer nog, att göras.
Men jag tror faktiskt att en sådan paus som vi skrivit om ovan skulle vara värdefull.

Jag har precis gjort i ordning första videon från det besök jag gjorde där jag fick en förevisning och även fick testa IBC i en JD 1210E IT4.
Ni kan se den nedan. Det kanske inte ser mycket ut för världen som IBC är utformat idag, men faktum är att jag både kände mig och körde som ett proffs efter några knippen ( :wink: ). Skämt å sido, det blev mycket lättare.



#miniartikel15

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#327080 Hej,
Här kommer några bilder till från kranen på en John Deere skotare som har IBC/kranspetsstyrning.
Som ni ser så är det inte någon egentlig skillnad på kolvarna som inbyggda sensorer.

Jag har också börjat kolla med de andra tillverkarna om vart de ligger i detta.
Vad det verkar så är de med på tåget, fast några vagnar bak i setet om man säger.

Det är nog så att kranspetsstyrning kommer på bred front inom några år.
Intressant var också att de redan spånar på vidareutveckling. Bland annat så verkade det intressant att med datakraft spela in krancykeln vid avlastning (från att knippet är taget i lastredet tills att det släpps i vältan). När det är gjort kan skotarföraren luta sig tillbaka i någon sekund då kranen går tillbaka själv i exakt samma mönster och ställer sig över lastredet. En sådan sak går nog att förfina ytterligare!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).