Motorsåg och handhållet

inköps lista

32 inlägg 16694 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3174 okej! ja fick me 5liter aspen 2takts bensin, 5 liter scandinavia sågkedjeolja

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3177 Jag vill inte vara någon "besserwisser" men mitt råd till dig är att du inte ska bränna en massa deg på alla dessa prylar till att börja med. Naturligtvis så finns det vissa saker som är nödvändiga. Skynda långsamt och bilda dig en egen uppfattning, bara för att det är en Husqvarnalogga på grejerna så är det inte alltid säkert att det är det bästa.
Om du har en bra skyddsutrustning och verktyg till sågen så kommer du långt, resten kan du köpa med tiden...

Jag såg att du hade tagit upp fällkilar på din lista. Jag skulle satsa på ett brytjärn/trampjärn av smidig modell istället, ett som du kan ha i bältet.
Fördelen är att du alltid har det nära till hands. Men jag ska väl tillägga att jag har aldrig använt fällkilar, tycker att det verkar lite bökigt. Min erfarenhet av brytjärn är att det funkar bra.

Vill bara tillägga att jag är ett "blåbär" men det är mina erfarenheter, det finns många på det här forumet som har mycket mer erfarenhet än jag.
För här finns det ju dom som "spettar" ner 20m3t/timme och det kan jag säga dig att jag aldrig har varit i närheten av... :D Kör hårt...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3179 hehe =) har ett brytjärn men fällkil sätter man väll i för att sågen inte ska nypa fast i fällskäret??

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3181 det kan du göra med brytjärnet med, jag använder mest kilar men det är en vanesak, men till stora träd är det bättre med kilar för du får mycket större kraft med dom.
men jag håller med om att du inte behöver köpa på dig allt på en gång, köp istället när du upptäcker vad du har användning för, så har jag gjort, det har tagit några år att bygga upp pryl-lådan :)
jag skulle valt ett brytjärn med vändkrok på, bra att ha när man kvistar och behöver rulla runt stocken och även när man fällt fast ett träd och behöver vrida ner det (händer för eller senare) .

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3184
Mangelu skrev:Jag vill inte vara någon "besserwisser" men mitt råd till dig är att du inte ska bränna en massa deg på alla dessa prylar till att börja med. Naturligtvis så finns det vissa saker som är nödvändiga. Skynda långsamt och bilda dig en egen uppfattning, bara för att det är en Husqvarnalogga på grejerna så är det inte alltid säkert att det är det bästa.
Om du har en bra skyddsutrustning och verktyg till sågen så kommer du långt, resten kan du köpa med tiden...

Jag såg att du hade tagit upp fällkilar på din lista. Jag skulle satsa på ett brytjärn/trampjärn av smidig modell istället, ett som du kan ha i bältet.
Fördelen är att du alltid har det nära till hands. Men jag ska väl tillägga att jag har aldrig använt fällkilar, tycker att det verkar lite bökigt. Min erfarenhet av brytjärn är att det funkar bra.

Vill bara tillägga att jag är ett "blåbär" men det är mina erfarenheter, det finns många på det här forumet som har mycket mer erfarenhet än jag.
För här finns det ju dom som "spettar" ner 20m3t/timme och det kan jag säga dig att jag aldrig har varit i närheten av... :D Kör hårt...


Ett vettigt inlägg, Mangelu.

Även om jag håller lite på HVA, så kan man hitta både bättre och billigare tillbehör om man inte har så bråttom och letar lite.
Fällkil och trampjärn är inte heller något som tilltalar mig, även om det brukar följa med i skogen.
Jag använder uteslutande brytjärn med vändhake från slutavv ner till grövre gallring.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3185 okej! hur gör du för att sågen inte ska nypa??

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3187
pgo_jim skrev:okej! hur gör du för att sågen inte ska nypa??


Riktskär-fällskär och när svärdet kommit in en bit mot "gångjärnet" så trycker man in brytjärnet och fortsätter att såga till det är omkr 2 cm kvar till genomsågning.
Nu vilar stammen på klacken till brytjärnet och du kan utan problem dra ut sågen och bryta omkull trädet.

2 saker bör du ta i beaktning.

Se till att brytjärnets klack INTE, tar i sågkedjan när du stopper in det i fällskäret, och undvik genomsågning av gångjärnet för då kan vad som helst hända.

Avvakta däremot med fällning på egen hand tills dess ni får börja köra motorsåg på skolan under övervakning av lärare/instruktör.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3188 Gällande brytjärn så tror jag att både Jula och Claes Olsson säljer dessa till bra pris.

Jämför gärna med Skogma/Nordpost/HVA/Stihl osv.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3189 jag kör med bacho/sandvik saxar och krokar billigare än Husqvarnas.
Spencer måttband.billigare än bacho och Husqvarna
ett gammalt fiskars brytjärn, köpt på loppis för 50:-
mina kilar har jag köpt på granngården. 2 små, 4 mellan och 3 stora.

Haka inte upp dig på märken utan köp det som spar pengar åt dig, dock skall du inte fuska med kvaliten !!!

Det är ofta så att du får betala extra för att det står ett känt namn på prylarna 😡



Bild


/kipp

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3192 fint bälte! vad kostar det bältet komplett?? alltså allt i bältet?? vad för utrustning har du i bältet?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3194 skulle tro att det allt som allt gick på ca: 1800:-

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3199 oj hehe va kostar enbart bältet till å börja med??(med hållare) ?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3200 Står ju bla på HVAs, Sibros och skogmas sidor..

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3203 Brytjärn är att föredra.
Större träd funkar det helt enkelt inte med utan det vill till kilar eller en ordentlig lastare :wink: :lol:

Jag har några mindre plast kilar, någon En (trädslag) kil men de stora är av Alm.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3204 med brytjärnet får man ca1500kg brytkraft med medas med kilen så får man ca 2500kg brytkraft med men det sätter störe kraft på brytmånenen med kil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).