fre 06 feb 2015, 23:01#315049
Svar A.
MEN det kan nog köra ihopsej lite i vissa fall, typ såhär:
Allt beror på hur duktig skördarn o skotarn är å klassa /sortera virke, och vilken skog man kör i.
Detta ska vi göra i ett tempo av ca 100-200 träd /h.
Kör jag en halvfin gallring, och vill maximera utfallet för MÄ, så kapar jag X antal hoppfulla timmerstockar som jag ser tex krök eller annan skada på direkt när dom rullar runt på backen.
Är jag seriös så flyttar jag den till MAVhögen med skördarn. Den är dock registrerad i datorn som timmer...
Skotarn plockar ju igenom timmerhögarna vid last/avlastning, och hittar då fler stockar som inte håller måttet för timmer, lägger dom i MAVhögen. Alla registrerade som timmer..
Givetvis kan skotarn oxo plocka fina bitar som skördarn kasserat (i onödan asså, enl skotarn) FRÅN MAVhögen till timmervältan, då får vi problem med dåliga längdträffar, kortningar etc.
Men det mäts in som timmer, men kanske ekonomiskt skulle varit i MAV.
Lika med GM, BM, LM och energi. En del som är apterat som GM hamnar i BM. Alla björkpinnar hamnar inte i LM, utan samlastas kanske i energi, av logistiska skäl, här får man va extra noga nu med dåligt bränslevedspris.. Men i datorn är det redan satt som det ena eller andra.
Kör man sen flerträd så kan det ju bli riktigt spännande, en gran körs tillsammans med två tallar..
Registreras i Komatsu kanske som "kval 6 flerträdvolym", men kan mkt väl skotas/mätas som BM, eller GM (får väl va 5% avvikande träslag) ber på hur vi vill ha det.
Sen har vi fler som kan ha otur när man tänker, både lastbilar o inmätning.
Då tycker man ju notan kan va bra å ha - bara man tolkar den rätt.
Finns ju flera olika sätt att mäta in virket (betalningsgrundande på för flera parter ofta) - VMF gör jobbet, men ofta har man funderat på varför det skiljer i tex medellängd o fastvolym, när bilarna kör ur samma homogena massatrave - det är ju en bedömningssport, med kontroll...
Jag har fö slängt ut den gamla torra bläckstråleskrivarn ur maskin, skriver allt till PDF o mailar.
Givetvis ska det isf bara gå till ägare, men hur vet min förare vem det är alla gånger?
Detta ovan kan ju inte bli några större %avvikelser, undantag flerträd, men att räkna stockar kan vara svårt. Tänk dock att en bil o släp inte är så många % på en 2000m3 avverkning..
Vad tror ni? Skördarmätning kan vara ett sätt. Men om det är mer rätt an annat vet jag ej.
Skogsägare...