Avverkning (slutavverkning)

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

68 inlägg 27023 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Brickan  
#314888
Admin@skogsforum skrev:Men som kvalitetssäkring är det nästan ett måste.
Är det ex 8 fub timmer mindre vid inmätning kan man ju diskutera fram vart felet är.
Det kan ju vara en oaktsam skördarförare och en aktsam skotarförare som ex ser krök och klassar ner till massaved. Eller tvärtom, skotarföraren missar och lägger timmer i massaveden.
Också ev fel i vägstransport kan ses. Det kan bli fel vid samlastning osv.
Jag är nybörjare och har bara hunnit med få och mindre avverkningar. I båda har skördaruppgifterna hjälpt till att reda ut problem.

jag:-"Varför är det så stor skillnad på timmervolym mellan skördaren och inmätt?"
bolaget:-"Jo, förstår du. Det är så att det blir alltid mindre timmer eftersom skotarföraren ser krök och röta som skördaren missat."
jag:-"Mer än en hel bil? och var i skogen ligger det lasset?"
bolaget:-"oj, då. det får vi nog ta och leta reda på"

Den diskussionen har jag hunnit med på både 1 ha avverkning för en väg och stormvirket efter Ivar. Två köpande bolag, samma svar. Fast för Ivar-virket handlade det om två leveranser och en bil för lite i båda. Självklart ska säljaren ha skördarnotan.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314890 Men tänk vilken fördel för köparen om du inte hade fått några notor. Då hade de sluppit att leta efter ditt försvunna virke. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Fredrik Reuter  
#314893 Hej,
Ok, då tycker jag Mellanskog skjuter sig själv i sank i och med kortsiktigt tänk.
Låt vara att de kan få tjäna några kronor på skogsägare som inte bryr sig, fine!
Men de skogsägare som aktivt vill delta och bedriva ett rationellt skogsbruk, de måste ha transparens i affären, hur tror de annars att de kan få vara med på nästa affär?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogshuggarn  
#314950
Hema skrev:Tillägg, allt beror såklart vilket kontrakt/vilkor som är satta.

Samt som reflektion på senaste inlägget, så borde det finnas förbättringspotencial, om man kunde minimera andelen missat upplockat timmer.


Att det blir kvar enstaka bit kan jag acceptera (mänskliga faktorn), men anser man att det blir kvar för mycket så kan man givetvis "räkna upp volymen" och begära att få den ersatt fullt ut.

Undrar just hur mycket som blev kvar i skogarna efter sista snöovädret där skördaren legat "för långt fram"?.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314952 Här i landet får alla skogsägare betalt exakt enliht skördarnotan så att skriva ut en lista ur skördaren här i landeät är eg. onödigt.
Dock ska man som förare undvika att skriva ut en lista åt en skogsägare på besök eftersom det ibland kan va osäkert med ägandeförhållanden.

Svaret är givetvis A , nåt annat är otänkbart.

Nersnöat virke är industrins problem

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Fredrik Reuter  
#314954 Hej,
Ja, det var en bra punkt Simba, tack för det. Kan ju bli knivigt om en kaxig granne kommer och begär ut uppgifterna.

Nersnöat eller glömt virke tror jag inte är den värsta boven här. De erfarenheter jag har av detta lokalt är att bolagen ersätter fullvärde för kvarglömt, hämtar upp det och kör det som energived.
Större problem tror jag med sortimentsdrift och försvunnet virke mellan skog och inmätning. Men båda sakerna råder ni ju bot på i Finland, eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314956 Hur gör jag då, går fram till skördaren och ber att få den? Eller vem, och när, ska man fråga?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

mrvimek  
#314958 Jag sa åt han som körde skördarna att ja ville har och fick den på mail dagen efter :)

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314959 Perfekt, då gör jag så också! Heter det "skördarnota" överallt?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Hema  
#314975
Skogshuggarn skrev:
Hema skrev:Tillägg, allt beror såklart vilket kontrakt/vilkor som är satta.

Samt som reflektion på senaste inlägget, så borde det finnas förbättringspotencial, om man kunde minimera andelen missat upplockat timmer.


Att det blir kvar enstaka bit kan jag acceptera (mänskliga faktorn), men anser man att det blir kvar för mycket så kan man givetvis "räkna upp volymen" och begära att få den ersatt fullt ut.

Undrar just hur mycket som blev kvar i skogarna efter sista snöovädret där skördaren legat "för långt fram"?.

Kanske kunde processorn rfid-tagga varje hög, så att skotaren sedan enklare ser högarna. Ja en sak är säker, det finns förbättringspotencial. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315030 Lite virke borta i snön är inte det stora problemet. Men om hela virkesbilar "kör vilse" nånstan på vägen till mätningen då är det illa. För att återgå till Mellanskog så står det i deras traktdirektiv att 3% av den avverkade volymen SKA lämnas som naturvård. Men om man gör så på riktigt så får man nog inte köra mer. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Tosca  
#315033 Är det inte generell hänsyn som avses när de skriver 3%?
Dvs kantzoner, evighetsträd och sånt?

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315049 Svar A.
MEN det kan nog köra ihopsej lite i vissa fall, typ såhär:

Allt beror på hur duktig skördarn o skotarn är å klassa /sortera virke, och vilken skog man kör i.
Detta ska vi göra i ett tempo av ca 100-200 träd /h.

Kör jag en halvfin gallring, och vill maximera utfallet för MÄ, så kapar jag X antal hoppfulla timmerstockar som jag ser tex krök eller annan skada på direkt när dom rullar runt på backen.
Är jag seriös så flyttar jag den till MAVhögen med skördarn. Den är dock registrerad i datorn som timmer...

Skotarn plockar ju igenom timmerhögarna vid last/avlastning, och hittar då fler stockar som inte håller måttet för timmer, lägger dom i MAVhögen. Alla registrerade som timmer..
Givetvis kan skotarn oxo plocka fina bitar som skördarn kasserat (i onödan asså, enl skotarn) FRÅN MAVhögen till timmervältan, då får vi problem med dåliga längdträffar, kortningar etc.
Men det mäts in som timmer, men kanske ekonomiskt skulle varit i MAV.

Lika med GM, BM, LM och energi. En del som är apterat som GM hamnar i BM. Alla björkpinnar hamnar inte i LM, utan samlastas kanske i energi, av logistiska skäl, här får man va extra noga nu med dåligt bränslevedspris.. Men i datorn är det redan satt som det ena eller andra.

Kör man sen flerträd så kan det ju bli riktigt spännande, en gran körs tillsammans med två tallar..
Registreras i Komatsu kanske som "kval 6 flerträdvolym", men kan mkt väl skotas/mätas som BM, eller GM (får väl va 5% avvikande träslag) ber på hur vi vill ha det.

Sen har vi fler som kan ha otur när man tänker, både lastbilar o inmätning.
Då tycker man ju notan kan va bra å ha - bara man tolkar den rätt.

Finns ju flera olika sätt att mäta in virket (betalningsgrundande på för flera parter ofta) - VMF gör jobbet, men ofta har man funderat på varför det skiljer i tex medellängd o fastvolym, när bilarna kör ur samma homogena massatrave - det är ju en bedömningssport, med kontroll...

Jag har fö slängt ut den gamla torra bläckstråleskrivarn ur maskin, skriver allt till PDF o mailar.
Givetvis ska det isf bara gå till ägare, men hur vet min förare vem det är alla gånger?

Detta ovan kan ju inte bli några större %avvikelser, undantag flerträd, men att räkna stockar kan vara svårt. Tänk dock att en bil o släp inte är så många % på en 2000m3 avverkning..

Vad tror ni? Skördarmätning kan vara ett sätt. Men om det är mer rätt an annat vet jag ej.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315052 Vilka uppgifter får man av en skördarnota då?
Antal kubik per sortiment? Får man mer uppgifter?

Jag tycker nog att det är rätt självklart att markägaren skall få dessa uppgifter...

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Brickan  
#315057
kalhygge skrev:Allt beror på hur duktig skördarn o skotarn är å klassa /sortera virke, och vilken skog man kör i.
Detta ska vi göra i ett tempo av ca 100-200 träd /h.


Bl a därför är det viktigt att vara tydlig med informationen. Köparen, som oftast är den som anlitar entrepenören har tillgång till den informationen. Den vet om det blev ett bra utfört arbete. Det har självklart säljaren rätt att veta också. Entrepenören får väl göra jobbet så att han med stolthet kan visa upp vad han gjort!

kalhygge skrev:Tänk dock att en bil o släp inte är så många % på en 2000m3 avverkning..


Fartblid? Värdet av virket på bil + släp lastat med timmer är många tusentals kronor? Även om det är % av hela avverkningen så skulle jag som säljare bli väldigt bekymrad om jag blev blåst på tusentals kronor. Skulle inte du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).