/Niklas
Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.
Hema skrev:Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.
Få se här nu... Skövla delvis regnskog o plantera monokulturer av sockerrör.. "skövla" mindre bensinmackar... Flera bilar med etanoldrivt tvingas till täta oljebyten, drabbas av rasande bränslepumpar, går knappt att starta på skiten vintertid o slutligen är det få som köper bränslet.. Flopp!
Verkas som om vi slipper bränslet E10 o då flera motorer inte var klassade för att klara det, så är det nog många som förhoppningsvis slupper motorhaveri. Nee jag är inte bitter. Samt slutligen, lägg av mrd o blanda skit i dieseln.. + plus återställ våra bränslen, så att de tål lite lagring..
Gustav Melin på Svebio tycker situationen är ett gyllene tillfälle att höja bensinskatten.
Både gas och elbilar säljer bättre än etanolen. Men det är framförallt dieselbilarna som ökat.
– Jag tror inte de fossila bränslena kommer bli så dyra att vi slutar använda dem. De måste beskattas eller förbjudas bort. Och då krävs politiska initiativ.
Hema skrev:Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.
Få se här nu... Skövla delvis regnskog o plantera monokulturer av sockerrör.. "skövla" mindre bensinmackar... Flera bilar med etanoldrivt tvingas till täta oljebyten, drabbas av rasande bränslepumpar, går knappt att starta på skiten vintertid o slutligen är det få som köper bränslet.. Flopp!
Verkas som om vi slipper bränslet E10 o då flera motorer inte var klassade för att klara det, så är det nog många som förhoppningsvis slupper motorhaveri. Nee jag är inte bitter. Samt slutligen, lägg av mrd o blanda skit i dieseln.. + plus återställ våra bränslen, så att de tål lite lagring..
r93 skrev:Till sommaren är det nog två år sedan det var etanolen i bilen.
Mangan skrev:Min bensinbil har serviceintervall på 1500 mil.
Carlfritidshuggare skrev:Jag försöker hitta Preem-mackar med diesel blandad med tallolja. Är väl ett bra exempel på att man kan använda skogsråvara för att åtminstone minska andelen fossilbränsle. Peppar, peppar - bilen går än. Nu finns inte ACP-diesel överallt. Norra gränsen för tillgång verkar gå vid Bollnäs om man ska tro Preems karta.
Nu är tallolja en restprodukt från pappersmassa (ni kan säkert mer om den processen än jag). Gissar att bruken tar den extrainkomsten? Eller är det någon som fått bättre betalt för massaved?