Bioenergi

Billig olja hotar satsningar på biobränslen

19 inlägg 7331 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Hema  
#314358 Vad oroliga de är. Precis att någon på fullaste allvar tror att denna nivå kommer hålla i sig så länge att det ska påverka hur man tänker vid investering.. "fossila bränslen" måste beskattas hårdare eller förbjudas" Finns en rad situationer där det idag inte finns något alternativ till fossila bränslen. Etanolsatsningen var ju fel från första början, snacka om flopp.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314371 Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.

Användarvisningsbild

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314373 Felet med etanol är väl att det ofta görs av potentiell mat. "Äta noll". Då tror jag nog mer på storskalig metanol-framställning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Hema  
#314376
Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.

Få se här nu... Skövla delvis regnskog o plantera monokulturer av sockerrör.. "skövla" mindre bensinmackar... Flera bilar med etanoldrivt tvingas till täta oljebyten, drabbas av rasande bränslepumpar, går knappt att starta på skiten vintertid o slutligen är det få som köper bränslet.. Flopp!

Verkas som om vi slipper bränslet E10 o då flera motorer inte var klassade för att klara det, så är det nog många som förhoppningsvis slupper motorhaveri. Nee jag är inte bitter. :) Samt slutligen, lägg av mrd o blanda skit i dieseln.. + plus återställ våra bränslen, så att de tål lite lagring..

Användarvisningsbild

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Baggböla  
#314400
Hema skrev:
Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.

Få se här nu... Skövla delvis regnskog o plantera monokulturer av sockerrör.. "skövla" mindre bensinmackar... Flera bilar med etanoldrivt tvingas till täta oljebyten, drabbas av rasande bränslepumpar, går knappt att starta på skiten vintertid o slutligen är det få som köper bränslet.. Flopp!

Verkas som om vi slipper bränslet E10 o då flera motorer inte var klassade för att klara det, så är det nog många som förhoppningsvis slupper motorhaveri. Nee jag är inte bitter. :) Samt slutligen, lägg av mrd o blanda skit i dieseln.. + plus återställ våra bränslen, så att de tål lite lagring..



Skövla regnskog ja så heter det ja, men här i Sverige bedriver vi uthålligt skogsbruk :???:

Etanol var väl helt enkelt inte bra ur den synpunkten att det den var dyr i underhåll och reparation. När oberoende verkstäder inte rekommenderade att köra på etanol öht så är det få som vill köra på etanol.

En flopp får man säga att det är från ca 60000 nya bilar (25%) som såldes i Sverige hade etanoldrift 2008 idag är det 2500 st (mindre än en procent),så en flopp är en lämplig term att använda. Men det var nog väntat för andra än politiker när man tog bort förmånsvärdet tvingade mackar att ha ett förnybart bränsle som då satsade på etanol, varav vissa mackar lade ner, efter några år så väljer man istället att slopa alla politiska skapade incitament för etanol och mackägarna sitter på svartepetter med en etanolpump till ingen nytta. :roll:

Svebio tycker att förbjuda fossilbränslen vore en bra ide, det kan vara något att ha i bakhuvudet nästa gång man läser något från Svebio.
Gustav Melin på Svebio tycker situationen är ett gyllene tillfälle att höja bensinskatten.

Både gas och elbilar säljer bättre än etanolen. Men det är framförallt dieselbilarna som ökat.

– Jag tror inte de fossila bränslena kommer bli så dyra att vi slutar använda dem. De måste beskattas eller förbjudas bort. Och då krävs politiska initiativ.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314403
Hema skrev:
Mangan skrev:Vad var felet med etanolsatsningen? Flopp vet jag inte, synd att man inte fortsatte på den inslagna vägen.

Få se här nu... Skövla delvis regnskog o plantera monokulturer av sockerrör.. "skövla" mindre bensinmackar... Flera bilar med etanoldrivt tvingas till täta oljebyten, drabbas av rasande bränslepumpar, går knappt att starta på skiten vintertid o slutligen är det få som köper bränslet.. Flopp!

Verkas som om vi slipper bränslet E10 o då flera motorer inte var klassade för att klara det, så är det nog många som förhoppningsvis slupper motorhaveri. Nee jag är inte bitter. :) Samt slutligen, lägg av mrd o blanda skit i dieseln.. + plus återställ våra bränslen, så att de tål lite lagring..


Skövlas regnskog och plantera monokulturer? Låter ner som svenskt skogsbruket. :)

Niklas, tycker du att vi lider brist på socker?

Kan man tvätta bilen med dricksvatten, kan man väl driva den med socker? Tycker det är alldeles utmärkt att man odla bränsle. Använder hellre rapsolja än mineralolja tex.

Att bilar går sönder är samma diskussion som när den blyfria bensinen kom, och alkylat i motorsågar. Biogas, metanol och liknande kräver helt nya bränslesystem, problemet med etanol bar.möjligen att det var för likt bensin. Alla andra bränslen kräver stora modifikationer, men det hålls inte emot dem.

Erbjuds tyvärr inte så mycket bilar som går på e85 längre, det var.väl.bara Saab som fick några volymer. Och när de la ner, så... Men det säljs fortfarande mycket e85, så någon köper det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

r93  
#314429 Blev "lurad" -08 att köpa en ny V70F alltså etanolbil, för det första måste det skilja MINST 3 kronor litern för att det ska "löna" sig, men det äts snabbt upp av dom täta serviceintervallerna, vinterhalvåret har jag ALDRIG hällt etanol i tanken, många mekaniker har varnat mig för etanolen..... Till sommaren är det nog två år sedan det var etanolen i bilen. Försökte byta in bilen när sen var två år gammal, då man förstod att etanol var en total flopp...... Samma, ursäkta försäljarjävel som sålde bilen till mig gjorde klart att bilen är i princip osäljbar....... (Denna tid kom miljödislarna på allvar)..
Enda gången man varit lite glad åt etanolen är väl när bensinen kostar 15 spänn och etanolen nio, samt att bilen blir betydligt piggare!!
Sedan sägs det att för att göra en liter etanol går det åt en och en halv liter konventionellt bränsle, ver ej om set är sant?? Bensinförsäljningen sjunker stadigt och jag har läst om att det kommer att visa sig på priset i framtiden, diesel ökar, bensin sjunker..... De som lever får se.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Carlfritidshuggare  
#314439 Jag försöker hitta Preem-mackar med diesel blandad med tallolja. Är väl ett bra exempel på att man kan använda skogsråvara för att åtminstone minska andelen fossilbränsle. Peppar, peppar - bilen går än. Nu finns inte ACP-diesel överallt. Norra gränsen för tillgång verkar gå vid Bollnäs om man ska tro Preems karta.

Nu är tallolja en restprodukt från pappersmassa (ni kan säkert mer om den processen än jag). Gissar att bruken tar den extrainkomsten? Eller är det någon som fått bättre betalt för massaved?

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314447
r93 skrev:Till sommaren är det nog två år sedan det var etanolen i bilen.


Varför kör du inte på etanol på sommaren? Det har alltid skiljt mer än 3 kr så vitt jag minns (kollar ibland, har ingen egen etanolbil).

Min bensinbil har serviceintervall på 1500 mil.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

axwell  
#314452
Mangan skrev:Min bensinbil har serviceintervall på 1500 mil.


Min bensinbil från 2009 har 3000 mil/2 år, märkesverkstan ville ha drygt 6600 kr för 6 års service om jag hade egen motorolja(drygt 1000 kr till annars).

Med en etanolbil hade det varit varje år/1500 mil, slipper bäva inför vad det skulle ha kostat :roll:

Måste dock medge att jag anlitade en annan godkänd verkstad för samma jobb, drygt 2700 kr.

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

r93  
#314457 På min är det var tusende mil, 2500 snittar det nog på...... Det är några liter bränsle det!! Angående varför jag inte tankar etanol längre är delvis att man måste tanka så ofta, dels att det började en ny mekaniker på jobbet vara fritidsintresse är att meka med dragracingbilar, han kan motorer har jag förstått, han har visat och berättat vad etanolen gör med motorer.....

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314459 Och vad visade och sa han då?

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

r93  
#314465 Japp, nu sätter du mig på pottan :lol: då jag är fullständigt kass på motorer... Men det var någon del till insprutningen som var igensatt av något svart, spruckna packningar och kolvar som var "helt slut". Som sagt jag är kass och ointresserad av motorer så jag fördjupade mig inte mer än så, utan jag litar på vad han säger, mekar man med motorer på +tusen hästar på tävlingsnivå så tror jag att man kan sin sak? Har vi någon mekaniker här som tycker att etanol är bra, så lyssnar jag gärna på dom argumenten med!! Kan man över huvud taget köpa nya etanolbilar? Gas verkar vara melodin nu!

Avatar Fallback

Re: Billig olja hotar satsningar på biobränslen

Hema  
#314468
Carlfritidshuggare skrev:Jag försöker hitta Preem-mackar med diesel blandad med tallolja. Är väl ett bra exempel på att man kan använda skogsråvara för att åtminstone minska andelen fossilbränsle. Peppar, peppar - bilen går än. Nu finns inte ACP-diesel överallt. Norra gränsen för tillgång verkar gå vid Bollnäs om man ska tro Preems karta.

Nu är tallolja en restprodukt från pappersmassa (ni kan säkert mer om den processen än jag). Gissar att bruken tar den extrainkomsten? Eller är det någon som fått bättre betalt för massaved?

Det ska inte vara något som minskar hållbarheten (kan mycket väl vara så att tallbarr inte ger några negativiteter), men sedan "miljödieseln kom, så har problem med igensatta bränslefilter och "odlingar" i tanken ökat. Jag skulle vilja att vi hade bränslen som stod sig länge, utan att riskera att bli värdelösa.

Som en liten hint, vad ska man med elverk till om drivmedlet inte går att lagra? Blir det ett större strömavbrott är det ofta strömlöst på macken med. Så även om du skulle ha kontanter så står pumpoen stilla likt förbaskat.

Ps: Det är de dåliga drivmedlen jag är bitter på.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).