Traktorer och processorer

Valmet 615 i skogen?

37 inlägg 36299 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31406 Jag har kört med 905 en del och tycker ärligt talat att det är en klump att köra runt med!

Motorn är helt underbar och backar inte för något, men traktorn är jättelång, huven sticker upp ovanför framrutan och tar sikt,kopplingen är stenhård och ljudnivån är hög!

Har även kört 605 och tyckte mycket mer om den, det som egentligen är kass på -05 serien är att det inte finns fram-back.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31410
Ferguson skrev:Jag har kört med 905 en del och tycker ärligt talat att det är en klump att köra runt med!

Motorn är helt underbar och backar inte för något, men traktorn är jättelång, huven sticker upp ovanför framrutan och tar sikt,kopplingen är stenhård och ljudnivån är hög!

Har även kört 605 och tyckte mycket mer om den, det som egentligen är kass på -05 serien är att det inte finns fram-back.



jag har ju en valmet 2105 å kör runt med å tycker väl inte den är jätte klumpig direkt, har tillåme funderat på att skogsutrusta denna å köpa en kärra från nån gammal hemek 350 -600 eller en rottne blondin vagn (rulldrivet) men vi behöver i praktiken 2 traktorer å då en som man kan köra med i skogen, dra hem veden(ca 250 m3 travmätt pr år) sen eventuellt flytta 5tonsminigrävare, å även ilsboröjjare å sist men inte minst ved processoren, kan visst köra med valmet 2105 till samtliga grejjer men jag skulle tycka det blev lite smidigare med en aningen mindre traktor, den mindre vi har nu, en belarus 820 -89 tar knäcken på knäna både när det gäller koppling å broms, sen totalkass hyttkomfort...

nu ska belarusen bort å bytas mot nått nyare å då säger ju "alla" att det ska vara velmet i skogen, ja tycker att det finns fler märken osv, men kan för lite om dom mindre valmet (05) så :?

ja vill ha alla åsikter som finns om dessa...

det som verkar vara viktigt är att det skall vara en valmet 705 nyare än -88 inte 805 eller 905 då dessa går för fort bakåt å lite för klumpiga...

den fundering jag har är hur växellägena ligger, såg nån bild på hög/låg/back spak, hur funkar det? går traktorn lika fort bakåt oavsett om du kör på högen eller lågen? eller funkar det lite som en framback (mekanisk) låda (lika vväxlar fram som bakåt)?
Sen undrar ja om man kör med en valmet 505-605 är det väl 3 cyl motor, å det måste ju suga vid väg transport av ved, eller?
Hur fort går 6-7-8-9 05?

//fredrik

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31412 vi har en 605 med turbin koppling och den sk overdriven så den gör 40 km(vilket jag gillar) bakåt i skogen går de inte för fort, går de för fort är de bara att släppa gasen. tycker absolut inte den är för klen, drar fulla lass på på mohedan utan problem( 9 tons kärra). har kört med 705 också, men gillar våran 605 bättre, både i skogen och på väg. 605an går ju lika fort på ca 1800 varv som 705an gör på 2400, så det blir lite skillnad på ljudnivå :)

de bästa vore ju nästan ifall du kunde hitta en med turbinkoppling och som gör 40 km, tycker jag iaf

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31413
Valtra skrev:vi har en 605 med turbin koppling och den sk overdriven så den gör 40 km(vilket jag gillar) bakåt i skogen går de inte för fort, går de för fort är de bara att släppa gasen. tycker absolut inte den är för klen, drar fulla lass på på mohedan utan problem( 9 tons kärra). har kört med 705 också, men gillar våran 605 bättre, både i skogen och på väg. 605an går ju lika fort på ca 1800 varv som 705an gör på 2400, så det blir lite skillnad på ljudnivå :)

de bästa vore ju nästan ifall du kunde hitta en med turbinkoppling och som gör 40 km, tycker jag iaf



är det nån skillnad på brännsle förbrukningen på typ 605 å 705 osv?


jag har sett en valmet 865 på lantmännen maskin.... vad är det för traktor? är det en nyare 805? jag har även sett en valmet 665 tror ja det var på blocket, va är det för nått?

//fredrik

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31421
nutte skrev:
Valtra skrev:vi har en 605 med turbin koppling och den sk overdriven så den gör 40 km(vilket jag gillar) bakåt i skogen går de inte för fort, går de för fort är de bara att släppa gasen. tycker absolut inte den är för klen, drar fulla lass på på mohedan utan problem( 9 tons kärra). har kört med 705 också, men gillar våran 605 bättre, både i skogen och på väg. 605an går ju lika fort på ca 1800 varv som 705an gör på 2400, så det blir lite skillnad på ljudnivå :)

de bästa vore ju nästan ifall du kunde hitta en med turbinkoppling och som gör 40 km, tycker jag iaf



är det nån skillnad på brännsle förbrukningen på typ 605 å 705 osv?


jag har sett en valmet 865 på lantmännen maskin.... vad är det för traktor? är det en nyare 805? jag har även sett en valmet 665 tror ja det var på blocket, va är det för nått?

//fredrik


jag tror nog att 705an dricker mer, men jag är inte säker. 665 är en tidigare modell av 700an kan man säga, så det är den lilla hytten på den och jag tror de är likadant på 865 fasst den är motsvarande 800an eller 900an

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31449 Den kraftigare framaxeln är inte så viktig, jag har klarat mej på min utan problem.
De modeller med turbinkoppling heter 655,755,855 och jag vet inte vilket år dom kom.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31450
gnisten83 skrev:Den kraftigare framaxeln är inte så viktig, jag har klarat mej på min utan problem.
De modeller med turbinkoppling heter 655,755,855 och jag vet inte vilket år dom kom.


de finns 100 st 605 med turbinkoppling och auto control

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31452 Är det olika årsmodeller?
Läste nånstans om att 655 hade 4 cyl motor på 80hk...?

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31457 ja de stämmer faktist, hade jag ingen aning om innan :shock:

här är en 655 till salu
http://www.blocket.se/vi/16003165.htm?ca=16_s

här är en 6400, med skogsutrustning och dubbelkommando och turnikoppling, fasst npgot sleten kanske :?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31491 Hur gammal är eran 605 med turbin?
Den har då en 3 cyl motor?

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31493 den är från 90, ja de är 3 cylindrig motor

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31530 -55 serien kom väl i slutet av -80 talet, dom kom väl i samband med färgändringen till mer svart?

655 finns även med vanlig koppling, 755 och 855 har turbin som standard.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31531 55 serien slutade 91 iaf och jag tror det är som du säger att den började typ 88 lr liknande

Avatar Fallback

Re: Valmet 615 i skogen?

rex  
#84404 er de kraftigere foraksling på en 615m kontra en 605/505? blir sagt at 605 kan ha litt svak foraksel(gjelder den gammle akslingen) vis du har mye tungt arbeid med lasteren,tappes det noe effekt på fram drivning/dragkraft siden den har converter? blei sagt at den er litt svak på pto grunnet converteren var snakk i ca 52 hk på tappen

Användarvisningsbild

Re: Valmet 615 i skogen?

Lars-Åke B  
#366449 hejsan på er ....den här tråden är ju nåra år men jag skriver ändå.....Valmet 615 som gick i Linköping hos statspartner ägs sedan 10 år tillbaka av mej och den ser numera ut så här......den är helt suverän i skogen och den har skött sej bra trots sina ca 13000 timmar på räknaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).