Skotare

Köpa maskin eller ej?

45 inlägg 18984 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312396 Hej! Är en 20-årig grabb ifrån Dalarna som nu efter många försök att hitta jobb som maskinförare, nu börjar på och funderar på att köpa en egen skotare.
Men! Nu är det såhär att är det någon idé? Har hört att att köpa en skotare före en skördare kan vara bättre då de sägs att det finns fler jobb? Har som sagt funderingar på och att köpa en egen då det inte finns jobb för en mindre erfaren maskinförare som mig.
Vet någon här om det är någon idé? Vore extremt tacksam för svar :) :smile:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Fredrik Reuter  
#312398 Hej,
Det finns många parametrar i detta, men vi får hoppas på en lång och intressant tråd med mycket tips.

Till att börja med kan det nog vara bra att ha jobbat som anställd i några år innan man drar igång. Är du driven kanske det inte spelar någon roll, men man får otrolig insikt och erfarenhet av att vara anställd.
Något som också kan vara knivigt är att få ett avtal som ny på marknaden, det kan vara så att ex skogsbolagen gärna skriver avtal med någon de känner, det kan alltså vara betydligt mer uppförsbacke om man kommer som okänd.

Men annars är det kanske som du skriver. Det är enklare att iaf få ströjobb med skotare.

Har du funderat på beg eller ny?

Välkommen hit förresten! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312400 Jag har haft 4 olika tillfälliga jobb sedan jag tog studenten 2013. Det förstår jag, det är oftast bättre å ha varit anställd, men som det ser ut nu så är det väldigt svårt och få tag i ett jobb där någon vågar satsa på en ny maskinförare, :) Och att få kontrakt är inte så lätt det vet ja om, men man måste våga satsa å fråga runt lite så som när man frågar efter jobb överlag! :)
Ja en bättre begagnad är väl de ultimata då det är på tok för dyrt i början å köpa en sprojlans ny maskin (fast de vill man ju ha ;) ) tyvärr. Ja vem vet, man måste ju öppna upp möjligheter :)

P.s. har haft ett annat konto förr, men kommer inte ihåg lösen och användarnamn ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

tallen100  
#312401 Skogsbranschen verkar ju ganska osäker nu, många som plötsligt blir stillastående med dyra maskiner. Och när lönsamheten är så dålig att entreprenörerna inte kan satsa på att lära upp någon längre kan man ju börja fundera på hur läget är egentligen, alla måste ju lära sej i början finns ingen som producerar fullt direkt.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312403 Knivig situation du är i. Flera anlitar en skördare för att göra avverkningen medan de själva sköter utkörningen med en halvavancerad bonnatraktor, mycket av samma när det gäller gallringar.
Finns det behov av de arbetsuppgifter du tänker åta dig?.
Finns det många självverksamma som behöver hjälp med utkörningarna?
Har du själv kunskap eller intresse för reparationer underhåll - där finns mycket pengar att spara.
Hur ser ditt kontaktnät ut?
Finansiering?
För att få hyfsad lönsamhet behöver du minst körning på runt 2500timmar/år - som nystartad med hög belåning, därtill kommer all tid för service och reparationer.
Branschen är minst sagt konkurrensutsatt - samma som att vara bonde = en livsstil.
Friskt vågat hälften vunnit men?

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312404 De e ju de här med vilken storlek man ska köpa om de blir av också, har funderat på en typ 840Tx / 840.3 eller en 860.3-4 (i dessa storlekar, visserligen inte bara valmet/komatsu men har kört de mest) beroende på vad som är möjligt. Nog försöker man göra så mkt reparationer och underhåll själv som man kan, men man lyckas inte alltid alla gånger..
jag vet att det är hög konkurens i skogen idag, men viljan att jobba med maskiner och inom skogen finns.
Är dock inte direkt lätt å hitta ett annat jobb där man inte har utbildning inom heller. Har kikat och sökt olika jobb. Men får enbart negativa svar. Det är inte lätt som ung å hitta jobb om du inte har kontakter över allt.
Så lösningen nu är ju en plan på och starta eget med en skördare eller skotare beroende på behov i början. :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312407 Det kan omöjligt vara en bra idé att som 20-årig relativt ny köpa en.maskin som kräver 2500 timmar körning för att gå runt. Det är två heltidsjobb.

Bli anställd eller starta företag med någon mer erfaren. Om inte det går, kanske det inte finns plats för en skotare till?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312409 Startar man från scratch får man alltid räkna med några hundår. Bäst är om man har en välavlönad förstående sambo - som man kan leva på tills man amorterat av det värsta. Har man dock ett brinnande intresse + handlag för det man tänker satsa på ska man INTE vänta utan göra det medan man är ung. Många gånger bättre att göra något som man "kanske" kommer att ångra än att inte göra något alls.
Dock måste man tillse att det verkligen finns ett behov av den maskin man eventuellt tänker inhandla.
Kontrakt med skogsbolag kan vara värdefullt å andra sidan kan de brytas precis när som helst, gäller att ha många trådar ute och reservplan.
S.k. garanterad körning låter alltid bra men hur mycket är den egentligen värd, finns tyvärr en del dåliga exempel på hur mycket dessa s.k. kontrakt verkligen varit värda.
Min f.d. åkare sa en gång så här: Har man INTE råd att köpa och köra nytt har man heller ej råd med begagnat. Bättre att köra och amortera än att stå still och reparera. Nu hade han visserligen körning i överflöd, fick till och med sälja gods, kanske helt annorlunda för.
Har läst i både Land och Atl hur unga grabbar fått gå ifrån allt, trots att de haft avtal när de inhandlat sina maskiner.
Utan tvivel finns det lönsamhet (dock en låg en) i att äga och köra en skotare, om du bara har körning och får vettigt betalt - visst kan det bli långa dagar, men bättre det än att stå stilla - då försvinner pengarna fort.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312410 När man är ung, skall man träna styrka och kondition, för det är svårt när man blir äldre. Däremot växer erfarenheten med åldern, så mycket bättre att vänta till man fyllt trettio i alla fall med att starta eget. Jag startade eget vid 34 och nu 10 år senare är det dags för nya tag.

Börja med att vara anställd. Kan man inte klara att starta eget när man är 40 klarar man det inte när man är 20 heller. Om man inte skall bli elitidrottare. ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312417 Hej Simon, vi ska se om vi kan få fart på denna tråden lite. Jag brukar få lite respons på mina ibland lite okonventionella tänk. Du har redan skrivit att du inte får något jobb så jag tänker inte råda dig att bli anställd.
Ska man starta eget så måste man tänka lite annorlunda, allt är inte lönande (just nu) men på sikt kan det bli. Det ofta man får ta något eller några år av olönsamhet för att sedan hitta lösningar för att bli lönande. Men:
Skogsmaskiner är dyra prylar och du behöver nog mer än bara maskinen, bil koja verktyg verkstad. Att branchen är tuff vet vi men det kanske går ändå. Men du måste nog se det som en livsstil och räkna kallt med att du tjänar noll och jobbar max under ett bra tag. Men vi leker med tanken lite. Detta är ett räkneexempel:
Du köper en skotare för 500tsk, Du lägger 100tsk i kontantinsats. Lånar du den maskinen på 5år så kostar den dig ca 7660kr i ränta & amortering. Hittar du en bra maskin med vettiga däck och väl servad så utgår vi från att underhållet ligger på 100kr/timme + diesel olja med 220kr/timme. Men observera, denna kostnad existerar bara när du jobbar med maskinen. Dvs du behöver dra in 7660kr i månaden för att inte gå back. Det är ca 1-dags arbete i månaden (utan lön) lägg till diesel mm den dagen ca 2000kr. Du behöver alltså jobba 1& 1/2dag för att äga maskinen (fortfarande utan lön) de andra 19dagarna i månaden (eller 29om man jobbar helger) får du kämpa för att få ut till lön och underhåll till maskinen. Vill man räkna mer kritiskt kanske du får jobba 3dagar för att äga maskinen. Sen kan man ha tur och otur med maskiner, du kan åka på en reparation för 100tsk första månaden, och då blir det tuffare. Men sätt dig o räkna själv. Hur realistiskt är det att du kan få fram jobb till maskinen. Hur ska du göra för att få kunder? Har du inte svaret på det så löser inga maskiner i världen det. Ska du få ut något till lön behöver du dra in runt 50tsk/månad
Har du något startkapital?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

plutten  
#312445 Jag vet precis hur du känner det. Vill arbeta med maskin i skogen och vara sin egen. Men jag har följt med skogsbranchen i många år och sett hur drömmar har gått i kras. Många skogsentreprenörer har sålt sin, sina skotare och satsat bara på avverkning. Varför?
Tror dom har sett att skotaren är ett nödvändigt ont så om någon annan vill ha den så säljer man den. Dessutom kan säsongstoppen
bli besvärliga. MEN har du alls tänkt tanken att köpa en grävmaskin? Skogsutrustad med breda band ,kort häng. Det är dessutom en maskin som du kan ta andra arbeten med under lågsäsong.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312448 intressant tänk seb!
Många målar fan på väggen när det gäller skogsbranschen, du är raka motsatsen, du ser möjligheter överallt! härligt!

jag tycker nog ändå att det är lite glädjekalkyl du gjort. det finns mer fasta kostnader - bil, verktyg, försäkringar, band , kedjor och annan utrustning. jag vet inte om du menade att det räcker att jobba in 50 k för att ta ut en vettig lön? isåfall tycker jag du har fel. Jag anser att han måste ha minst 50 k över när allt annat är betalt för att kunna ta ut en vettig lön.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Fredrik Reuter  
#312453 Hej igen,
Ja, jag hoppas du inte deppar ihop Simon!
Tyvärr så kvarstår nog faktum att generellt är det marginaliserat i denna bransch. Vi har diskuterat mycket om detta genom åren.
Det är också lite som ett självspelande piano, eller kanske moment 22. Man kan gå bra med vinst med en skotare men då gäller det att både den och du håller. Oftast behövs då en fräsch maskin som håller för hårt tempo och erbjuder bra komfort, annars orkar inte föraren. Men de blir dyra och kapitaltunga.

Sedan måste man minimera flyttar/ställtid och då blir det problem om du som skotarförare öser virke. Du går ikapp och står utan pinnar!

Men, är man driven och hittar egna vägar så går det! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312462 Ni alla har gett bra svar på mina frågor :) Jag vet att det är tufft i ca 1 år om man startar upp ett företag. Visst är det så, har full förståelse för det.
Kom på en annan sak som ja tänkt på under ca 6-10 månader. Är det rent utav bättre å bara skaffa F-skatt å hyra ut sig till entreprenörer som ung?
Jag går i många tankar för å försöka få ett jobb, även att skola mig som lastbilschaufför med C och CE behörighet.
De där med grävmaskin vet ja inte så mkt om, en helt outforskad del för mig. Känns inte direkt som något och satsa på, men förstår vad du menar :)
Admin, deppar gör man oavsett man tänker på det eller ej. Jag gör det av och till då jag saknar erfarenheter som entreprenörer kräver vid en ansökan på jobb. Jag har inga höga förväntningar då jag söker jobben. Men man kan alltid hoppas :) därav att man deppar och eventuellt känner sig värdelös för en stund. Men jag kämpar på ändå. tillslut så :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312463 Ska tillägga att ja har max 5 månaders erfarenhet på ca 1,5 år :P

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).