tor 22 jan 2015, 16:14#312409
Startar man från scratch får man alltid räkna med några hundår. Bäst är om man har en välavlönad förstående sambo - som man kan leva på tills man amorterat av det värsta. Har man dock ett brinnande intresse + handlag för det man tänker satsa på ska man INTE vänta utan göra det medan man är ung. Många gånger bättre att göra något som man "kanske" kommer att ångra än att inte göra något alls.
Dock måste man tillse att det verkligen finns ett behov av den maskin man eventuellt tänker inhandla.
Kontrakt med skogsbolag kan vara värdefullt å andra sidan kan de brytas precis när som helst, gäller att ha många trådar ute och reservplan.
S.k. garanterad körning låter alltid bra men hur mycket är den egentligen värd, finns tyvärr en del dåliga exempel på hur mycket dessa s.k. kontrakt verkligen varit värda.
Min f.d. åkare sa en gång så här: Har man INTE råd att köpa och köra nytt har man heller ej råd med begagnat. Bättre att köra och amortera än att stå still och reparera. Nu hade han visserligen körning i överflöd, fick till och med sälja gods, kanske helt annorlunda för.
Har läst i både Land och Atl hur unga grabbar fått gå ifrån allt, trots att de haft avtal när de inhandlat sina maskiner.
Utan tvivel finns det lönsamhet (dock en låg en) i att äga och köra en skotare, om du bara har körning och får vettigt betalt - visst kan det bli långa dagar, men bättre det än att stå stilla - då försvinner pengarna fort.