Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 84588 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

sundelius  
#306774 Snyggt ekipage stegmaster :-bd

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#306812
obantteg skrev:Såhär sitter vårat ventilpaket, sitter med armbågarna på knäna. Kan lägga in fler bilder på montering ikväll.

Klart vi vil se mer bilder om du har. :grin:



Valfridsson skrev: Ett är säker och det är att du inte behöver nå fler julklappar iår!

Ha, ha, får nog inte några fler julklapper heller(bortsett från min gamle mor kanske), annars er jag ensam och utan någon nära slekt. 8)



Annars er jag bra nöjd, traktoren verkar vara i knanon bra skick, trots sin alder.
Var dessutan med komplett servicebok, helt fram til denna månad.
Alla servicer tatt. :grin:
Undrar om dymanoen som sitter orginalt( 65amp) kan vara för liten(eller fel bruk av tidligare ägare), för den var bytt på ca 2000t och nu igjen vid ca 4000t???

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

valtra mega  
#306815 Hade en 6400 -97 på den fick jag också byta generatorn en gång enda felet på traktorn på ca 6000 timmar .
Generatorn är kanske på mindre sidan men på 97 årsmodell var det bara en rem och för att klara drivningen på en större generator borde det vara dubbelrem.
Vet inte om det är dubbelrem på din då den är nyare

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#306821
valtra mega skrev:Generatorn är kanske på mindre sidan men på 97 årsmodell var det bara en rem och för att klara drivningen på en större generator borde det vara dubbelrem.
Vet inte om det är dubbelrem på din då den är nyare

Har faktisk inte kollat under huven ennu, men tror det er singelrem(det finns ju en AC generator der, men det er vel en egen rem som inte går via dynamoen??)
Men vil minnas at det kom en större 95amp på dom senare modeller.
Såg då traktoren kom i natt, så stod både AC och värme i sitsen på. (förutom en massa ljus).
Så dom kanske inte varit direkt snäll mot dynamoen heller??

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Tosca  
#306824 AC:n ska visst må bäst om den får stå på lite hela tiden, kompressorn behöver väl motioneras antar jag.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Valfridsson  
#306853
stegmaster skrev:
Valfridsson skrev: Ett är säker och det är att du inte behöver nå fler julklappar iår!

Ha, ha, får nog inte några fler julklapper heller(bortsett från min gamle mor kanske), annars er jag ensam och utan någon nära slekt. 8)



Då får man väl säga god jul då! Får man inte julklappar av nån annan så får man se till att man får av sig själv, den taktiken brukar jag också använda mig av ibland även om det kan komma från andra håll också ibland.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#307220 Då var schakbladet påmontert och 2 paller med ved er kört på plats under hustaket, så nu er det lugnt några veckor med det.
Nu vil jag ha mer en 2cm snö. :sad:

20141226_110920.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#307231 Fin traktor du har fått nå,(fin den gamle og),jeg vil heller ha mere frost før snø:)blir vel en tur i skogen imorgen,-10 idagtidlig det må jo hjelpe litt på føret,er vel samme hos deg?

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#307253
Førland skrev:jeg vil heller ha mere frost før snø:)blir vel en tur i skogen imorgen,-10 idagtidlig det må jo hjelpe litt på føret,er vel samme hos deg?

Det var ikke mer enn -7 her i dag tidlig, og jeg er enig i at det kunne vært litt mer frost før mer snø, men det er ganske hardt i bakken her.
Nå har det forresten snødd 3cm nettopp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#307257 Ja det er vel smak og behag,begge deler er ihvertfall bedre enn mildvær,men vinteren er ennå ung.....snør her også

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313533 En liten update bara.
Er riktig nöjd med "nya" 6400`n (dock bara i snösvängen enn), dock kännar jeg igjen några av dom problem som vore omtalt i andra tråder om dessa modeller.
Blant annat at dom er tröga i växlingen, står man still får man börja växla med "riktig" spak.
Altså får man dra fram/back spaken i nöytral, om man vil skifta med 1234 spaken eller ll M H spaken.
Rullar traktoren går det bättre.
Dock tycker jag snabbväxlarna fungar ok bara man öker eller höjar varvtalet lite, alt efter om det er ner eller upp.
Girningen er mycket smidigare på min 665s, den er ju mer som på en bil. :surp:
Men ska jag vara ärlig, så er jag inte övertygad om at det bättre med 6400`n före skogsvagnen, enn 665`n.
Det er smidigare och snurra sitsen i 665`n, då den snurrar "riktig" väg(altså åt vänster), och ska man ut av traktoren lite nu och då så er det lagom att bara ha sitsen snurrat 90 grader, detta går ju inte i 6400`n.
At snurra själva sitsen(när man sitter i den) er lika krångligt på båda.
Fördeler för 6400`n er den större hydraulikpumpen och turbinkoplingen(dock kör jag alltid på laga varv i skogen, vilket inte rekommanderas på traktor med turbin under längre tid, och inte önsker jag att måste varva 1500 O/min++++ för at inte köra värmgang på turbinen.
Så får fundera framåt sommaren om jag ska "byta" dragare til skogsvagnen, er inte als övertygad så langt.
Slutligen 2 bilder på valmet flåttan. :wink:

P1020051.JPG


P1020057.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#313553 Er helt enig med deg ang giringen,den er hard,men blir bedre etterhvert som timene ruller på.jeg klarer å snurre rett rundt med sete i en oprasjon uten å dra det fram og tilbake underveis,når jeg skal snurre drar jeg sete litt fram snurrer 180 grader og drar sete helt bak(mot bakruten)når jeg er rundt.har lært meg en teknikk med å dra beina helt inn under stolen.men dette tror jeg avhenger litt av vilken type sete du har.når jeg skal ut en liten tur med sete snudd drar jeg det helt mot rattet,dekselet over handbrekk har jeg fjernet for å få bedre plass kan ta et par bilder ikveld.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313561 Er det luftstol på din også Førland??
Det er det på min, vet ikke om denne kanskje er tykkere rundt stolstammen nede ved golvet enn standardstolen, så det blir trangere???
Det er ikke sjans og snu rundt og samtidig få med beina rundt uten å justere fram og tilbake.
(med mindre du er 5cm rundt kneskålene :mrgreen: )
Har skrudd av den boksen bak på seteryggen(som er til instruksjonsbok og likn), det hjalp litt, men ikke nok.
Neste blir og trimme bort litt på lille plastsete/oppbevaringsboks(bak på venstre side, for den tar i først.
Med litt mer trening så går det nok lettere. (har bare testet 5-10 ganger ennå) :???:

Edit: Klart vi vil se bilder. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#313563 Ja jeg har også luftstol,men ikke den boksen bak setet.knerne mine er std utgave for 186cm og 76 kg :lol: ...har også bøyd spaken for svingutløseren mere innover da blir det bedre plass når jeg skal ut når sete er snudd.samt flyttet handbrekk lenger mot skjermen ,jeg borret nytt hull framme og vred den inn om du forstår,sånn at handen akkurat får plass ned mellom skjerm og spaken.kappet så bort det som ble for mye av bukken den står på.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#313564
Førland skrev:.knerne mine er std utgave for 186cm og 76 kg :lol: ...

Jeg er 10cm kortere og ca 20kg tyngre, så jeg skulle kanskje trimme meg selv, før jeg går løs på traktoren. :lol: :lol:


Ok, det hørtes fornuftig ut de endringer du har gjordt, så ta gjerne et bilde om du har mulighet.
Gjerne av hele venstresiden inne i hytten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).