ons 28 jan 2015, 23:33#313533
En liten update bara.
Er riktig nöjd med "nya" 6400`n (dock bara i snösvängen enn), dock kännar jeg igjen några av dom problem som vore omtalt i andra tråder om dessa modeller.
Blant annat at dom er tröga i växlingen, står man still får man börja växla med "riktig" spak.
Altså får man dra fram/back spaken i nöytral, om man vil skifta med 1234 spaken eller ll M H spaken.
Rullar traktoren går det bättre.
Dock tycker jag snabbväxlarna fungar ok bara man öker eller höjar varvtalet lite, alt efter om det er ner eller upp.
Girningen er mycket smidigare på min 665s, den er ju mer som på en bil.
Men ska jag vara ärlig, så er jag inte övertygad om at det bättre med 6400`n före skogsvagnen, enn 665`n.
Det er smidigare och snurra sitsen i 665`n, då den snurrar "riktig" väg(altså åt vänster), och ska man ut av traktoren lite nu och då så er det lagom att bara ha sitsen snurrat 90 grader, detta går ju inte i 6400`n.
At snurra själva sitsen(när man sitter i den) er lika krångligt på båda.
Fördeler för 6400`n er den större hydraulikpumpen och turbinkoplingen(dock kör jag alltid på laga varv i skogen, vilket inte rekommanderas på traktor med turbin under längre tid, och inte önsker jag att måste varva 1500 O/min++++ för at inte köra värmgang på turbinen.
Så får fundera framåt sommaren om jag ska "byta" dragare til skogsvagnen, er inte als övertygad så langt.
Slutligen 2 bilder på valmet flåttan.
P1020051.JPG
P1020057.JPG
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc