Skogsröjning

Otydliga traktgränser...

54 inlägg 22123 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
halvproffs  
#29637 Det verkar skilja mycket i landet när det gäller rösen. Här i södra Gästrikland är det vad jag vet bara stenrösen som rågräns. Har inte ens hört talas om borrade hål, vilket annars ju är en utmärkt ide´. Här är råarna ganska tydliga tycker jag.En del markägare köper aluminiumstolpar som är rödmålade upptill. Syns mycket bra!! Vi hade ju även stormfällning i Januari 1954 då många rösen förstördes , men reparerades igen. Den förödelsen tror jag är den fjärde största i modern tid.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29639 Det är säkert olika i olika delar av landet, ja. Fördelen med hål i berg är att de normalt inte flyttas eller förstörs. Nackdelen är att de växer över med mossa, jag hade en stor flat sten med 1dm mossa/torv på och en 5-meters tall ovanpå. Chansade på att hålet skulle vara under tallen, och mycket riktigt!

Det är tidsödande att leta gränser, men det är jäkligt roligt när man hittar en markering som varit försvunnen i 50 år och som inga grannar hade en aaaaning om att den fanns.

I gamla kulturbygder kan gränserna säkert vara liote mer komplicerad. Jag rekommenderar alla att inte lita på hörsägen, utan att ringa Lantmäteriets arkvi så kan de antagligen hjälpa er med kartor från utskiftningen. Där skall alla markeringar vara utmärkta.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29648 Det där med gränser kan vara besvärligt. En del av min fastighet har en gräns som troligen drogs före 1700-talet, ingen vet. På den tiden fanns det någon form av gärdsgård som höll betesdjuren på rätt sida. Troligen var det denna gärdsgård som utgjorde gränsen och den fanns ju där. Alltså behövdes inga stenar sättas! Den gränsen har knappast någon rak sträcka som är längre än 10 meter. Där har grannen och jag gjort en "sämjedelning" där vi tagit rakt över och satt egna käppar. Det fungerar nu och hur kommande generationer löser det bryr vi oss inte om.

Övriga gränser sattes vid laga skifte 1884. Grannen har orginalkartan som jag scannat av. Den är värdefull med sin beskrivning, men några noteringar om de stenar som då sattes ut finns inte. En hel del stenar har jag dock hittat. En av stenarna lyckades en granne få bort då han dikade. Det röset var hörn mellan tre fastigheter. Sorgligt. De märken som finns består mest av relativt små platta stenar som sticker upp kanske en dm över marken, så det vill till att veta var man är för att hitta dem.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29653
Thunborg skrev:
Defender skrev:i och för sig så kanske det inte är så farligt vid röjning, grannen kanske blir glad om man tar lite på hans mark.

Fast personligen måste jag säga att detta känns som ett ganska så ovanligt problem. Tror nog att dom flesta markägare om inte har så i alla fall vill ha bra koll på sina marker.

Måste bara göra inlägg från verkligheten . Det är fler markägare som inte kan sina rågångar än som känner till dem . Sen vill jag som markägare veta var gränsen går " om man inte är överens"och tar ut lantmäterit får väl båda parter betala.Nu är det väl olika var ifrån man kommer men borrade hål som markering är väl ett ganska mordernt metod, oftast finns det bara en sten som är ditlagd.


jag kan bara ge ett exempel på en MINST SAGT "vrångj-vel" till rågranne , ...som hela tiden hade sömnlösa nätter och fruktansvärda bekymmer.. vilket ledde till att vi i första hand kontaktade arvtagarna , och gick ut och tittade , inga fel konstaterades , men en sk, uttsättning skulle göras?? ..(varvid det framkom att en av deras släktingar hade sk GPS ?? ..och att det skulle ju inte kosta något ) ... NEJ NEJ! .. sa jag för nu är jag less på detta ! vi lejer in lantmäteriet ! med alla j-vla tillbehör iklusive nya borrade bergdubb o.s.v ... och så blev det och det kostade en del .. och där är dessa "nyborrade " linmarkeringar . en tänk vad det ska till för att överbevisa vissa som inte har koll på LINORNA

(bör tillägga att detta kostade oss ca; 30 tusen SEK)

i princip helt i onödan dessutom .. ,

en seriös entrepenör gör inga misstag , inte de jag känner till

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29655
"spindeln" skrev: och så blev det och det kostade en del .. och där är dessa "nyborrade " linmarkeringar . en tänk vad det ska till för att överbevisa vissa som inte har koll på LINORNA

(bör tillägga att detta kostade oss ca; 30 tusen SEK)



Håll nu noga koll på de där märkena! :-)

Hur lång var gränsen, och var det länge sedan? Nyfiekn på priset.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29656
Ernst skrev:Övriga gränser sattes vid laga skifte 1884. Grannen har orginalkartan som jag scannat av. Den är värdefull med sin beskrivning, men några noteringar om de stenar som då sattes ut finns inte.


Kartorna här omkring har en liten fyrkant och texten 'rn' med små bokstäver för varje råsten.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29659
Mangan skrev:
"spindeln" skrev: och så blev det och det kostade en del .. och där är dessa "nyborrade " linmarkeringar . en tänk vad det ska till för att överbevisa vissa som inte har koll på LINORNA

(bör tillägga att detta kostade oss ca; 30 tusen SEK)



Håll nu noga koll på de där märkena! :-)

Hur lång var gränsen, och var det länge sedan? Nyfiekn på priset.


jag behöver ingen "koll" .. det sitter ju redan förnyade märkningar utifrån METRIAS borrade hål + bergdubb.. det är väl snarare så att den misstänksamme SNÅLA skogsägaren BÖR se om sitt hus ... gränsen var ca 1000 m

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29662
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
Håll nu noga koll på de där märkena! :-)

Hur lång var gränsen, och var det länge sedan? Nyfiekn på priset.


jag behöver ingen "koll" .. det sitter ju redan förnyade märkningar utifrån METRIAS borrade hål + bergdubb..


Ja, och om 50 så syns de inte. Men kanske kommer de i framtiden vara lättare at hitta, alla nya markeringar är koordinatsatta.

det är väl snarare så att den misstänksamme SNÅLA skogsägaren BÖR se om sitt hus ... gränsen var ca 1000 m


Ni skulle kunnahjälpas åt att håll gränsen levande? Så slipper nästa ägare att bli osams de med?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29664 svar till Mangan: Ja du har väl kanske lite rätt i de med konfliktsökande då,hehe. Men tror du är ett strå vassare på de iaf :wink:

Men ja tror en tråd som denna är viktig för att vissa ska få en tankeställare,och inte för att dom ska känna sej som dåliga skogsägare.

Tänk om tex tidigare ägaren till din gård hade läst någonting om det innan han gick bort och gått ut å märkt ut gränserna innan han blev för dålig,så hade du ju sluppit problemen nu :wink:

Vet man var gränserna är är det ju viktigt att underhålla och röja sina rågångar iaf. Gärna såga lite ekstolpar på lokala bonnasågen å måla toppen röd och sätt upp :)

Jag kör oftast maskin,förröjer framför gallringsskördaren någon gång ibland oxå. Och det har ju hänt några gånger att man fått springa ut ur maskinen å leta efter gamla taggtrådar, stängsel ,stenmurar och rågångsstenar/stolpar.
Det känns inte riktigt bra för man hade ju hellre lagt den tiden i maskinen och sluppit ta ansvar för ev tagna träd på fel sida gränsen. Men än så länge har det ju iaf gått bra.

Svårt att se många gamla gränsmarkeringar bland rotvältorna efter stomarna här nu oxå :? . Fast det har jag ju oftast inte ont av i gallringsskördaren iaf.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29666
jönsson84 skrev:svar till Mangan: Ja du har väl kanske lite rätt i de med konfliktsökande då,hehe. Men tror du är ett strå vassare på de iaf :wink:


Några av mina vänenr säger att jag är envis, men det stämmer nog inte...


Tänk om tex tidigare ägaren till din gård hade läst någonting om det innan han gick bort och gått ut å märkt ut gränserna innan han blev för dålig,så hade du ju sluppit problemen nu :wink:


Tidigare ägaren till min skog var ett sågverk. ;-) Jag tror inte de brydde sig var gränserna gick där det inte var avverkningsbart.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29677 På mina "lagaskifteskartor" så finns sk "utliggare" markerade.
Hittar man alltså inte igen hörnet/råstenen på skiftet så kan man kolla om det sticker upp någon sten i närheten av det förmodade hörnet.
Utliggaren ska vara placerad 20 fot från råsten i skifteslinjens riktning.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29686
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
Håll nu noga koll på de där märkena! :-)

Hur lång var gränsen, och var det länge sedan? Nyfiekn på priset.


jag behöver ingen "koll" .. det sitter ju redan förnyade märkningar utifrån METRIAS borrade hål + bergdubb..


Ja, och om 50 så syns de inte. Men kanske kommer de i framtiden vara lättare at hitta, alla nya markeringar är koordinatsatta.

det är väl snarare så att den misstänksamme SNÅLA skogsägaren BÖR se om sitt hus ... gränsen var ca 1000 m


Ni skulle kunnahjälpas åt att håll gränsen levande? Så slipper nästa ägare att bli osams de med?


javisst! tänk om livet vore så enkelt :lol: men nu har man ju åtminståne ett borrhål och en av metria islaget järnrör ..på sama plats som gamla "huggna fyrkanter i berget " ..liksom rösen som fanns kvar .. detta var en tydligen en "principsak" som blev framtvingad av en sk . "vrångtjurig " människa ...men det fick ett slut och BÅDA fick betala notan , .. även om arvingarna inte var speciellt pigga på det så blev det så :lol: för metrias ord är LAG !! och dessutom finns det papper på allt :wink: (ursäktar ev. stavfel p.g.a en krossad tumme) ..haha!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29692
Skogshuggarn skrev:På mina "lagaskifteskartor" så finns sk "utliggare" markerade.
Hittar man alltså inte igen hörnet/råstenen på skiftet så kan man kolla om det sticker upp någon sten i närheten av det förmodade hörnet.
Utliggaren ska vara placerad 20 fot från råsten i skifteslinjens riktning.


det du säger , är helt intressannt . och jag ska se efter om det finns utliggare nästa gång jag går i någon av våra linor... mycket bra info, och tack för det :) ..typiskt exempel på att man blir alldrig fullärd

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29701
"spindeln" skrev:
Skogshuggarn skrev:På mina "lagaskifteskartor" så finns sk "utliggare" markerade.
Hittar man alltså inte igen hörnet/råstenen på skiftet så kan man kolla om det sticker upp någon sten i närheten av det förmodade hörnet.
Utliggaren ska vara placerad 20 fot från råsten i skifteslinjens riktning.


det du säger , är helt intressannt . och jag ska se efter om det finns utliggare nästa gång jag går i någon av våra linor... mycket bra info, och tack för det :) ..typiskt exempel på att man blir alldrig fullärd


Hur ser det ut i era gamla skifteskartor?,,,,,, (se laga skifte).
Är det en 4 kant inritat i resp hörn/vinkel och därefter en cirkel några m ut?.
Är jag inte helt ute och åker här?, så ska cirkeln ange om "utliggare" finns och ungefärligt avstånd till denna från råsten.
En del talar om 20 fot - andra om 20 m, men vad som riktigt stämmer vet jag inte?,,, kanske båda?, beroende på när förättningen utfördes.

Niking eller någon annan kanske kan mera om detta?,,,,

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29702 Kan säga efter att ha titta på min karta (1924) att det varierar, men att om det finns några stenar så är de mellan 5 och 20m ut från hörnet och markerade med fyrkant som vanliga råstenar.

En liten cirkel längs siktlinjerna finns det var 100:e meter, men den äör inte märkt i naturen på något sätt. Däremot är hål i sten märkt som stor cirkel med prick i.

För 100 år sedan var nog varje lantmätare kung i sitt eget revir, och kunde göra som han ville. :-)
Senast redigerad av Mangan sön 01 jun 2008, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).