Thunborg skrev:Defender skrev:i och för sig så kanske det inte är så farligt vid röjning, grannen kanske blir glad om man tar lite på hans mark.
Fast personligen måste jag säga att detta känns som ett ganska så ovanligt problem. Tror nog att dom flesta markägare om inte har så i alla fall vill ha bra koll på sina marker.
Måste bara göra inlägg från verkligheten . Det är fler markägare som inte kan sina rågångar än som känner till dem . Sen vill jag som markägare veta var gränsen går " om man inte är överens"och tar ut lantmäterit får väl båda parter betala.Nu är det väl olika var ifrån man kommer men borrade hål som markering är väl ett ganska mordernt metod, oftast finns det bara en sten som är ditlagd.
"spindeln" skrev: och så blev det och det kostade en del .. och där är dessa "nyborrade " linmarkeringar . en tänk vad det ska till för att överbevisa vissa som inte har koll på LINORNA
(bör tillägga att detta kostade oss ca; 30 tusen SEK)
Ernst skrev:Övriga gränser sattes vid laga skifte 1884. Grannen har orginalkartan som jag scannat av. Den är värdefull med sin beskrivning, men några noteringar om de stenar som då sattes ut finns inte.
Mangan skrev:"spindeln" skrev: och så blev det och det kostade en del .. och där är dessa "nyborrade " linmarkeringar . en tänk vad det ska till för att överbevisa vissa som inte har koll på LINORNA
(bör tillägga att detta kostade oss ca; 30 tusen SEK)
Håll nu noga koll på de där märkena!
Hur lång var gränsen, och var det länge sedan? Nyfiekn på priset.
"spindeln" skrev:Mangan skrev:
jag behöver ingen "koll" .. det sitter ju redan förnyade märkningar utifrån METRIAS borrade hål + bergdubb..
det är väl snarare så att den misstänksamme SNÅLA skogsägaren BÖR se om sitt hus ... gränsen var ca 1000 m
jönsson84 skrev:svar till Mangan: Ja du har väl kanske lite rätt i de med konfliktsökande då,hehe. Men tror du är ett strå vassare på de iaf
Tänk om tex tidigare ägaren till din gård hade läst någonting om det innan han gick bort och gått ut å märkt ut gränserna innan han blev för dålig,så hade du ju sluppit problemen nu
Mangan skrev:"spindeln" skrev:Mangan skrev:
jag behöver ingen "koll" .. det sitter ju redan förnyade märkningar utifrån METRIAS borrade hål + bergdubb..
Ja, och om 50 så syns de inte. Men kanske kommer de i framtiden vara lättare at hitta, alla nya markeringar är koordinatsatta.det är väl snarare så att den misstänksamme SNÅLA skogsägaren BÖR se om sitt hus ... gränsen var ca 1000 m
Ni skulle kunnahjälpas åt att håll gränsen levande? Så slipper nästa ägare att bli osams de med?
Skogshuggarn skrev:På mina "lagaskifteskartor" så finns sk "utliggare" markerade.
Hittar man alltså inte igen hörnet/råstenen på skiftet så kan man kolla om det sticker upp någon sten i närheten av det förmodade hörnet.
Utliggaren ska vara placerad 20 fot från råsten i skifteslinjens riktning.
"spindeln" skrev:Skogshuggarn skrev:På mina "lagaskifteskartor" så finns sk "utliggare" markerade.
Hittar man alltså inte igen hörnet/råstenen på skiftet så kan man kolla om det sticker upp någon sten i närheten av det förmodade hörnet.
Utliggaren ska vara placerad 20 fot från råsten i skifteslinjens riktning.
det du säger , är helt intressannt . och jag ska se efter om det finns utliggare nästa gång jag går i någon av våra linor... mycket bra info, och tack för det ..typiskt exempel på att man blir alldrig fullärd