mån 05 maj 2014, 20:17#279163
Nu vill jag inte få det som o låta som att min maskin skulle vara bäst i världen (jag vet att det är gamla prylar i sammanhanget men jag menar principen). H8 är väl känd för o vara instabil och rank? Bygger man stabilare maskiner vilket har funnits (Forestline, H09, Steber) så blir de inte nödvändigtvis större, nån meter längre men betydligt stadigare. Även om vi nu kan konstatera att marknaden för dessa maskiner är på ruinens brant så måste väl t ex Nutte hålla med om att hans tidigare maskin var betydligt stadigare än H8án på filmen. Sen att en typ Vamlet 901, Ecolog 560 mfl gör samma jobb och är mer allsidig är en "annan femma".
Jag drar mig inte en sekund för o köra en 2:a gallring med min maskin utan o vara nära o tippa vid vartannat träd, sen att komforten i maskinen blir sämre än vid en 1:a gallring, ja det håller jag med om men, alternerar man uppgifterna mellan 1:a och 2:a gallring så går det. Sen kan man ju ta en annan väg i frågan. Ska man gallra 2:a gången. Södra här nere förespråkar i bland en gallring och då är väl saken en annan? Läser man olika studier som är gjorda i olika uppdragsgivares syfte så visar inte resultaten entydigt att bsg skulle vara sämre, Lägger man i hop parametrar som fub/timme kontra maskinkostnad/förbrukning mfl andra upplägg av bas och stickväg så kan flera studier visa att bsg har flera fördelar. Det som många av dessa studier slutar i är produktion/timme o där har man slutat o gå in längre. Är det inte totalkostnaden som är det intressanta, en del presenterar denna totalkostnad och nämner samtidigt att skillnaden är svår o jämföra pga skilda förhållande, förarpåverkan och beståndens utformning och tidigare skötsel. En del visar faktiskt till och med att bsg skulle vara mer produktiv. Jag ska försöka hitta några av länkarna till de jag har läst.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem