Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 145412 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#278719 Jepp, 1046x pro och HR46 borde falla under beståndsgående.
De är väl inga storsäljare direkt. Driftssäkra men sämre förarmiljö än konkurrenterna är vad jag hört. Vissa har också sagt att de gör sej bäst i lättare terräng, säkert beroende på att de har sämre nivelleringsmöjligheter.

http://www.sampo-rosenlew.fi/en/product ... a----.html

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Cat554  
#278735 Om noen forsvinner og de små växer til, så kommer noen nye, interessanta til...
Se: http://www.usewood.fi/index.php/sv/produkter
Den er høyst bestandsgående og har en avansert oppbygning.
OH

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#278784
Mangan skrev:
busholle skrev:
Mangan skrev:Så här skrev nutte:

"en skördarförare är väl skördarförare... varför ska han ut ur maskinen å fälla? Då förlorar ju han... kanske 1000 spänn i timmen till ingen nytta"

Så det verkar helt klart vara för mycket begärt av en del skördarförare i alla fall.

Sen att Hugin fick dåndimpen av att jag tog upp fördelarna arbetsmiljömässigt är hans problem, inte mitt.


I det fallet håller jag med nutte alternativet kan aldrig vara att stå med maskinen de är maskinerna alldeles för dyra för däremot omlottgående skift så man börjar eller slutar skiftet med 2-3h manuell jobb.


Det var precis mitt förslag. Och det som nutte inte tyckte funkade.


Att det slirar iväg ibland här inne beror nog delvis på att folk glömmer vad dom skriver, eller skriver nåt annat än dom menar, eller menar nåt annat än det dom skriver. Diskussionen om huruvida skördarförare eller markägare skulle sköta mellanzonsfällning tog fart när Mangan skrev:

Mangan skrev:Skördarföraren skulle nog slippa mycket rygg- och musarmsproblem om han hoppade ut och fäller då och då.


Det lilla tillägget på slutet, "då och då", kan knappast tolkas på annat sätt än att skördarföraren ska hoppa ut ur maskinen, fälla lite, och sen hoppa in igen. Eller betydde "då och då" att man arbetar manuellt 2-3 h innan man hoppar in i maskinen och sen hoppar man aldrig ur den mer det passet?

Mangan har tidigare anklagat mig för att märka ord, men det är med orden vi kommunicerar här inne. Här inne är vi läsare, inte tankeläsare.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278812 För mig så betyder då och då att skördarföraren hugger manuellt vid behov. Behöver inte vara dagligen.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

skogsjan695xl  
#278960 Det ser ju inte allt för trevligt ut att hugga 2a och sista gallring med beståndsgående.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#278971 En H8 är beståndsgående i första gallring. Medelstam 0,07-0,10 m3f.
Vid grövre medelstam (0,20-0,30) som andra gallring behövs en större maskin som t,ex dagens 901, 1070 m,fl.
De ryms ju då mellan stammarna i det glesare grövre beståndet.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Anders Hansson  
#279093 Då kan man ju fråga sig vad man vann med att gallra beståndsgående första gången? Om man i alla fall måste dit med en större maskin och hugga upp riktiga vägar.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279148
Anders Hansson skrev:Då kan man ju fråga sig vad man vann med att gallra beståndsgående första gången? Om man i alla fall måste dit med en större maskin och hugga upp riktiga vägar.
Varför kan inte "en ett nummer större" än normal beståndsgående skördare köra beståndsgående på bara aningen bredare vägar?

En måttlig skördare tar väl sig fram slingrande med mindre behov av plats än en skotare med lass?

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#279163 Nu vill jag inte få det som o låta som att min maskin skulle vara bäst i världen (jag vet att det är gamla prylar i sammanhanget men jag menar principen). H8 är väl känd för o vara instabil och rank? Bygger man stabilare maskiner vilket har funnits (Forestline, H09, Steber) så blir de inte nödvändigtvis större, nån meter längre men betydligt stadigare. Även om vi nu kan konstatera att marknaden för dessa maskiner är på ruinens brant så måste väl t ex Nutte hålla med om att hans tidigare maskin var betydligt stadigare än H8án på filmen. Sen att en typ Vamlet 901, Ecolog 560 mfl gör samma jobb och är mer allsidig är en "annan femma".
Jag drar mig inte en sekund för o köra en 2:a gallring med min maskin utan o vara nära o tippa vid vartannat träd, sen att komforten i maskinen blir sämre än vid en 1:a gallring, ja det håller jag med om men, alternerar man uppgifterna mellan 1:a och 2:a gallring så går det. Sen kan man ju ta en annan väg i frågan. Ska man gallra 2:a gången. Södra här nere förespråkar i bland en gallring och då är väl saken en annan? Läser man olika studier som är gjorda i olika uppdragsgivares syfte så visar inte resultaten entydigt att bsg skulle vara sämre, Lägger man i hop parametrar som fub/timme kontra maskinkostnad/förbrukning mfl andra upplägg av bas och stickväg så kan flera studier visa att bsg har flera fördelar. Det som många av dessa studier slutar i är produktion/timme o där har man slutat o gå in längre. Är det inte totalkostnaden som är det intressanta, en del presenterar denna totalkostnad och nämner samtidigt att skillnaden är svår o jämföra pga skilda förhållande, förarpåverkan och beståndens utformning och tidigare skötsel. En del visar faktiskt till och med att bsg skulle vara mer produktiv. Jag ska försöka hitta några av länkarna till de jag har läst.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#279164 www.skogforsk.se/PageFiles/62087/Result ... Lowres.pdf

epsilon.slu.se/10820321.pdf‎

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#279166 http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... rt_216.pdf

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279220 Seb.... det du kommer märka när du tar tag i dom grova andragallringarna... där du gladeligen nästan tippar.... så ska du se att grejjerna inte håller lika bra som när du kör i första gallring....

   TS
Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#279242 Ok. Ja du vet, jag antar. Men innan jag köpte min maskin tipsade du själv om att h09 var så pass mycket stabilare. Gällde det då bara 1:a gallring?

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

bodaedet  
#279248 Håller med om att grejorna håller sämre i grov körning, men inte att det inte går. Ser man bara till att alla fyra hjulen i backen, så kan man ta det man får in i aggregatet, utan problem. Visst kan 8:an gunga, men den vägerju för tusan hakar hälften av vad andra maskiner gör.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Torpan  
#279289 Studien av skogsforsk på Holmens gallringsförsök deltog jag, var en förarna som körde H8an. Företaget var ju intresserade vad dom olika teknikerna hade för kostnader vid bilväg.
Resultatet talar för sig själv. Sedan är det markägaren som bestämmer vad han vill med sin skog.
Ser han till skogen, vill han kanske ha mindre maskiner, är det mesta nettot som gäller är det mellanstora maskiner det ska vara. Själv föredrar jag mindre maskiner. :smile:
Jag körde mest klengallring med H8an, en del grövre blev det också. Jag tyckte det gick bra med rätt teknik vid fällning och matning, men visst kändes det i maskin när det var grova träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).