Skogsforskare skrev:"Problemet" är väl att det inte finns något facit när det gäller priser, timtaxor, prestationer, osv. Det är som i all annan affärsverksamhet en fråga om tillgång och efterfrågan, vad köpare och säljare värderar, kunskap hos inblandade, osv.
Ett avverkningsuppdrag är inte en samhällsservice utan en affärsuppgörelse. Ibland tycker båda parter att man gjort en bra affär, ibland inte. Och ibland kan man inte köpa det man vill köpa av det enkla skälet att ingen vill sälja det man vill köpa.
Affärsverksamhet: Det är just detta som kan bli problemet.
Så okontrollerbart som gallring blivit genom bolagens ohörsamhet vid klagomål och skogsägares okunnighet, blir det vissa gånger "skyddad verkstad" vid gallring. Jag syftar på ny personal och fel tidpunkt för åtgärden etc.
- Den genuint kunnige entreprenören får inte valuta för ett bra arbete. Jag syftar på sådant arbete som en del beskrivit att de får eller vill ha här.
Resursen finns inte: Just den fara jag ser som konsekvens av lättsinne hos skogsägare och skogsforskare m.fl.
Behandla ämnet med så god fakta var och en kan erbjuda och undvik raljerande slutomdöme, som vissa skogsägare mot bättre kunnande låter bli avslutning på sin strävan till bättre skog.
Ni som har låg emotionell inlevelse för andra gruppers problem, värderingar, känslor, trygghet etc. bör tänka efter. Vi är olika och det måste riktas funderingar inåt ifall någon är genom arv, miljö etc. påverkad och därmed begränsad i sin tanke och förståelse.