tor 27 mar 2014, 17:02#273682
Jag såg inte att det tagits upp, men att ge sig på döda träd kan vara något av det farligaste man kan göra som huggare. Flera experter som har fått lämna jordelivet, då de fått toppen på eller genom sig efter att de börjat såga i ett dött träd.
Vår mellanstora hackspätt har utrotats pga. vårt skogsbruk, samt att det ser mindre bra ut för vår stora hackspett. Dessa marodörer (när de går på ens hus) fyller en mycket viktig roll för övriga fåglar, då de skapar en massa fågelbon i skogen som sedan övriga fåglar kan dra nytta av. Flera fåglar lever som vi vet på insekter. Så om vi tar bort/minskar tillgången på boplatser för fåglarna får insekterna typ ett smörgåsbord och blir de för många går de på friska träd, vilket vi inte vill. Ju mer vi lär oss desto mer komplext inser vi att ekologin är.
Så jag tolkade
skogsforskarens kommentarer som just rekommendationer, inte vad man fick o inte fick göra.
Men som svar på trådens frågeställning: Står trädet illa till att det kan orsaka skada på el/tele-ledning eller riskera att falla över väg eller stig man ofta beträder, så hade jag tagit ned trädet och om det inte fanns plats för det att ligga kvar hade jag använt det som ved. Om det var torrt o fint, annars hade jag kanske placerat det på annan plats.
//Henke månskensskogsbonde