Bioenergi

Självdöda granar något att ha till ved?

75 inlägg 56606 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

jannee  
#272957 Ernst menar då att upphuggen barrved som ligger luftigt under tak INTE blir torr någon gång.
Önskar en närmare förklaring till detta fenomen.
Jag minimerar visserligen tjäran i pannan genom att använda mig av överförbränning tills pannan kommit upp i över 80 grader.
Pannväggarna blir då så varma att tjäran rinner ned i eldstaden och jag kan elda via keramiken.
Detta fenomen upplevs aldrig när jag eldar med lövved.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Hema  
#273682 Jag såg inte att det tagits upp, men att ge sig på döda träd kan vara något av det farligaste man kan göra som huggare. Flera experter som har fått lämna jordelivet, då de fått toppen på eller genom sig efter att de börjat såga i ett dött träd.

Vår mellanstora hackspätt har utrotats pga. vårt skogsbruk, samt att det ser mindre bra ut för vår stora hackspett. Dessa marodörer (när de går på ens hus) fyller en mycket viktig roll för övriga fåglar, då de skapar en massa fågelbon i skogen som sedan övriga fåglar kan dra nytta av. Flera fåglar lever som vi vet på insekter. Så om vi tar bort/minskar tillgången på boplatser för fåglarna får insekterna typ ett smörgåsbord och blir de för många går de på friska träd, vilket vi inte vill. Ju mer vi lär oss desto mer komplext inser vi att ekologin är.

Så jag tolkade skogsforskarens kommentarer som just rekommendationer, inte vad man fick o inte fick göra.

Men som svar på trådens frågeställning: Står trädet illa till att det kan orsaka skada på el/tele-ledning eller riskera att falla över väg eller stig man ofta beträder, så hade jag tagit ned trädet och om det inte fanns plats för det att ligga kvar hade jag använt det som ved. Om det var torrt o fint, annars hade jag kanske placerat det på annan plats.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

tallen100  
#273687 Finns massvis av torrträd som inte syns för skogen, så att ta reda på dom som står lämpligt till och inte är ruttna kan inte göra någon större skillnad. Och är dom såpass dåliga så dom är fulla med "hackspettshål" är dom nog inte mycket att ha till ved. Men annars är torrträden utmärkta att ha till ved, rutten ved kommer alltid att finnas så hackspetten ska nog klara sej :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273696
Hema skrev:
Så jag tolkade skogsforskarens kommentarer som just rekommendationer, inte vad man fick o inte fick göra.


"Att ta ut döda träd som ved är därför helt förkastligt."

En rekommendation? :roll:

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Hema  
#273717
Mangan skrev:
Hema skrev:
Så jag tolkade skogsforskarens kommentarer som just rekommendationer, inte vad man fick o inte fick göra.


"Att ta ut döda träd som ved är därför helt förkastligt."

En rekommendation? :roll:

Det är väl en tolkningsfråga, samt vad man bör göra o sedan gör, kan ju vara en annan sak.

Användarvisningsbild

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

palbin  
#273761 Gran är jättebra blanda med annan ved tycker jag - som tall "sprätter"
den förstås en hel del i spisen ... .

Torra/döda barrträd är mkt fina vedobjekt tycker jag (oavsett ovanstå-
ende reservation).

Gran kan dock trots sin ringa vikt vara mkt jobbig hugga för hand pga
alla tvärgrenar ... . De kan vara helt pepprade med sådana som gör att
yxan inte klyver så lätt som man önskar .. .

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273778 Det är knepigt att när skogsforskare presenterar kunskaper så tar vissa illa upp. Vad gäller frågan så kan jag svara på den. Torrgran brinner och värmer bra och man kan elda den på direkten, men sedan kan det vara olämpligt i enlighet med det skogsforskare skriver och jag tackar för den informationen även om jag själv bestämt att lämna döda torrgranar på skogen, mest av anledningen att jag är rädd att få toppen i skallen.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273780
husqvarna_med_sthil skrev:Det är knepigt att när skogsforskare presenterar kunskaper så tar vissa illa upp.


Ja, om man presenterar det som att det är "helt förkastligt" det vi andra föreslår, så tror jag nog att folk tar ila upp.

Sen så vet jag inte hur mycket kunskaper det låg bakom påståendet att man inte förlorar nämnvärt på att hugga levande träd istället och låta de döda stå kvar. ;)

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Botvig  
#273784 Har man haft råd att låta träden stå kvar tills de självdött, borde man ha råd att låta det stå kvar sedan också. Barkborrträd skall man ta innan borrarna lämnat dessa.När trädet är dött har borrarna redan lämnat trädet.Toppbrott och andra skadade träd är väl mera lämpliga som ved.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273788 Oavsett om man hugger ner ett träd alldeles innan det dör eller alldeles efter, så är resultatet detsamma. Noll död ved kvar i skogen.

Men vill ni skapa död ved, sluta då ta ut gallringsvirke och låt det självgallra. Sparar in en hel del kostnader, och så blir det ganska mycket död ved kvar.

Bild


Ogallrad granskog. Tönnersjöhedens försökspark, ytan T4.
Foto Eric Agestam

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273789
Mangan skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är knepigt att när skogsforskare presenterar kunskaper så tar vissa illa upp.


Ja, om man presenterar det som att det är "helt förkastligt" det vi andra föreslår, så tror jag nog att folk tar ila upp.

Sen så vet jag inte hur mycket kunskaper det låg bakom påståendet att man inte förlorar nämnvärt på att hugga levande träd istället och låta de döda stå kvar. ;)


Jag tror jag förstår vad du menar och naturligtvis slår man inte omkull friskt timmer till ved. Jag har själv tagit torrgran till ved men tycker det är obehagliga att fälla när det ibland kommer träd regnande från himlen men det är en annan diskussion.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273790 Det är ett intressant ämne eftersom det finns en hel del självgallrat på skiftet och en och annan torrgran var man sig vänder.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273791
husqvarna_med_sthil skrev:Jag tror jag förstår vad du menar och naturligtvis slår man inte omkull friskt timmer till ved. Jag har själv tagit torrgran till ved men tycker det är obehagliga att fälla när det ibland kommer träd regnande från himlen men det är en annan diskussion.


Visst är det en extra risk att fälla döda eller skadade träd. Men ibland så måste man, oavsett om man skall ha det till ved eller ej.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273799 Var med på 70-talet och manuellhögg torrgran när tusentals kubik torkade på rot i spåren efter 69 års storm. Död ved var det gott om och skogsvårdstyrelsen jagade de som inte högg oavsett hur gamla torrgranar folk hade. Att lämna en torrgran var helst förkastligt. Ännu längre tillbaka ansågs torrgranar tillhöra allemansrätten här i området. Om inte ägaren tog rätt på den själv så fick han skylla sig själv om någon annan tog den.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273804 Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig när gårdagens sanning är ur spel och dagens rätt är fel imorgon. Att man kör efter gällande normer och sedan får man reda på 25 år senare att det är förkastligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).