Skotare

Bärande band

17 inlägg 11875 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärande band

rottnef9  
#269479 Hej

För o nackdelar med bärande band typ Baltic i gallring???



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Skogstomte  
#269482 Enligt vad en skotarförare berättade för mig så är det stor skillnad på hur aggressiva banden är mot riset. Drivande band "äter" upp riset fort, bärande sparar riset så att det håller och bär mycket längre. Viktigt på mjuka underlag. Hoppas proffsen kan fylla på med mer info.

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269483 Fördelen är att det bär bättre. Nackdelen är att maskinen blir 15 cm bredare och barkar allt den snuddar vid.

Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Anders Hansson  
#269558 Fördelen är bättre bärighet, mindre markskador och spår i vägar. Nackdelen är att de blir full i snö på vintern.

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Anton k  
#269604 Som det sagts så blir det ju självklart bättre bärighet med såna band.
Sen är det ju om du väger för o nackdelar mellan bärande o kombiband eller mellan band o kedjor?
Nu har jag inte haft just balticbanden utan Clarks motsvarighet, tror dom heter terra Xlite eller nått liknande.
Skillnaden mellan dom o ecotracken är att dom bärande river inte upp nått i spåren utan packar mest vilket gör att det brukar hålla några överfarter till, sen blir dom naturligtvis sämre på ren dragförmåga.
O det är viktigt att poängtera att det blir spår med bärande band ocks, tillräckligt många lass på samma väg på sämre mark så sjunker det ändå.
Personligen tycker jag i gallring att det är en bra kombination med kedjor på fastare bergigare mark o bärande band på blötare partier. Dragband eller kombiband tycker jag skär ner lite onödigt i mark o rotlager. Så mycket bredare blir inte maskinen om du inte väljer magnumbanden, dom går ut några centimeter utanför däcken o är väl inte riktigt anpassade för gallring.
O som det skrevs nyss, kör ogärna med dom i snö, det kan packas i snö o spränga boggilåderna.

Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Kse  
#269647 Rent allmänt funkar det inge vidare vid kallväder och lite snö, du måste ha en djävulsk bandspänning så det inte slirar inne i banden, och när snön kommer så börjar det som sagt att packa.

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269728 Det här med snöproblemen att det skulle packa invändigt håller jag inte alls med,åtminstone inte med Magnum banden.
Klart vi har sällan mera än 60 cm och problem uppstår när snön töar igenom där i slutet av Mars ( förutom i år då.....)
Men då har vi störst problem med Eco-tracen medans Magnumen går rena invändigt eftersom dom är så täta så snö slipper inte in :!:

Däremot är ju draget i djup snö inte det bästa och sidledes rasar dom oxå lätt.

Bredden så Magnumen är ju bredare än Ecotracen men vi har ett par osymmetriska Magnum bak på 830 och det funkar bra.Då breddar han inåt istället.

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Anton k  
#269750 Förhoppningsvis är det inga problem med snöpackning men det kan va bra att lysa lite på det så det inte kommer som en chock om så skulle bli fallet. Det är bra att vara lite observant. Finns det andra anledningar än att magnumbanden blir lite bredare till att du valt dom? Har du även synpunkter bärande kontra kombi så skriv gärna om det Simba, det finns så mycket erfarenheter o kunskap så hoppas det kan komma fram så mycket som möjligt

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270443 Är bra många år sen nu som vi ville ha nåt med bättre bärighet till 1710-an.
Satte då ett par Magnum bak,bandsäljaren var väl inte precis entusiastisk,mena att vi kan ABSOLUT inte ha på dom vintertid,dom skulle bli såfullpackade med snö så att alla hjulaxlar skulle gå av.
JD har ju nån sorts "bandinstruktion" där Magnum är förbjudna på vintern.

Hade ett par OF i beredskap och eftersom vi vill testa allt som inte är "normalt" så fick dom vara på.
Snötäcket växte och skotaren tuffade på,basvägarna blev så man kunde cykla på dom.
Så där i slutet av Mars kom då den där "stora tödagen" när snön töade igenom.
Skördarna med sina Eco-trac fick börja risa vägen för att förhindra att snön kom in i banden,830-n med sina dubbla Eco-trac slog igen dörren för dagen men 1710-an rullade på som inget hänt :roll:

Var lite samma sak nåt år senare när vi körde 1910-proton,han hade OF Max, ( tätare med smala plattor) och dom ska va bra i blidsnö men oxå då gick egna 1710.an med Magnum bättre trots att dom gick på samma skifte.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P7VTtgqZjV0[/youtube]

Är enbart Magnum som vi köper härefter.
Finns förstås andra tillverkare som gör likvärdiga band,Clark har ett par och så finns KOX ,men har ingen hållbarhetserfarenhet av dom.

Klart har man kraftigt kuperad terräng så är den nya Olofsforsmodellen ( minns inte namnet ) kanske att föredra,men man kan ju ha ett par av varje :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Anders Hansson  
#270630 Hur funkar magnumbanden i slänter. Har Eco-Tracks idag och tycker dom river sönder onödigt mycket, men å andra sidan klättrar man upp för vilken slänt som helst med fult lass.

I gallring när man är rädd om rötterna brukar jag annars ta av banden och sko på kedjor på främre axeln bak.

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270793 Dragmässigt blir dom förstås sämre men jag anser att fördelarna överväger ändå.
Har du ett löst ytlager och fast därunder så går Eco-trac och OF igenom ytan ner till det hårda och brodden går in och du får bra fäste.
Magnumen igen flyter ovanpå och skapar en "hinna" av det lösa,brodden går igenom men får inget fäste så blir lite "smörklickistekpannaneffekt"

Samma sak vintertid,har det tex snöat 10 cm blötsnö och du ska upp på en väg för att lossa,så ett par Eco-trac går igenom och ger fäste medan Magnumen skapar en snökaka och brodden hittar inget fäste och hela skiten rasar i diket.

Fick dock en "aha"upplevelse här får nåt år sen,alla "experter" är ju övertygade om att vintertid ska en skotare ha kedjor fram och OF band bak.Punkt.

Vi hamna 30 mil norrut en vinter för att hjälpa dom lokala krafterna,snödjup ca metern och 1 km basväg.
1710-an hade sina Magnum och basvägen blev kanonhård redan efter några vändor.
Körde högväxel tomlass in.
Efter 50 lass så havererade kranpelaren så vi bytte skotare,tog dit 1110-an som då hade kedjor fram och OF bak,han var alltså "riktigt" utrustad.

Redan på väg ut med första lasset kändes konstigt,han gick tungt,inte alls så lätt som 1710-an gått trots han gick i samma spår.
Misstänkte först körpumpen,att köra in med högväxel var inte att tänka på.

Orsaken visade sej fort,framhjulen med sina kedjor hade mindre diameter än banden bak,och OF banden gjorde sitt bästa för att gräva ner sej.

Väl hemkommen så skar vi loss kedjorna och slängde dom bakom fähuset,OF banden flyttades fram och ett par Magnum inhandlade och monterades bak.

Samt konstaterades återigen att det finns experter men dom kanske inte vet nåt ändå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Anton k  
#270816 Jag kan hålla med om dom bärande banden bättre packning av mark o snö. Dragband river upp hela tiden så det blir porösare matrial vilket gör att det går tyngre o sjunker mer. Sen i branter o i stenig terräng är dom ju inte dom bästa men med bra brodd så kommer man fram rätt bra ändå. Kör du bara med band Simba? Jag upplever att det går lite tungt om man har fyra band på samt att det hoppar o skakar en del i traktordelen. Men man kommer fram bra:-)

Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374697 Är det fler än simba som har erfarenheter av att köra bärande band i snö?

Avatar Fallback

Re: Bärande band

Jonashuggare  
#377412 Tänkte köpa Magnum med 920 mm breda, bär dessa bra samt är skonsamma mot bilvägen.... ? Någon provat?

Användarvisningsbild

Re: Bärande band

Fredrik Reuter  
#377416 Hej,
Är det dessa som går under namnet "jesusband"?
Har lite dålig koll nu, men är det 710 däck som breddar ut till 920?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).