ons 12 mar 2014, 08:09#270793
Dragmässigt blir dom förstås sämre men jag anser att fördelarna överväger ändå.
Har du ett löst ytlager och fast därunder så går Eco-trac och OF igenom ytan ner till det hårda och brodden går in och du får bra fäste.
Magnumen igen flyter ovanpå och skapar en "hinna" av det lösa,brodden går igenom men får inget fäste så blir lite "smörklickistekpannaneffekt"
Samma sak vintertid,har det tex snöat 10 cm blötsnö och du ska upp på en väg för att lossa,så ett par Eco-trac går igenom och ger fäste medan Magnumen skapar en snökaka och brodden hittar inget fäste och hela skiten rasar i diket.
Fick dock en "aha"upplevelse här får nåt år sen,alla "experter" är ju övertygade om att vintertid ska en skotare ha kedjor fram och OF band bak.Punkt.
Vi hamna 30 mil norrut en vinter för att hjälpa dom lokala krafterna,snödjup ca metern och 1 km basväg.
1710-an hade sina Magnum och basvägen blev kanonhård redan efter några vändor.
Körde högväxel tomlass in.
Efter 50 lass så havererade kranpelaren så vi bytte skotare,tog dit 1110-an som då hade kedjor fram och OF bak,han var alltså "riktigt" utrustad.
Redan på väg ut med första lasset kändes konstigt,han gick tungt,inte alls så lätt som 1710-an gått trots han gick i samma spår.
Misstänkte först körpumpen,att köra in med högväxel var inte att tänka på.
Orsaken visade sej fort,framhjulen med sina kedjor hade mindre diameter än banden bak,och OF banden gjorde sitt bästa för att gräva ner sej.
Väl hemkommen så skar vi loss kedjorna och slängde dom bakom fähuset,OF banden flyttades fram och ett par Magnum inhandlade och monterades bak.
Samt konstaterades återigen att det finns experter men dom kanske inte vet nåt ändå
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....