Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 78081 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#267813 bild på det skadade drevet

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#267814 nu är axeln urdragen,,, det ser tomt ut :-)

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#267821 Det hade varit enklare och köpt en ny minimaster :surp:

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#269658 Äntligen...

Nya drevet på plats på axeln!

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269671 Du måste berätta hur växellådan blev vid första provkörning!

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#269864 sen får du ha som regel att alltid ta tag i spaken på vänstersidan och bromsa variatorskivan vid växling, så dreven i växellådan alltid står stilla :)

enklare med ny vimek vet jag inte!? kanske ibörjan.
Men tror där sitter samma växellåda som i dom gamla mod. och även samma slutväxlar till hjulen. Någon som vet?
Jag tycker det är vimeks svaga punkter! växellådan och "uppglappade" hjullager i slutväxlarna och ännu värre borde det bli fram på den nya med servostyrningen?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#269966 Jag ska byta olja och filter samt fetta enligt instruktionsboken innan det blir premiär.

Hur kollar man hjullagren i slutväxlarna?

Är de dyrt/svårt att byta??

Lyckades komma över några reservdäck från en 101:a samt Snökedjor då jag besökte en Vimek 630-ägare idag - de bara låg och väntade på mig :-)

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#270523 det är bara att hissa upp hjulet och slita tag i det uppe och nere och känna efter. lagrena blir glappa utvändigt i lagerhusen, det är ju bara pressade tunnplåtar till husen :( inte så dyra men mest tråkigt jobba att dela hela slutväxeln. Kolla lagerna i övre och undre styrled fram med! samma lager med plåthus fast mindre. Blir dom glapp så går däcket mot det övre och repar upp däcket eller så tappar man nästan hela hjulet med slutväxel

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271358 Gjorde det jobbet i förut i vinter på 3 slutväxlar.

Ganska enkelt men tar förvånansvärt mycket tid.

4 st lager i varje slutväxel och jag bytte även lagerhållare. Bytte även lagren i styrningen. 2st på varje framhjul.

Jag använde ett bra silikon för att täta hållare och lager så bra som möjligt. Tycker att det borde ha varit riktiga packboxar i slutväxlarna.

Jag kletade även silikon under bultskallarna som håller ihop slutväxeln. Det var nånn vit tätning där innan så jag antar att det kan vara bra.


Renovera om dom är glappa eller läcker ut olja eller in vatten.

Tror förresten att man ska kolla oljan i slutväxlarna hyffsat regelbundet.

Jag har ju en gammal 101:a så jag vet inte om det är lika på lite nyare modeller.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#272225 När jag bytte mina övre och undre lager i styrleden till framhjulen, tog jag dom gamla plåt brickorna som lagret ligger i och svarvade bort den gamla lagerpassningen till den passade exakt utan på dom nya lager brickorna, så dom blev som ett stöd utan på, det avlastar kanske lite på lagerpassningen i dom nya brickorna.

känns ut som att dom är lite överbelastade i framhjulen tycker jag, då man ser att brickorna buktar sig mellan skruvinfästningarna

sen la jag 3mm plåtshims mellan slutväxlarna och framvagn, så blir det lite mer plats mellan däck och övre styrlager

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#274245 Lyckades köra av drivknuten fram på vänster sida. Plockade av hjul och slutväxel. Jag upplever att slutväxel går tungt när man snurrar på den. Ska det vara så?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#274503 har du växeln lös så ska det gå lätt att vrida på axeln som knuten sitter på och lite tyngre om du snurrar på axlen som hjulet sitter på, men inte tungt så du får ta i hårt.. det blir ju en upp eller nerväxling beroende på vilken axel du snurrar.

det viktiga är att det inte hugger till eller är ojämt motstånd när du snurrar några varv runt, och att det inte är för mycket glapp i axlarna.

det kan vara rätt mycket glapp! och det är inte fel! i rotations led om du har en hand på knutaxeln och en på hjulaxeln, det är bara en dubbelkedja med kedjedrev där inne

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#274611 Ok tack, nej det är nog inget fel på slutväxeln. En annan fråga hur gör ni med Robson rullarna när dem börjar bli dåliga. Har fått pris på nya 7.300:-/st känns lite häftigt. Tro ni att det går renovera dem gamla?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#274831 Ja fy f:n vilket pris! är robson rullarna bara slitna utvändigt kan du svetsa på dom med vanliga svets pinnar typ. 48.00 inte så noga vilka! eller med en kraftig migsvets, tills du påsvetsat till normalt utseende.
Sen lägger du några ränder med hårdsvets pinnar, ungerfär som man gör på tänderna på en grävskopa. Hör med järnhandlaren vilka du ska ha, finns många olika hårdsvets pinnar för kallbearbetning och för slag m.m. Kommer inte riktigt ihåg vad mina pinnar heter.
Sen håller robson rullarna i 100 år lovar jag..

Har en bild på några som jag svetsat på, svarvade nya lagerhus med som är några millimeter större så dom pressar lite djupare och hårdare mot däcken

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#274833 hårdsvetsade robsonrullar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).